Stavba križovatky Triblavina
Galéria(2)

Stavba križovatky Triblavina na D1 by mala stáť 13 mil. eur

Plánovaná výstavba križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave, ktorá uľahčí preťaženú dopravu na východ od hlavného mesta, by mala podľa ministra dopravy Jána Figeľa stáť okolo 13 mil. eur. Celková cena investície, ktorá by sa mala realizovať v rokoch 2013 až 2015, má aj s privádzačmi dosiahnuť predbežne 22 mil. eur. Cesta má byť financovaná zo štátneho rozpočtu a rezort dopravy uvažuje aj nad využitím eurofondov. Križovatka Triblavina v dĺžke 1,5 kilometra bude súčasťou pripravovaného rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesť jazdných pruhov.

stavba krizovatky triblavina na d1 by mala stat 13 mil eur 5421 big image
Ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. a Bratislavský samosprávny kraj (BSK) mali v stredu podpísať zmluvu o spolupráci pri príprave, výstavbe a odovzdaní križovatky Triblavina. Uzavretie zmluvy pripravenej na podpis napokon odložili, pretože sa k nej musia ešte predtým vyjadriť krajskí poslanci. „Samotná zmluva si vyžaduje definitívne potvrdenie na úrovni zastupiteľstva samosprávneho kraja. Verím, že aj tento akt súhlasu Bratislavský samosprávny kraj pripraví,“ povedal minister Figeľ na brífingu, ktorý ministerstvo zvolalo kvôli podpisu zmluvy.

Šéf rezortu dopravy pripomenul, že doprava na diaľnici pred Bratislavou je prehustená a zároveň popri nej vyrastajú husté obytné sídla, ktoré už dosahujú veľkosť krajského mesta. Príprava stavby križovatky Triblavina je v štádiu verejného obstarávania na dokumentáciu pre majetkovo-právne vysporiadanie a projekt pre súťažné podklady a realizovanie. „Táto križovatka by pomohla spojiť dve strany hlavnej diaľnice na Slovensku – Seneckú cestu č. 61 a cestu z Bratislavy na Pezinok, ktorá je kategorizovaná ako cesta druhej triedy. Ide o komunikácie, ktoré už dnes sú vyťažené a smerujú do hlavného mesta,“ uviedol Figeľ. Ich prepojenie popod diaľnicu D1 spolu s kruhovými križovatkami by podľa neho malo spojiť nielen diaľnicu a ďalšie cesty, ale aj pripraviť riešenie pre rozšírenie diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Minister ocenil, že Bratislavský kraj a NDS sú pripravené riešiť nielen výstavbu, ale aj následnú prevádzku a údržbu i napojenie týchto ciest.

Križovatka Triblavina môže podľa predsedu BSK Pavla Freša výrazne pomôcť doprave na východnom okraji Bratislavy, v okresoch Pezinok a Senec. „Keď sa stane len drobná nehoda na ceste medzi Jurom a Bratislavou, tak všetky autá idú práve touto aglomeráciou. Nemajú vlastne kam odísť. Stačí malá nehoda na cestách, ktoré sú bočné, a ľudia sa dostávajú do neriešiteľných mnohohodinových kolón,“ uviedol Frešo. Plánovaný privádzač by mal podľa neho v takej situácii umožniť autám dostať sa na diaľnicu. Križovatka zároveň skráti motoristom cestu. Spomínaný projekt označil asi za najväčší, ktorý kraj pripravuje so štátom a podľa neho by sa ním mohli inšpirovať aj v iných regiónoch.

Stavba križovatky Triblavina súvisí aj s ďalšími pripravovanými stavbami NDS, napríklad s rozšírením D1 medzi Bratislavou a Trnavou. „Toto je vlastne prvý úsek rozšírenia na šesťpruh a vybudovania kolektorov, ktoré budú komunikácie z jednej a druhej strany diaľnice na distribúciu dopravy do jednotlivých obcí. Pripravujeme vo vysokom tempe diaľnicu D4, ktorá veľmi pomôže,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Kotuľa. Ako dodal, na tomto úseku diaľnice jazdí denne až 50 tis. automobilov a na Prístavnom moste v Bratislave intenzita dopravy dosahuje až 100 tis. vozidiel. Výstavba úseku D4 by mala nadväzovať na stavbu križovatky Triblavina o jeden až dva roky.

Úsek D1 by mal byť podľa šéfa diaľničiarov rozšírený postupne od Bratislavy po Trnavu do piatich rokov. „Dokumentácia na územné rozhodnutie, ktorá je v týchto týždňoch dopracovávaná, je spracovaná na celé územie od Trnavy do Bratislavy. Je to rozšírenie na šesťpruh, vrátane kolektorov, dobudovania viacerých križovatiek. Momentálne zvažujeme, v akých etapách podáme návrh na územné rozhodnutia,“ priblížila investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová s tým, že rozšírenie diaľnice bude postupné a práce by mali začať v roku 2014. Za dôležitú označila aj stavbu diaľnice D4 s križovatkou Ivanka sever, ktorá bude najväčšou križovatkou na D1. Dopravná situácia v Bratislave a okolí podľa nej závisí práve od výstavby D4.

Zdroj: SITA