Coop Himmelb(l)au
Galéria(9)

Coop Himmelb(l)au

Názov súčasnej výstavy viedenskej architektonickej kancelárie Coop Himmelb(l)au v tokijskej NTT Inter Communication Center je naozaj príznačný: Future Revisited, čiže vo voľnom preklade Návraty do budúcnosti. Aj v nej sleduje svoj leitmotív: tvarový experiment, architektonické laboratórium, futuristické kompozície, ale aj rešpektovanie kontextu prostredia a sledovanie urbanistických kvalít. Slovami spoluzakladateľa a súčasného lídra slávnej kancelárie Wolfa D. Prixa: „Je to o myšlienke tvoriť architektúru s fantáziou. Architektúru nadnášajúcu a variabilnú, ako je modré nebo.” Jednoducho – Himmelb(l)au.

Emócie stotožnenia
Stretnutie s Wolfom D. Prixom je inšpiratívne – vždy a po všetkých stránkach. Má v sebe rétorické schopnosti dlhoročného pedagóga, organizačné schopnosti lídra kancelárie so stovkami zamestnancov a so spolupracovníkmi vo viacerých krajinách sveta, ale aj precízne formulovaný úsudok tvorcu, ktorý spoluudáva tón súčasnej svetovej architektúry.

Wolf D. Prix (1942) založil Coop Himmelb(l)au spolu s Helmutom Swiczinským a Michaelom Holzerom vo Viedni v roku 1968, pričom dnes z tohto zakladateľského triumvirátu zostal aktívny už iba Prix. Michael Holzer opustil kanceláriu ešte v roku 1971, Swiczinsky len pred tromi rokmi. Začiatkom milénia prišiel do Coop Himmelb(l)au Wolfdieter Dreibholz, ktorý je v súčasnosti spolumajiteľom kancelárie. Samozrejme, Prix zostal na vrchole firemnej hierarchie a je ústredným dizajnérom každého návrhu, ktorý opúšťa Coop Himmelb(l)au – či už je to z jeho štúdia vo Viedni, v Los Angeles, Frankfurte nad Mohanom, Paríži, alebo Hongkongu.

„Nie som však despota, ktorý si uzurpuje jediný správny patent na rozum,” hovorí Prix a sústredene vyfukuje dokonalé koliesko dymu z kvalitnej cigary. „Projekty prerokúvame priebežne od začiatočných škíc cez jednotlivé etapy projektu až po dokončovacie úpravy. Či už je to užšie vedenie ako Wolfdieter Dreibholz, Harald Krieger a Karolin Schmidbaur, alebo partneri na projektoch, medzi ktorých patria Andrea Graser, Hartmut Hank, Helmut Holleis, Paul Kath, Markus Pillhofer, Markus Prossnigg, Frank Stepper a Michael Volk. Toto sú ľudia, ktorí vplývajú na výslednú podobu objektu, pričom každý z nich dostáva za úlohu koordinovať jednotlivé projekty. Snažím sa ich vťahovať do spolurozhodovania, aby ich vklad pri konkrétnom zadaní bol čo najintenzívnejší. Vždy som bol zástancom emocionálneho stotožnenia s projektom. Iba tak mu môžete odovzdať všetko, čo je vo vás. Pravda, vyhradil som si právo veta, lebo mám konečnú zodpovednosť, ale rozhodne túto právomoc nezneužívam.”

Priestor na zmenu
Priestor na zmenu – tak nazýva Coop Himmelb(l)au svoju filozofiu výskumu stavby ako novej situácie v meniacom sa svete západnej civilizácie. Celé sofistikované laboratórium sa odvíja počas dialógu s developermi a investormi, ktorej cieľom je vybudovať infraštruktúru stavieb s maximálnym profitom pre globálnu ekonomiku. Hoci čiastkové výsledky sú občas protichodné, cieľ je spoločný.

Podstatná úloha architektúry je podľa Prixa v tvorbe štruktúry nových tvarov. Známa je jeho fascinácia strechami ako voľným prvkom negujúcim pevnú hmotu. V architektonických kompozíciách Coop Himmelb(l)au bola vždy dôležitým stavebným, ale najmä významovým prvkom. Čiastočne to vyplýva aj z názvu kancelárie, ale strecha je pre Wolfa Prixa naozaj tou povestnou piatou fasádou, ktorá obsahuje podstatné konštanty konceptu.

Coop Himmelb(l)au často vyčítali netolerantnosť až agresivitu k okolitému prostrediu, ale Prix tieto kritiky odmieta a jeho diela s citlivým urbanistickým konceptom to aj dokazujú. Tvorcovia v kancelárii radi popúšťajú uzdu fantázii, ale vždy myslia na užívateľa budovy. „Prevádzka musí byť jasná a čitateľná, inak sa tam nikto nebude cítiť dobre,“ prízvukuje Prix.

Oblak kultúry

Veľa zákaziek Coop Himmelb(l)au pochádza zo sveta kultúry a umeleckého vzdelávania a práve pri nich sa vytvára až kryštálový oblak vedomostí. Presne takto – Kryštálový oblak vedomostí – nazvali Múzeum v Lyone, ktoré by malo byť dokončené o tri roky. Zámerom je vybudovať akúsi alexandrijskú knižnicu nasýtenú ľudskými poznatkami a zároveň aj verejný priestor na oddych. Budúca spoločnosť má byť spoločnosťou vedomostí a Coop Himmelb(l)au tieto prognózy reflektuje. V projekte by mali rezonovať prehlbujúce sa znalosti človeka, ale aj hľadanie priestoru medzi technológiou, biológiou a morálkou.

„Naša architektúra sa otvára navonok a je pripravená na zmeny prichádzajúce zvonka,“ hovorí Wolf Prix a dodáva: „Samozrejme, má aj svoju autonómnosť a pri komponovaní dispozícií kultúrnych stánkov myslíme na akcie, ktoré sa v nich budú uskutočňovať. V našich projektoch veľmi pozorne vnímame meniaci sa priestor a súčasne sa snažíme spúšťať katalyzátor v prezentácii kultúrnych podujatí.“

Prix je presvedčený, že najlepšie architektonické diela vytvárajú urbanistickú skladbu. Tie potom zohrávajú kľúčovú úlohu v novom plánovaní, ale tzv. master plan, typický pre 19. storočie, je podľa Prixa mŕtvy. Impulzy vitálnej architektúry však majú svoje výhody. Architektúra postupne mení tvár mesta a architekt sa stáva spoluzodpovedným za jeho budúcnosť…

Ľudo Petránsky

Vybrané realizácie Coop Himmelb(l)au slovami Wolfa D. Prixa

Rozšírenie kancelárie na streche, ­Viedeň, Rakúsko
Klient: Schuppich, Sporn, Winischhofer, Viedeň
Podlažná plocha: 400 m2
Obstavaný priestor: 2 400 m3
Celkové náklady: 1,5 mil. € (45,19 mil. Sk)
Návrh: 1983
Začiatok výstavby: 1/1988
Ukončenie výstavby: 12/1988

Tento projekt pre právnickú firmu sme dokončili deň pred Štedrým večerom roku 1988 a jeho realizácia trvala bez niekoľkých dní presne rok. Keď sme ho spolu s Helmutom (Swiczinsky – pozn. aut.) navrhovali, naozaj sme netušili, že sa stane naším najpublikovanejším projektom daného obdobia. My sme len chceli riešiť zadanie v novom duchu – no a kancelária sa stala ikonou dekonštruktivistickej architektúry. Takto sa rodia legendy… Samotnú budovu na rohu ulíc Falkestrasse a Biberstrasse sme nechali tak a pozreli sme sa na úroveň vo výške 21 metrov. Tam sa začínala strecha a my sme si povedali, že to je náš priestor. Vnútri bola rokovacia miestnosť, zvonka zase naša fantázia, názor, a keď chcete, aj manifest nášho rukopisu.

Filmové centrum UFA, Drážďany, ­Nemecko
Klient: UFA-Theater AG, Düsseldorf
Podlažná plocha: 6 174 m2
Obstavaný priestor: 53 725 m3
Celkové náklady: 16,36 mil. € (492,9 mil. Sk)
Začiatok výstavby: 02/1997
Ukončenie výstavby: 03/1998
Počet návštevníkov: 500 000 za rok

Tu treba spomenúť dve zásadné veci: urbanistický koncept a Crystal. Tu už nešlo o hru so štruktúrami a tvarový experiment pre súkromnú firmu, ale o verejnú budovu, ktorá si svojím umiestnením vyžadovala urbanistický koncept. Išlo o jeden z mála projektov, kde bol Helmut radikálnejší než ja. Súhlasil som, aby sme rozobrali monofunkčnú štruktúru budovu na niekoľko priestorov, ale zároveň som nástojil, aby sme vo svojej štúdii riešili severnú časť Pragerstrasse a nanovo ju definovali.

A potom je tu Crystal – mohutná sklenená škrupina ukrývajúca foyer so vstupmi do jednotlivých premietacích sál. Vytvoriť tradičné foyer nám však nestačilo. Chceli sme niečo viac, chceli sme vyjadriť funkciu cez výrazové prostriedky. Rampy, mosty, schodiská, plávajúci Skybar zavesený navrchu foyer – to všetko malo vyjadrovať dynamickú štruktúru filmu. Motív Crystalu bol dôležitý pre naše ďalšie projekty. Objekt mal byť viditeľný z mesta a z objektu malo byť viditeľné mesto.

Akron Art Museum,Ohio, USA
Klient: Akron Art Museum, Akron, Ohio
Podlažná plocha: 6 045 m2
Začiatok výstavby: 06/2004
Ukončenie výstavby: 06/2007
Otvorenie: 07/2007
Celkové náklady: 20 mil. USD – 13,49 mil. € (404,376 mil. Sk)

Umenie by malo byť schopné vyjsť z priestorov budovy a duch mesta by zase mal byť schopný začleniť sa do budovy. Do múzea sa už dnes nechodí len pozerať na umenie, návštevníkov podporujú v zapájaní sa do diskusií o umení, v navštevovaní hudobných a umeleckých festivalov alebo si, jednoducho, len skrátia čas, ktorý im ostáva do schôdzky. Aj preto je náš návrh mestským spojovacím článkom, ale aj cieľovou stanicou. Opäť sme použili motív Crystalu, ktorý je v tomto prípade hlavným vchodom a slúži ako orientačný a spájajúci priestor medzi novou a starou budovou pochádzajúcou z prelomu 19. a 20. storočia. Ide o variabilný priestor, ktorý sa môže využívať aj na bankety či umelecké festivaly. Tradičná predstava banketovej sály ako uzavretého spoločenského priestoru sa v tomto prípade rozplynula do viditeľného zážitku. Ďalšími časťami je Gallery Box a Roof Cloud, ktorý je vo výške takmer 18 metrov.

BMW Welt, Mníchov, Nemecko
Klient: BMW AG, Mníchov
Podlažná plocha: približne 73 000 m2 (okrem rámp)
Celkové náklady: vyše 100 mil. € (vyše 3,012 mld. Sk)
Začiatok výstavby: 08/2003
Ukončenie výstavby: 10/2007
Počet návštevníkov: 850 000 za rok

Pri interpretácii tejto budovy v Mníchove použijem slová spisovateľa Hermana Melvilla, ktorý to vo svojom Moby Dickovi napísal veľmi výstižne: „Prial by som si, aby vietor mal telo.“ A tak som využil 200 architektov, stavebných inžinierov a ďalších špecialistov, aby sme posunuli našu predstavu o súčasnej architektúre. Dôraz sme kládli na priehľadné vzdušné línie, vzájomné prepojenie a spolupôsobenie rôznych plôch v rámci komplexu i s priamym okolím. Transparentná sklenená fasáda poskytuje otvorený dialóg so susediacim Olympijským parkom, pričom s neďalekým ústredím BMW Group má priamy vizuálny kontakt cez rafinovaný architektonický prvok. Štvorcylindrická budova ústredia automobilovej spoločnosti od Karla Schwanzera totiž vytvára klinový výsek, cez ktorý sa dá pozorovať celý proces dodávky vozidiel na jednotlivých stupňoch, odohrávajúci sa vnútri BMW Welt.

Areál a budova High School, Los Angeles, USA
Klient: Los Angeles Unified School ­District, Kalifornia
Podlažná plocha: 21 204 m2 (bez parkovania / without parking)
Celkové náklady: 171,9 mil. USD – 115,37 mil. € (3,476 mld. Sk) (vrátane krajinných úprav)
Začiatok výstavby: 03/2006
Ukončenie výstavby: 10/2008

Tu sme naskakovali do rozbehnutého vlaku mohutnej výstavby celého areálu, kde by do roku 2012 malo stáť až 155 nových objektov. Uf, to je možné asi len v Amerike alebo ešte v Číne! My sme získali projekt na budovu, kde sa vyučujú vizuálne a dramatické umenia, hudba a tanec. Čo sme mali vymyslieť? Zišlo nám na um, že si zahráme šach. Hlavnými figúrkami sa stali tri skulpturálne budovy, ktoré sledovali centrum Los Angeles: Veža, Lobby a Knižnica. Spolu s ďalšími prvkami sme ich rozhodili do symbolov, ktoré zastupovali dôležité pojmy: knižnica ako miesto vedomostí, figúrka veže so špirálovitou rampou, verejný priestor na Grand Avenue, vnútorné ihrisko, učebne, lobby, hlavný vchod. A keď sme ich tak rozhodili, tak sme ich potom pekne poprepájali. Tu sme sa trochu potrápili aj s energetickou efektivitou prevádzky, ale súčasne aj pohrali s materiálmi a farebnosťou. Keďže ide o výchovu budúcich umelcov, snažili sme sa siahnuť na dno našej kreativity.

Pripravované projekty
Musée des Confluences, Lyon, ­Francúzsko
Klient / Client: Département du Rhône, Lyon
Podlažná plocha: 46 476 m2
Celkové náklady: 100 mil. € (3,012 mld. Sk)
Začiatok výstavby: 10/2006
Ukončenie výstavby: 2013
Plánovaný počet návštevníkov: 500 000 za rok

European Central Bank, Frankfurt nad Mohanom, Nemecko
Klient: European Central Bank (ECB), Frankfurt nad Mohanom
Podlažná plocha: 185 000 m2
Výška: 220 m (vrátane komunikačného stožiara)
    185 metrov – severná veža, 45 poschodí (vrátane prízemia a technických podlaží)
    165 metrov – južná veža, 43 poschodí
Začiatok výstavby: 2008
Ukončenie výstavby: 2014

Dalian International Conference Center, Dalian, Čína
Klient: Dalian Municipal People‘s ­Government
Podlažná plocha: 117 650 m2 (vrátane parkovania)
Zastavaný priestor:
1 250 000 m3 nad zemou
220 000 m3 pod zemou
Výška budovy: 60 m
Začiatok výstavby / Beginning of construction: 11/2008
Ukončenie výstavby / Completion of construction: 09/2010

Busan Cinema Center, Busan, Južná Kórea
Klient: Mesto Busan, Busan International Film Festival
Celkové investície: 100 mil. € (3,012 mld. Sk)
Zastavaná plocha: 10 005 m2
Obostavaný priestor: 349 708 m3
Úžitková plocha: 51 067 m2
Začiatok výstavby: 10/2008
Koniec výstavby: 10/2011

House of Music I, II, Alborg, Dánsko
Klient: North Jutland House of Music Foundation, Aalborg
Zastavaná plocha: 10 910 m2
Celková plocha parcely: 17 744 m2
Projekt House of Music I: 2002 – 2007
Začiatok projektu House of Music II: 2/2008

Foto: Roland Halbe, Coop Himmelb(l)au, Gerald Zugmann, Ari Marcopoulos, Markus Pillhofer