Vystužovanie telesa cestnej komunikácie a ochrana svahov
Rozvoj dopravnej infraštruktúry a jej rovnomerné rozloženie po celom území Slovenska si vyžaduje najmä rozvoj oblastí, do ktorých v súčasnosti nie je dobrý prístup. Tento faktor podmieňuje aj vysokú nezamestnanosť, ktorá sa stále zväčšuje. Takéto regióny sa nachádzajú vo východnej, severovýchodnej a juhovýchodnej časti Slovenska.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Parametre a charakteristiky podložia

Pevnosť zemín a hornín potrebujeme poznať kvôli stabilite svahov, výpočtu zemných tlakov, stanoveniu dovoleného namáhania podložia atď. Najmä šmyková pevnosť môže spôsobiť deštrukciu zemného telesa.
V cestnom staviteľstve sa na stanovenie pevnosti zemín najčastejšie používa skúška CBR [1]. Určuje sa ňou odpor zeminy proti vniknutiu skúšobného tŕňa. Pre podložie cestného telesa sú vhodné zeminy, ktorých hodnota CBR je 7 a viac.
Do úvahy treba brať aj deformačné charakteristiky zemín v podloží, ktoré sa správajú ako pružné látky. Pri väčšom pomernom pretvorení sa v zemine uplatňujú väzko-pružné alebo pružne-väzko-plastické vlastnosti. Sú charakterizované modulom pružnosti. Deformačné vlastnosti podložia sa stanovujú výpočtom s použitím rovníc Boussinesqua pre pružný polpriestor. Na výpočet je potrebné poznať priehyb podložia zo zaťažovacích skúšok, veľkosť Poissonovho čísla, predpokladaný dotykový tlak a parametre zaťažovacej plochy.
Tvar zemného telesa
Tvar zemného telesa je daný jeho stabilitou a posudzuje sa podľa stupňa bezpečnosti. Tento sa definuje ako pomer síl alebo momentov, ktoré zabraňujú šmyku k silám, ktoré šmyk spôsobujú. Minimálne stupne bezpečnosti pre zárezy požadované pri riešení stability klasickou metódou bez vplyvu bočných síl sú takéto:
- zárez v súdržných zeminách pri uvažovaní vrcholovej šmykovej pevnosti – 1,50;
- zárez v nesúdržných zeminách – 1,20;
- zosunutý svah po sanácii pri použití reziduálnej šmykovej pevnosti – 1,10;
- skalný zárez pri predpoklade zosúvania pozdĺž rovinných plôch.
Reziduálne šmykové parametre sa používajú pri starých, opakovaných zosuvoch, pri výskyte porúch alebo iných odôvodnených prípadoch. Keď ide o špecifický prípad, je potrebné stanoviť stupeň bezpečnosti individuálne. Ak ustanovenia STN 73 6133 a STN 73 3050, alebo geologické pomery lokality nestanovujú inak, sklony svahov zárezu možno navrhnúť jednotne:
- do 2,00 m vrátane – 1 : 2,00;
- od 2,00 m do 6,00 m vrátane – 1 : 1,75.
Sklony vyšších zárezov treba preukázať výpočtom stability. Iné sklonové pomery sú v skalných zárezoch.
Pri návrhu násypov je dôležité stanoviť na základe výsledkov geologického prieskumu únosnosť podložia a jeho sadanie. Nesmieme zabúdať ani na vplyv a ochranu proti účinkom vody. Požadované minimálne stupne bezpečnosti svahov násypov sú takéto:
- násyp zo súdržnej zeminy na únosnom podloží – 1,30;
- násyp z nesúdržnej zeminy na únosnom podloží – 1,20;
- násyp na málo únosnom podloží po ukončení konsolidácie pri uvažovaní efektívnych parametrov šmykovej pevnosti – 1,30.
Málo únosné je také podložie, ktoré svojimi vlastnosťami ovplyvňuje tvar násypového telesa.
V priaznivých podmienkach sa násypové svahy navrhujú odstupňované podľa výšky násypu:
- v pásme do 3,00 m – 1:2,50;
- v pásme od 3,00 m do 6,00 m:
- s výškou násypu do 6,00 m – 1:1,50;
- s výškou násypu nad 6,00 m – 1:1,75;
- v pásme nad 6,00 m – 1: 1,50.
Použitie tvarov zemného telesa s uvedenými sklonmi je možné len v ideálnych podmienkach, ku ktorým sa ale v súčasnosti pri stavbe ciest len ťažko dopracujeme. Najčastejšie nám v tom bránia kvalitatívne parametre podložia, terénne podmienky, ale aj veľký záber pôdy. Trasy cesty sa vedú v podmienkach, kde nie je šanca vyhnúť sa územiam v súkromnom vlastníctve či chráneným krajinným územiam. V takýchto prípadoch využívame geosyntetické materiály a možnosť realizácie strmých svahov či iné technické vymoženosti na zmenšenie záberu pôdy, ale zároveň na vytvorenie estetického a technicky vysoko hodnotného diela.

Vystužovanie zemných telies je v poslednom období často využívaným prvokom pri návrhu a realizovaní cestných komunikácií, ale aj iných dopravných stavieb. Vystužovanie nám umožňuje znížiť spotrebu klasického stavebného materiálu a zúžiť záber poľnohospodárskej a lesnej pôdy. Týmto spôsobom sa dá navrhnúť hospodárnejší projekt. Použitie geosyntetických prvkov zároveň umožňuje predĺžiť čas výstavby aj počas zimného obdobia.
Zeminy používané do zemného telesa sú najčastejšie tvorené jednotlivými zrnami pôsobiacimi samostatne, preto je ich ťahová pevnosť skoro nulová. Použitie geosyntetických alebo iných výstužných prvkov tento nedostatok odstráni. Preberajú na seba ťahové napätia, ktoré zemina nedokáže preniesť.
Výstužný prvok v zemine zvyšuje aj bočné napätia (confinement effect), pri pôsobení zvislého napätia nedovolí roztlačenie zeminy do strán, nakoľko dochádza k treniu zeminy o výstuž. Zvýšené hodnoty bočného napätia zároveň znamenajú zvýšený šmykový odpor, čo má priaznivý účinok na stabilitu a sadanie zemného telesa s výstužnými prvkami.
Geosyntetické výstužné prvky majú rôzne tvary, rozličnú kvalitu a sú od rôznych výrobcov. Ich použitie je ovplyvnené požiadavkou na výsledný efekt a požadovanú kvalitu zemného telesa.

Možnosť použitia vystužených zemín závisí od terénnych a klimatických podmienok výskytu zemného telesa. Vystuženie umožňuje vytvoriť zemné teleso štíhlejšieho tvaru s dodržaním všetkých požadovaných kvalitatívnych parametrov. Umožňuje úsporu materiálu do zemného telesa a do veľkej miery aj využitie menej vhodných materiálov, miestnych materiálov a opätovne použitých stavebných materiálov aj z iných oblastí stavebníctva a priemyslu (obr. 3).

Hrúbka jednovrstvovej geodosky je 30 cm a viacvrstvovej násobok tejto hodnoty. Geodoska sa môže uplatniť aj v miestach s vysokou hladinou spodnej vody (obr. 5).
Ochrana svahov zemného telesa

Iný spôsob využitia geosyntetiky je pri vytváraní strmých svahov. Tieto sa používajú najmä na zníženie záberu pôdy pri stavbe zemného telesa, v nepriaznivých terénnych podmienkach alebo z iného závažného dôvodu. Strmé svahy môžeme stavať až do sklonu 70° od vodorovnej roviny. Povrchová úprava je možná geosyntetickými materiálmi, obkladovými kamennými prvkami, ktoré v teréne tvoria prirodzený prechod medzi okolitým prostredím a cestným telesom, alebo vhodnou kombináciou uvedených prvkov (obr. 8).

Násypové teleso a svahy násypového telesa môžeme realizovať presne takým istým spôsobom. Môžeme použiť strmé svahy vystužené len geosyntetickými prvkami, geosyntetickými prvkami s použitým oceľových sietí a výstuh, geosyntetickými prvkami zabudovanými do lícnych betónových prefabrikátov a pokračujúcou výstužou (obr. 9).
Záver

doc. Ing. Katarína Bačová, PhD., Stavebná fakulta STU, Bratislava
Literatúra
[1] Firemné podklady Tensar international.
[2] STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaľnic, platnosť od 1. 6. 2008.
Článok bol uverejnený v knižnej publikácii Stavebnícka ročenka 2009.












