ASB Stavebníctvo Stránka 308

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Architekti, inžinieri, konštruktéri a samozrejme aj investori už dávno vedia o nesporných výhodách stavieb s veľkým rozpätím nosných prvkov. Azda najpodstatnejšou z nich je vytvorenie otvorených viacúčelových priestorov. Z technického hľadiska sú prioritami nosnosť a stabilita konštrukcie, z pohľadu investícií ide o čo najnižšie náklady. Do popredia sa však dostáva aj posudzovanie ekologického aspektu.

Okrajové časti veľkých miest lákajú investorov, a to najmä nižšími cenami pozemkov, dostupnosťou, širšími možnosťami architektonického vyhotovenia stavieb, ktoré nie je závislé od predpisov pamiatkových úradov, a podobne. Bratislavská lokalita v priamej blízkosti letiska M. R. Štefánika je ukážkovým príkladom zóny, v ktorej z urbanistického hľadiska prevládajú komerčné funkcie.

Pri vŕtaní sa nezaobídete bez dobrého vrtáka. Je rozdiel, či vŕtate do dreva, kovu alebo betónu. Aby bola práca efektívna, je potrebné vybrať si ten správny.

Podzemná výstavba predstavuje jeden z najzložitejších a najkomplexnejších odborov stavebníctva, ktorý má enormné nároky na bezpečnosť a ekonomiku realizácie. Od začiatku prípravy projektu až po odovzdanie podzemného diela do prevádzky sa projektanti aj stavbári stretávajú s technologickými výzvami a zároveň s komplikovanosťou prírodného geologického prostredia.

Zavedenie pojmu budova s takmer nulovou spotrebou energie vzbudilo záujem, odpor aj očakávania. Čo ďalej? Znižovanie energetickej náročnosti budov je trend, ktorý možno pozorovať vo vývoji stavebníctva už od 80. rokov minulého storočia. V rozličných obdobiach, prevažne v súvislosti so zmenami cien energie, sa zvýrazňuje a zase následne potláča, vo všeobecnosti však ide o dlhodobý a viac-menej kontinuálny proces.

Na podklady, v prípade ktorých nie je možné normálne schnutie po normalizovanú povolenú zostatkovú vlhkosť a ktoré musia byť veľmi rýchlo pripravené na ďalšie podlahárske práce, je vhodné použiť špeciálnu živicu, ktorá vytvrdzuje aj na veľmi vlhkom podklade. Podklad musí byť pred aplikáciou epoxidovej živičnej penetrácie pevný, suchý na povrchu (žiadne kaluže vody, stojatú vodu treba odstrániť), bez trhlín, čistý a očistený od látok, ktoré znižujú priľnavosť.

V športovo-rekreačnom centre v Myjave hľadali spôsob, ako čo najlepšie využiť energiu a zároveň ušetriť finančné prostriedky. Nakoniec sa rozhodli pre inštaláciu kogeneračnej jednotky.

Jeho použitie zabezpečí menej porúch vo vykurovacích systémoch. Hydraulický stabilizátor do malých vykurovacích systémov od firmy Meibes pomáha predísť poruchám a predlžuje životnosť citlivých dielov týchto systémov.

Podklady, ktoré vykazujú napríklad zvýšenú zvyškovú vlhkosť alebo znečistenie olejom a mastnotou, si vyžadujú väčšinou náročné a finančne nákladné ošetrenie.

Farebné paravány sú z hliníka upraveného práškovým vypaľovacím lakom. Sú zavesené na konštrukcii lodžií, ktorá je od fasády tepelne oddilatovaná. Takto mohli ostať kovové prvky subtílne a priznané. Nevytvárajú tepelné mosty, takže sa architekt aj investor vyhli zatepleniu dosiek lodžií tepelnou izoláciou s následným omietnutím, ako sa to bežne na stavbách robí.

Článok sa venuje progresívnym technológiám výstavby mostov, ktoré sa prezentovali na kongrese FIB v Bombaji (India) v tomto roku [1] alebo ktoré boli uverejnené v národných správach zúčastnených krajín [2]. Vybrané technológie sú inovatívne z hľadiska rýchlosti výstavby, úspory materiálu, prípadne predĺženia životnosti konštrukcie.

Návrh spôsobu sanácie poškodených betónových konštrukcií vyplýva zo správnej diagnostiky porúch a zistenia možných príčin ich vzniku, ako aj z určenia ich rozsahu.

Pred rekonštrukciou plochej strechy je potrebné vykonať jej obhliadku, aby sa zistil aktuálny stav strešného plášťa a stupeň jeho poškodenia. Ak je v strešnom plášti obsiahnutá veľká vlhkosť a strecha zateká, treba zvážiť úplnú rekonštrukciu. Ak nie je vlhkosť veľká, prípadne je len lokálna, a trhliny nie sú hlboké, na ošetrenie strechy je vhodný ochranný náter.

Bulharskom prechádza niekoľko koridorov transeurópskej cestnej siete. Jedným z nich je koridor č. IV, ktorý v úseku Sofia – Kulata – Thessaloniki zabezpečuje severojužné spojenie Bulharska až po Egejské more. Koridor má v časti Sofia – Kulata názov Diaľnica Struma podľa rieky, pozdĺž ktorej diaľnica prechádza.