ASB Stavebníctvo Stránka 11

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Plameň v obytnom priestore nepredstavuje iba zdroj tepla – nesie so sebou emócie. Upokojuje a dotvára charakter domova. Dizajnový krb LERA, za ktorým stojí česká značka ROMOTOP, spája funkčnú výbavu s estetikou, ktorá má hĺbku a osobitý výraz. Nová verzia s obkladom z kompozitného materiálu THERMALINE prináša štruktúrovaný povrch s nadčasovým čarom.

Projekt štyroch bungalovov „IBV Lietava - 4 domy pri lese“ je autorským projektom spoločnosti IDEÁLNE DOMY, s.r.o. zo Žiliny. Voľba pórobetónu Ytong ako stavebného materiálu hrubej stavby bola pre tím pod vedením Ing. Lukáša Beliša už na začiatku jasná a vychádzala z dobrých skúseností firmy s týmto stavebným systémom.

Nezateplená strecha môže predstavovať až 40 % z celkových tepelných strát stavby. Moderným riešením je nadkrokvové zateplenie s expandovaným polystyrénom, ktoré nevyžaduje zásah do interiéru. Ľahký materiál sa jednoducho inštaluje, nezaťažuje konštrukciu a umožňuje premeniť podkrovie na plnohodnotný obytný priestor.

Slovenská rada pre zelené budovy (SKGBC) upozorňuje na vážne riziká spojené s výskytom azbestu vo verejných budovách. V súvislosti s potrebou obnovy veľkého počtu nemocníc, škôl či úradov, je podľa odborníkov nevyhnutné legislatívne zakotviť povinné predrealizačné prieskumy na zistenie prítomnosti nebezpečných látok, najmä azbestu.

Chladivo tepelného čerpadla zabezpečuje prenos tepla vnútri zariadenia. Pri prechode okruhom v čerpadle mení svoje skupenstvo z kvapalného na plynné a späť. Kľúčovou vlastnosťou všetkých používaných látok je nízky bod varu. Pôvodne bol masovo používaným chladivom freón, teraz však aj toto odvetvie zaznamenáva posun k výrazne ekologickejším alternatívam.

Časopis TZB Haustechnik -

Veríme mýtom, alebo sa budeme držať faktov? Apel uvedený v článku je cielený na odbornú verejnosť. Vnímajme nástup nového chladiva R290 v prípade rezidenčných tepelných čerpadiel pozitívne. Pri jednotlivých profesiách vychádzajú informácie okrem iného aj z osobných skúseností získaných počas školenia veľkého množstva inštalačných technikov a odborných firiem. Pre pridružené odbory to predstavuje príležitosť nahliadnuť do tém, ktorými si odvetvie prechádza.

Časopis TZB Haustechnik -

Na zhotovenie vonkajšej omietky (môže sa použiť aj ako jadrová vnútorná omietka), ktorá slúži na zvýšenie tepelnoizolačných vlastností stien z pórobetónových tvárnic, zníženie hluku a rizika šírenia požiaru, možno použiť minerálnu jednovrstvovú omietku s nízkym súčiniteľom tepelnej vodivosti a vysokou paropriepustnosťou. Vďaka svojim hydrofóbnym a paropriepustným vlastnostiam pomáha odstrániť vlhkosť, čím zamedzuje vzniku plesní na povrchu stien.

Časopis Stavebné materiály -

V rámci stavby sa v intraviláne mesta Kolárovo zrealizuje tlaková kanalizácia na odvádzanie splaškových odpadových vôd v dĺžke 26 375,35 m, výtlačné potrubie z čerpacích staníc v dĺžke 2 128,05 m a tlakové kanalizačné odbočenia v dĺžke 17 701,79 m. Obnovia sa dve čerpacie stanice (ČS1 a ČS2), postaví sa jedna nová (ČS3) a zrekonštruuje sa hlavná čerpacia stanica (HČS). Vybuduje sa tiež mechanicko-biologická čistiareň odpadových vôd (ČOV) pre 13 750 EO vrátane objektov kalového hospodárstva.

Časopis Inžinierske stavby -

Hlavná stanica v Bratislave je hanbou dlhé desaťročia. Jej budúcnosť sa snažili riešiť všetky vlády, vrátane tej súčasnej, ktorá nad radikálnejšou rekonštrukciou len mávla rukou. Ministerstvo dopravy SR od začiatku presadzuje len čiastočné úpravy, slovenské železnice ale nedávno zverejnili viaceré zaujímavé detaily, ktoré opisujú dosiaľ najväčšie zásahy do staničnej budovy za posledné dekády. Budú stačiť?

Andrej Sárközi -

Petržalská električka je dnes jednou z najdiskutovanejších tém v Bratislave. Hlavné mesto sa sústredí na jej úplné dokončenie a postupne finalizuje neupravené okolie, zastávky, cesty a mosty. Petržalka ale môže v budúcnosti získať ďalšie rozšírenie trate – v plánoch je potiahnuť električku aj do ďalších častí najväčšieho slovenského sídliska, čo by zásadne zmenilo tvár tejto mestskej časti. Je ale takéto rozšírenie vôbec reálne a dokáže ho Bratislava zrealizovať?

Andrej Sárközi -
Rozhovor

Je renomovaným odborníkom v oblasti dopravných stavieb, špecializuje sa na mosty a betónové konštrukcie. Svoju prax začal v Doprastave, neskôr bol spoluzakladateľom spoločnosti CEMOS a stal sa jej konateľom. Má bohaté skúsenosti s návrhom a realizáciou významných dopravných stavieb. František Brliť je jedným z nominovaných v oceňovaní ASB GALA v kategórii Osobnosť architektúry a stavebníctva.

Denisa Kureková -