Štátne projekty sa predražujú, zhotovitelia potrebujú doplatiť milióny

Diaľnica D1 na úseku Mengusovce – Jánovce

Nedostatok stavebného materiálu podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala už reálne ovplyvňuje nielen verejné, ale aj súkromné zákazky.

Problémy s nedostatkom stavebného materiálu a rastúcimi cenami komodít nezabrzdia prípravu nových investičných projektov. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) o tom ubezpečilo v stredu s tým, že situáciu pozorne sleduje, pričom firmy žiadajú štát o pomoc na dofinancovanie stavieb.

„Zotavovanie sa z pandémie prináša pre stavebný sektor mimoriadne náročné výzvy. Nedostatok materiálu už teraz reálne ovplyvňuje nielen verejné, ale aj súkromné zákazky,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Podľa informácií od stavebníkov je aktuálne situácia na trhu s komoditami mimoriadne komplikovaná, niektoré suroviny sú prakticky vykúpené, u iných rastie cena v desiatkach až stovkách percent. Pri veľkých štátnych zákazkách sa môžu výsledné ceny zvyšovať aj o 15 až 20 percent.

„Máme rozostavaných viac ako 70 kilometrov diaľnic a zhotovitelia nás žiadajú navýšiť zmluvné ceny z dôvodu situácie na trhu komodít. Zhotovitelia nevedia realizovať práce v pôvodne zazmluvnených cenách,“ upozornil predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) Juraj Tlapa. Práve NDS má aktuálne v súvislosti so zvýšenými cenami materiálov od stavebníkov požiadavky na úrovni 40 mil. eur.

Individuálne posudzovanie

Minister dopravy tvrdí, že ani súčasné problémy so stavebnými materiálmi nezabrzdia prípravu nových veľkých infraštruktúrnych projektov. „História ukázala, že najlepšou cestou z akejkoľvek krízy sú masívne investície. My sme na ne aj vďaka harmonogramu pripravení lepšie ako kedykoľvek predtým, projektovanie sa totiž bude po prvýkrát v histórii riadiť výlučne dátami a analýzami,“ dodal Doležal.

V záujme ministerstva dopravy a výstavby je nájsť riešenie, ktoré by bolo prijateľné pre štát aj pre stavebníkov a zároveň by bolo v medziach zákona. NDS už má návrh metodiky posudzovania nárokov, ku každému bude pristupovať individuálne. O možných východiskách diskutoval Doležal aj s lídrami slovenského stavebníctva na konferencii o doprave a výstavbe, ktorú organizovala uplynulý týždeň mimovládna organizácia Globsec.

„Na to, aby sme posunuli diaľničnú výstavbu dopredu, potrebujeme jasný plán s jasnými prioritami – čo a kedy pripravovať, čo a kedy stavať. História nám totiž ukazuje, že diaľničnú výstavbu nebrzdil nedostatok financií, ale absencia udržateľného plánu,“ uviedol štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík.

SITA