image 90239 25 v1
Galéria(11)

Hyperloop One: Takmer nadzvukovou rýchlosťou

Partneri sekcie:

Pohyb v mestskom priestore nadobúda novú rýchlosť, novú podobu, poskytuje nový zážitok. Efektivita a pohodlie cestujúcich sa dostáva do popredia. Vitajte v Hyperloope One v Dubaji.

05 hype for website8 original
06 hype for website9 original
07 hype for website13 original
08 hype for website17 original
01 hype image by big 08 original
02 hype image by big 22 original
03 hype image by big 24 original
04 hype image by big 07 original

Keď sa povie Hyperloop, našinec má pred očami sľubované osemminútové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou. Dánske architektonické štúdio sa zaoberá zadaním s rovnakým názvom, tiež ide o dopravné riešenie, koncept je do istej miery podobný. Návrh je lokalizovaný do Dubaja, kde o financovanie podobných inovácií, prípadne aj možnej realizácie, nie je núdza. Prioritou je teda okrem efektivity prepravy aj maximálne pohodlie cestujúcich.

Prepravný terminál navrhli architekti tak, aby zapadol do modernej architektúry Dubaja.

„Pomocou Hyperloop One sme dali tvar prepravnému ekosystému zloženému z dopravných buniek a portálov, pričom sme mohli pracovať bez čakacích hál a tiež sme odstránili čakanie ako také,“ uviedol k projektu Bjarke Ingels, zakladajúci partner architektonického štúdia BIG.

Kapsuly sa postupne pospájajú a presunú do transportéra. Transportér sa v nízkotlakovej prepravnej rúre bude pohybovať bez trenia.

„Kombinujeme hromadné dochádzanie s osobnou slobodou, pohybujeme sa takmer nadzvukovou rýchlosťou. Blížime sa k tomu, že naša mentálna mapa mesta bude úplne prekonfigurovaná. To, ako sme doteraz vnímali vzdialenosť či blízkosť v kontexte času a priestoru, bude úplne zmenené novým spôsobom prepravy,“ dopĺňa architekt.

Návrhu predchádzala štúdia zameraná na možnosti integrácie takéhoto druhu prepravy do existujúcej urbanistickej a vnútromestskej infraštruktúry. Hyperloop je v tomto prípade vymyslený ako nezávislý dopravný systém. Skladá sa z jednotlivých prepravných jednotiek v podobe kapsúl s kapacitou šesť osôb. Kapsuly sa môžu pohybovať po bežných cestách. Jednotlivé prestupné body nazývajú architekti portály. Navrhli systém jednoduchej identifikácie pomocou čísel, jednotlivé odjazdové body v rámci portálov sú dobre viditeľné. Kapsuly zbierajú cestujúcich takmer pri ich vchodových dverách.

Na prepravu budú slúžiť kapsuly s kapacitou do šesť osôb.

Cestujúci nastúpi do prvej kapsuly, ktorá mu je k dispozícii. Architekti vymysleli rôzne druhy kapsúl, od individuálnych až po skupinové, pracujú tiež s verziou na obchodné cesty či turistické zájazdy. Z uličnej siete sa kapsuly presúvajú v portáloch do transportérov. Tie majú podobu tlakovej nádoby spojenej s rámom, ktorý jej umožňuje levitovať a tiež zrýchliť až na prepravnú rýchlosť 1 100 km/h. V bode príjazdu, opäť cez portál, sa kapsuly „rozídu“ do ulíc, aby doviezli pasažierov až do cieľa ich cesty.

Hyperloop One

Miesto: Dubaj, Spojené arabské emiráty
Klient: Hyperloop One
Spolupráca: BIG Ideas
Poverení partneri: Bjarke Ingels, Jakob Lange
Projektový líder: Sören Grünert
Tím: Erik Berg Kreider, Adi Krainer, Ashton Stare, Cheyenne Vandevoorde, Cristian Lera, Daniele Pronesti, Derek Wong, Domenic Schmid, Evan Wiskup, Francesca Portesine, Kristian Hindsberg, Lam Le Nguyen, Lasse Kristensen, Linda Halim, Maureen Rahman, Ovidiu Munteanu, Pei Pei Yang, Ryan Duval, Stephen Steckel, Terrence Chew, Thomas Christoffersen, Veronica Moretti
Fáza projektu: Vývoj
Typ projektu: Zákazka

Nový koncept dopravy sa začlení do štruktúry mesta.

text: Mária Nováková 

Dokumentácia a podklady: BIG