Hybridný bager
Galéria(3)

Hybridný bager

Bager PC200-8, prvý stavebný stroj s hybridným pohonom na svete, sa európskemu publiku prvýkrát predstavil na veľtrhu stavebných strojov bauma 2010. Zvýšená úspora pohonných látok hybridného bagra PC200LC-8 sa japonskému trhu predstavila už v júni 2008. V roku 2009 bol stroj uvedený už aj na čínsky a severoamerický trh.

Nový hybridný bager PC200-8 je vlajkovou loďou flotily Komatsu. Ako jeden z popredných výrobcov stavebných strojov musí ísť firma Komatsu s dobou a ponúkať praktické a inovatívne stroje s pozitívnymi účinkami na životné prostredie, napríklad so zníženou produkciou emisií CO2. Vďaka vývoju hybridného bagra v kategórii stavebných strojov od 20 do 22 t sa Komatsu bude rozhodujúci spôsobom podieľať na znižovaní spotreby pohonných látok a produkcie skleníkových plynov.

Hybridný bager PC200LC-8 bude poháňaný novým hybridným systémom, ktorý pozostáva z novovyvinutého elektromotora na zníženie výkyvov vrchného voza, ďalej elektrickým hnacím motorom, kondenzátorom a dieselovým motorom. Hybridný pohon premieňa energiu, ktorá sa produkuje pri znížení rýchlosti kývania a ukladá ju v systéme – tzv.Komatsu Ultra Capacitor System. Ten bol vyvinutý predovšetkým na rýchle ukladanie a prenos energie bez oneskorenia.

Kinetická energia vznikajúca pri brzdení kývavého pohybu sa premieňa na elektrickú energiu a prostredníctvom meniča sa privádza do kondenzátora. Hybridná riadiaca jednotka sa stará o to, aby uložená energia bola rýchlo pripravená na opätovné použitie na kývavé pohyby horného vozíka a podporu dieselového motora, ak stroj pracuje pod vyšším zaťažením.

V porovnaní s hydraulickým bagrom dosiahol hybridný bager PC200LC-8 v podmienkach testovania pri každom spôsobe nasadenia redukciu spotreby pohonných látok od asi 25 do takmer 40 percent. Aby bola garantovaná najvyššia spoľahlivosť a stálosť, všetky stavebné časti hydraulického pohonu Komatsu sa vyrobili v spoločnosti Komatsu.

PC200LC-8 je poháňaný motorom s nízkymi emisiami SAA4D107E-1 so silou 140 PS s turbodúchadlom a chladením plniaceho vzduchu značky Komatsu. Hybridný bager PC200LC-8 sa vyznačuje prevádzkovou hmotnosťou od 19 790 do 21 440 kg a objemom lyžice od 0,5 do 1,2 m3. Jeho pracovná sila a hodnoty výkonu sa v ničom nepodobajú súčasnému PC200LC-8.

Inovatívna kabína vodiča ponúka vďaka svojmu uloženiu tlmenie vibrácií, čiže komfortné a pokojné pracovisko. Veľký LCD monitor umožňuje odčítať ukazovatele a parametre stroja jediným pohľadom a pri cúvaní ukazuje obraz z kamerového systému, takže vodič má prehľad aj o oblasti za strojom.

Okrem toho je hybridný bager PC200LC-8 vybavený najnovšou technológiou KOMTRAX™, ktorá bezdrôtovým pripojením prenáša parametre nasadenia stroja na heslom chránenú internetovú stránku. Vďaka tomu možno údaje ako prevádzkový čas, spotreba pohonných látok, poloha a použitie stroja použiť neskôr na analýzu. Funkcia manažovania vozového parku od KOMTRAX™ zvyšuje použiteľnosť strojov, redukuje riziko krádeže stroja a ponúka množstvo ďalších užitočných funkcií na zvýšenie efektivity podnikania.

Hlavné znaky hybridného bagra PC200-8
Porovnanie so súčasnými stavebnými strojmi
Otočný mechanizmus súčasných stavebných strojov je zvyčajne poháňaný hydraulickým motorom. Na kývanie hybridného bagra vyvinula firma Komatsu nový elektromotor, ktorý využíva energiu vznikajúcu pri znížení rýchlosti kývania.

Súčasné hydraulické bagre sú poháňané len dieselovými motormi. Nový hybridný bager využíva regenerovanú elektrickú energiu, aby tak podporil dieselový motor pri vyšších otáčkach, t. j. dieselový motor môže pracovať v oblasti s nižšími otáčkami, a tak ušetriť pohonné látky. Ak sa motor nachádza vo voľnobehu, počet otáčok je extrémne nízky, aby bolo možné dosiahnuť maximálnu úsporu pohonných hmôt.

Porovnanie s osobnými automobilmi s hybridným pohonom
Osobné automobily s hybridným pohonom potrebujú obrovské množstvo elektrickej energie na štartovanie a akceleráciu, pričom jazdia s relatívne stabilným počtom otáčok. Oproti tomu stavebné stroje zaznamenávajú časté a výrazné výkyvy počtu otáčok, napríklad počas bagrovania. Na podporu dieselového motora pri týchto výkyvoch je hybridný bager PC200-8 vybavený kondenzátorom.

Autobatérie pracujú na základe chemických reakcií, preto odovzdávajú elektrickú energiu len s určitým oneskorením. Oproti tomu kondenzátory môžu elektrickú energiu prijímať bez omeškania a efektívne, uložiť ju a odovzdať hybridnému bagru PC200-8.

Zdroj a foto: Kuhn Slovakia

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.