Košická župa pripravuje projekt, aký tu ešte nebol. Zemplínska šírava dostane pešiu promenádu
Košický samosprávny kraj (KSK) štartuje projekt, aký tu ešte nebol. V roku 2026 vybuduje Promenádu na Šírave za 3,1 milióna eur. Lávka pre peších nad hladinou vodnej nádrže Zemplínska šírava predstavuje najväčšiu investíciu do cestovného ruchu na Zemplínskej šírave v aktuálnom strategickom období.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Nová pešia promenáda s dĺžkou 1,3 kilometra prepojí obľúbené rekreačné strediská Kaluža a Klokočov – povedie od hotela Glamour až po Thermalpark Šírava. „Kedysi k nášmu východniarskemu moru mierili turisti z Česka aj okolitých krajín. Pamätníci by vedeli rozprávať o silných sezónach, kedy na brehu Šíravy či susedného Vinianskeho jazera nebolo miesto ani na rozloženie stanu. Zemplínska šírava má potenciál, ktorý postupne rozvíjame aj vďaka podpore z grantového programu Krajskej organizácie cestovného ruchu Košice Región Turizmus,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Ako doplnil: „Stačí sa obhliadnuť do posledného obdobia – po 30 rokoch sme na hladinu Šíravy vrátili turistickú loď, podporili sme aj vybudovanie sauny či vyhliadkovej veže. Investujeme tiež do infraštruktúry pri Vinianskom jazere – spomeniem vodný vlek alebo wellness pod hviezdami. Teraz vďaka financiám zo župnej kasy staviame pešiu promenádu a prepojíme dve turistické ohniská, čo umožní výmenu návštevníkov a podporí rozvoj cestovného ruchu.“
Promenáda s bezbariérovým prístupom kopíruje prirodzenú líniu pobrežia a jej dominantným prvkom bude oblúková lávka ponad vodnú hladinu. Promenáda nebude len komunikačnou spojnicou medzi dvomi centrami cestovného ruchu, ale sama sa stane zásadnou návštevníckou atrakciou a impulzom pre vznik nadväzujúcich služieb a zážitkov v širšom území.
Výstavbu Promenády na Šírave financuje kraj z vlastného rozpočtu prostredníctvom svojej organizácie Development KSK. Hotová by mala byť v lete v roku 2027. Projekt patrí medzi najkomplexnejšie verejné investície do cestovného ruchu na Slovensku. Proces predĺžili najmä rozsiahle povoľovacie konania, vysoké nároky na technické riešenie nadvodnej časti stavby a nevyhnutné prepracovanie projektovej dokumentácie podľa aktuálnych noriem a cien.












