Upside Down: dizajnová príchuť steakov a whisky
Galéria(10)

Upside Down: dizajnová príchuť steakov a whisky

Partneri sekcie:

Ak sa veci občas postavia na hlavu, nemusia byť predzvesťou neúspechu. Príkladom je aj reštaurácia, ktorá pomocou „obrátenej“ filozofie vnáša nový dych do staromestského ovzdušia Bratislavy. Gurmánske menu si v Upside Down možno dopriať v interiéri, ktorý sa hrá s dizajnérskymi asociáciami anglickej scenérie, farbami whisky, ale aj šťavnatých steakov.

Koncept „všetko naopak“ mal pôvodne základ v dizajnérskom smerovaní. Ideu zastrešuje aj grafika, ktorej dominuje hieroglyf pravekého bizóna. Dva z naznačených šípov sú v obrázku orientované obrátene. Majitelia reštaurácie tvrdia, že netradičné pomenovanie aj vizuálne indície majú evokovať štandard, ktorý v slovenských reštauračných službách, paradoxne, nie je bežný. Pritom správny pomer kvality a ceny, či unikátnosť spojená s tradíciou nie sú podľa ich slov ničím novým – v zahraničnej kulinárskej brandži predstavujú hlavné piliere úspešného podnikania. Jeden z akcionárov mal v tomto jasno už pred piatimi rokmi. Vtedy sa rozhodol zúročiť svoje skúsenosti, ktoré nazbieral v Anglicku, a vyplniť medzeru na slovenskom trhu takýmto projektom.

„V zadaní pre návrh interiéru prevádzky a korporačnej grafiky sa podnik zadefinoval ako luxusná, ale dostupná reštaurácia,“ vysvetľuje Patrícia Pešková z ateliéru Papecco, hlavná dizajnérka projektu. Ako hovorí, znenie netreba chápať protirečivo. „Pojem luxus by nemal zahŕňať veci, ktoré si nemôžeme finančne dovoliť. Keď sa naň pozerám cez prizmu interiérového dizajnu, vidím za ním predovšetkým produkty, ktoré sa osvedčili a nadobudli určité renomé. Ich hodnota nespočíva v cene, ale v originálnom vyhotovení, funkčnosti a schopnosti dotvárať priestor,“ zdôrazňuje autorka.

Na začiatku boli stoličky
Pre navodenie správnej atmosféry sa dizajnérske riešenie podniku inšpirovalo skladbou menu, ktoré ponúka predovšetkým steaky, výberové vína a viac ako 200 druhov whisky z celého sveta. Dizajnérka začala spolu s majiteľmi hľadať koncepciu, víziu a farby, ktoré by podčiarkli genius loci. „Venujem sa prevažne interiérom rezidencií a scénografii veľkých priestorov, ktorú uplatňujem najmä vo svojej galérii. Upside Down bola mojou prvou realizáciou reštaurácie a brala som ju veľmi osobne. Prístup k interiérovej tvorbe sa však v ničom neodlišoval. V našom ateliéri klientom pripravujeme vzorky, ktorých sa môžu dotknúť, ohmatať – doslova ich ochutnať, ako tomu radi hovoríme. Mali by vedieť, do čoho investujú, aké vlastnosti majú jednotlivé materiály, ako sa spracúvajú a následne udržujú,“ vysvetľuje Patrícia Pešková.

Pri tvorbe konceptu ju oslovil obraz drsnej anglickej prírody, v ktorom sa prelína zvlnený zelený horizont so svetlomodrou oblohou. Do chladu dramaticky pôsobiacej krajiny vstupuje teplo škótskych páleníc v podobe uhlia, jačmeňa a ohňa, ktoré sa neodmysliteľne spájajú s procesom výroby tvrdého alkoholu. Z výjavu sa vykryštalizovalo materiálové zadanie reštaurácie, ako aj jej farebné ladenie. Dominujú v ňom predovšetkým teplé tóny hnedej, oranžovej a zlatej ako odkaz na sfarbenie whisky a steakov, ktoré striedmo dopĺňa zelená a modrá. Prevažná časť mobiliáru a doplnkov je z dreva a kože. Štylizáciu priestoru však ovplyvnili najmä stoličky, ktoré majitelia ešte pred spustením projektu doviezli priamo z Anglicka.

„Ide o tradičné reštauračné stoličky v kvalitnom koženom vyhotovení tmavohnedej farby. Pri výbere a tvorbe ďalšieho nábytkového zariadenia boli pre mňa smerodajné,“ pokračuje dizajnérka. Zvyšok nábytku sa vyrobil na mieru, rešpektujúc tvar aj materiálovú skladbu stoličiek. Reštauračné zariadenie doplnila dizajnérka originálnymi návrhmi kožených lavíc, stolov rozličných veľkostí, príručných stolíkov, kožených otočných kresiel pri bare, barových aj špeciálnych detských stoličiek, mobilných stolíkov – takzvaných gueridonov, vinotéky, kubusových barových políc z trojakého dreva, barového pultu, ale aj dvojkrídlových lietacích dvier a odkladacích políc na toaletách.

Sociálne zariadenia sa dizajnérsky pripravovali v spolupráci s Ondrejom Vrablicom, študentom 3. ročníka architektúry v ateliéri profesora Jána M. Bahnu na VŠVU. Majú navodzovať predovšetkým pocit jednoduchosti a čistoty, ale ukrývajú aj drobné hravé detaily, napríklad motív muža a ženy na držadlách dvier. Dôraz sa kládol na bezškárový dlažbový obklad, ktorý sa tiahne od podlahy po strop. Rovnakým spôsobom sa v hygienickom priestore zabudovali aj zrkadlá, ktoré dotvárajú aj časť stropu, vďaka čomu sa v nich človek môže vidieť hore nohami. Filozofia prevádzky sa tak nevytráca ani z toaletných zariadení.

Podlaha a svetlo – základné elementy

Na začiatku tvorby konceptu autorka stanovila základné prvky pre budovanie atmosféry priestoru – takzvanú škrupinu interiéru, ktorú predstavuje podlaha a osvetlenie. Kým v hlavnej presvetlenej reštauračnej časti sa použila prevažne hnedá dlažba, v dolných miestnostiach do popredia vystupuje inverzne ladená svetlá podlaha. Podľa intuitívneho výtvarného návrhu dizajnérky sa podlaha vyskladala priamo na mieste a detailne vytónovala aj v oblasti škár.

Rekonštrukcia staromestského interiéru si vyžiadala nákladné stavebné zásahy. Prevádzka sa skladá z niekoľkých miestností na prízemí, ale aj v suteréne, ktorý predchádzajúce jednotky – talianska reštaurácia, cukráreň ani banka – nevyužívali. Klenbové stropy podzemného podlažia však ponúkali možnosti na rozšírenie podniku o komornejšie miestnosti, ktoré sú priestorovo aj zvukovo izolované, a teda vhodné pre uzavretú spoločnosť.

Ďalším pôvodným prvkom, ktorý sa majitelia rozhodli zachovať, sú stredoveké sedílie – klenbové výklenky v stene. Po zreštaurovaní sa stali plnohodnotnou súčasťou interiéru a dopĺňajú lounge posedenie pozdĺž baru. Vo vstupnej hale sa vybudovalo točité polkruhové schodisko, ktoré prepája prízemie s podzemnou reštauračnou časťou, kuchyňou a toaletami. Dopĺňa ho atypická lignitová stena v ráme, vyrobená na mieru.

Zuhoľnatené drevo nadväzuje na motív pálenia whisky a podčiarkuje tak filozofiu dizajnérskeho konceptu. Stenu vyrobila spoločnosť, ktorá sa profesionálne zaoberá tvorbou filmových kulís a remeselnou výrobou filmových a divadelných inštalácií, najmä v zahraničí.

Vo voľnom schodiskovom priestore sa vyníma svietidlo Guiko XXL, ktoré sa v tejto veľkosti vyrobilo v Taliansku ako jediné na svete. Tvorí ho päť obručí z exotického dreva a päť guľových tienidiel vyžarujúcich chladné svetlo. Netradičné dielo visí z modrej „oblohy“ vstupnej haly a spúšťa sa cez dve podlažia až k svetlej podlahe dolného poschodia.

V interiéri sa však objavujú iluminácie najrozličnejšieho druhu, intenzitu ktorých možno meniť podľa potreby. Strieda sa chladné svetlo s teplým, stropné a LED svietidlá,  svojskú atmosféru navodzuje osvetlenie baru, priestoru za barom, či podsvietenie sedílií. Výška stropov sa upravovala nielen pre zabudovanie svetelných zdrojov, ale aj pre umiestnenie vzduchotechniky, ozvučenia či osviežovačov vzduchu na toaletách. Osobitné svetelné divadlo sa odohráva na pozadí skleného solitérneho stropu v hlavnej reštauračnej miestnosti.

Podhľady sú autorským výtvarným prvkom, ktorý sa vytvoril zo sklených trubíc, kopírujúcich tvar stropu. Trubice sa ručne naplnili zrnkami pšenice, lignitom a sklenou drvinou a upevnili do zlatých konzol. Ich stvárnenie má vyvolať hrejivý dojem jačmenného poľa, sklo pripomína vodu ako jednu zo základných surovín pre výrobu whisky. Na tento materiál sa nezabudlo ani pri vybavení baru, ktoré autorka konzultovala so someliérom. Vďaka tomu reštaurácia svojim hosťom servíruje destiláty v ručne vyrábaných dizajnových pohároch a karafách zo sklární v Květnej.

Upside Down
Miesto: Laurinská, Bratislava
Dizajnérsky koncept reštaurácie: ateliér PAPECCO
Hlavný dizajnér projektu: Mgr. Patrícia Pešková
Projekt rekonštrukcie: Ing. Peter Kolek, PELIKÁN GROUP, s. r. o.
Výroba nábytkových komponentov: BRIK, a. s.
Svietidlá: Bellatrix, s. r. o., JASA s. r. o.
Obklady, dlažba, batérie: DOMOSS, a. s.
Konzultácie a výroba sklených prvkov a zrkadiel: Sklenárstvo Kráľovič
Konzultácie a výroba kovových prvkov: Mgr. art. Richard Barger, STAVRO plus, spol. s r. o.
Realizácia lignitovej dekoratívnej steny: Mgr. Bratislav Bajramalibejli, ­BREMI, s. r. o.
Exteriérový nábytok: Ferlund Scandinavia, s. r. o.
Exteriérová zeleň: Lechuza, APRO Záhradné ­centrum, s. r. o.

Anna Salvová
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.