Signály, ktoré vábia vstúpiť
Načrtnutie podoby súčasného dizajnu obchodných priestorov len príkladmi tvarovo a farebne bohatého prúdu inšpirovaného prírodou by bolo nekompletné. Tendencia k úspornému vyjadreniu a geometrii, ktorej koniec sa opakovane predpovedá od začiatku storočia, sa zatiaľ nedá obísť. Najnovšie azda naozaj stráca radikálnosť a prenikajú do nej prvky dekoratívnosti a bohatšej, teplejšej farebnosti.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Nakupovanie medzi ostrovmi
Torquil McIntosh a Simon Mitchel boli kolegami v londýnskej architektonickej a dizajnérskej firme Future Systems architekta Jana Kaplického a jeho britskej manželky Amandy Leveteovej. Už tam mali dôležité slovo nielen pri projektovaní významného obchodného domu Selfridge v Birminghame (2003), ale aj troch obchodov japonskej módnej značky Comme des Garçons (New York, Tokio, Paríž, 1998).

Charakteristickým znakom 12 obchodov Marni (posledné otvorili v januári v Sydney a vo februári v Moskve) je plynulý priestor s oblými tvarmi, ktorého hranice pri stenách sú občas znásobené schodíkmi v podobe amfiteátru.
Interiéry sa koncipujú ako krajina s plastickými alebo aspoň graficky na podlahe vyznačenými ostrovmi, ktorá sa v niektorých obchodoch zrkadlí v stropoch z leštenej ocele. Oceľ je dominantným prvkom aj vďaka oceľovému „stromu“ s vlnito poprehýbanými vetvami, na ktorých sú zavesené šaty – v milánskom obchode majú tieto vetvy až 12 metrov.
Zákazník v hlbinách
Autorom je TVS Interiors, pobočka firmy Thompson, Ventulett, Stainback & Associates, ktorá získala už nejeden vavrín, napr. za konferenčné centrá vo Washingtone (2003), v San Juane v Portoriku (2005) a za tretie najväčšie konferenčné centrum na svete McCormick Place v Chicagu (1997). V novembri 2005 otvorili najväčšie akvárium na svete Georgia Aquarium v Atlante, postavené podľa ich projektu, v ktorom sú aj dva odmenené obchody reťazca Paradies shops.
Dizajn obchodu i tvary celej stavby sú inšpirované morským svetom – podľa slov hlavného architekta Garyho Fowlera tvarom lodí a veľkými rybami. Ich cieľom bolo zachovať aj v obchodoch atmosféru dobrodružstva a silné dojmy z objektu.

Faunu a flóru približujú podmorské témy, napr. pôsobivo osvetlená štylizovaná koralová stena, a zábery na plazmových obrazovkách. Terazzová podlaha, podobná ako v akváriu, imituje morské dno, vlnenie, mušle a dokonca skaly lesknúce sa v žiari reflektorov. V menšom detskom obchode Sand Dollar sú použité svetlejšie farby, dominuje azúrová a žltá na podlahe a amorfnom strope.
Berlínska inšpirácia

Karol Klanic
Foto: Andrea Martiradonna, Richard Davies, Wunderkind GmbH & Co. KG,
Thompson, Ventulett, Stainback & Associates











