ASB Architektúra Stránka 232

Architektúra

Partneri sekcie:

Projekty viedenskej kancelárie AllesWirdGut idú naprieč architektonickými typológiami. Široké portfólio ich prác im tak dovoľuje neočakávané riešenia rôznych zadaní. Platí to aj pre ich najnovšiu realizáciu – Centrum technológie a dizajnu v rakúskom meste St. Pölten, kde budovu nechali rozprávať smerom von.

Keď stojíte pred terasovými domami, ktoré postavil architektonický ateliér KMP Architektur AG, máte pocit, že vidíte schody, ktoré vedú priamo do neba. Svojím nezvyčajným tvarom táto architektúra citlivo dotvára priľahlý svah. Perfektné prostredie, jedinečný výhľad a vykurovacia technika, ktorá je rovnako zaujímavá a ohľaduplná k životnému prostrediu ako celá stavba. Veľká obytná plocha na relatívne malom pôdoryse, no napriek tomu veľká miera individuálneho prístupu a súkromia.

Pod pojmami kancelária, dielňa či pracovisko si mnohí z nás predstavia tradičné fádne sterilné priestory bez akejkoľvek duše, kam ľudia chodia výlučne pracovať. Avšak príjemný trend, ktorý už niekoľko rokov vládne vo svete, prináša aj do pracovných priestorov čoraz viac nápadov, dizajnových a estetických riešení.

Keď sme sa pred rokom pýtali logistických developerov, aká je architektonická budúcnosť skladových a výrobných hál, všetci zdôrazňovali nízke investičné a prevádzkové náklady a rýchlu výstavbu. Projekt Liko Noe je návodom, ako na to, ešte aj s pridanou hodnotou.

Už po deviatykrát sme laureátom odovzdali ceny ASB GALA. Veľkou poctou bola pre nás účasť prezidenta Slovenskej republiky Andreja Kisku na samotnom galavečere. Príjemným prekvapením bolo i to, že Pavol Kollár si ledva stihol odložiť jednu cenu a už bežal po ďalšiu. A napokon sme hosťom pripravili aj malú chuťovku – Richard Lintner odovzdal špeciálnu cenu projektu TRENČÍN si TY. Richard je nielen rodákom z Trenčína, ale ako športovec symbolizuje najmä fair play, čo v príhovoroch a ďakovných rečiach vyzdvihli takmer všetci, ktorí sa na pódiu počas slávnostného večera vystriedali.

Autorom domu s vertikálnou záhradnou fasádou nie je nik iný ako držiteľ Pritzkerovej ceny za architektúru Ryue Nishizawa. Jeho realizácie často disponujú priestorom, ktorý je ideálny na oddych a rozjímanie. Dom je pekný príklad toho, ako sa dá zahusťovať urbánna štruktúra bez znižovania množstva zelene.

Stará stodola v malebnom prostredí Vysočiny prešla prestavbou, ktorá z tejto hospodárskej stavby vytvorila príjemné obytné miesto s originálne riešeným interiérom. Navonok sa pôvodná hmota stodoly nezmenila a vnútorná dispozícia ostala aj po interiérových úpravách úplne otvorená. Priestor je vymedzený a súkromie zaistené len kombináciou pevného a sieťovaného zábradlia.

A práve preto by sme sa mali správať rozumne, nie podľa aktuálnych módnych trendov. Stavebníctvo je dlhodobý proces prípravy, realizácie a hlavne používateľnosti, pri ktorom by sa mala poctivá príprava niesť v duchu starého známeho „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“. To tvrdí v našom rozhovore Ing. Jozef Antol, konateľ spoločnosti ISPO, spol. s r. o., inžinierske stavby.

Jarné Miláno žije každý rok veľtrhom dizajnu, ktorý prerastá celým mestom. Miestom plným nápaditých vecí a kreatívnych ľudí sa stáva nielen nablýskané výstavisko Rho a hlavné nákupné ulice, ale aj oblasť v okolí ulice Via Tortona, kde sa na showroom zabehnutých dizajnérskych značiek či malých štúdií a študentských návrhov premenia hoci priemyselné haly, podchody, garáže a pivnice.

Od školy hrou cez vzdelávanie až po stretávanie sa generácií. Práve symbol stretávania ľudí sa objavil aj v architektonickom koncepte materskej a základnej školy v Ostopoviciach pri Brne. Prostredníctvom organického prvku – kruhov – prechádza tento symbol rastrom skeletu a pokračuje do záhrady a do strešnej záhrady.

V Bratislave na Staromestskej ulici sa v máji začala výstavba objektu Staromestská Offices, ktorý má prevažne administratívnu funkciu. Svojou polohou i dopravným napojením bude tvoriť významnú súčasť občianskej vybavenosti historického centra hlavného mesta.

Krásne prostredie pri jazere Femunden poskytlo dôvod na obnovu dvoch pôvodných malých zrubov, ako aj na ďalšiu prístavbu. Nielen spoločné zastrešenie spojilo všetky tri časti dohromady – tri zruby zjednotil jeden jasný architektonický zámer.

Po dlhej histórii používania textilu ako konštrukčného materiálu na ľahké stavby ho na nový architektonický článok povýšil svojím experimentovaním až nemecký architekt Frei Paul Otto. Aplikáciou tvorivých princípov tvarovania mydlových bublín a konštrukcie siete z pavučiny sa pred šesťdesiatimi rokmi zrodil nový svet predpätých architektonických štruktúr. Sofistikovaný vo svojej inžinierskej podstate a vzrušujúci v možnostiach nevídanej architektonickej kreativity.