Miláno 2007: zánovné výstavisko a dizajnová zúrivosť
Hlavné mesto Lombardie je každoročne v apríli nabité tisíckami publicistov a návštevníkov, hladných po novinkách v dizajnérskej tvorbe a bytovej kultúre. S očakávaním prevratných myšlienok a nových trendov v nábytkovej tvorbe sa s veľkou dávkou trpezlivosti či s utopistickým predsavzatím prejsť si všetky pavilóny snažili dostať sa k zánovnému veľkolepému výstavisku Rho v Miláne. Toto užívateľsky veľmi pohodlné futuristické výstavisko od architekta Massimiliana Fuksasa ponúklo aj tento rok asi štvrť miliónu návštevníkom možnosť prežiť atmosféru Salone Internazionale del Mobile 2007.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vízia budúcnosti
Miláno nepatrí ku konzervatívnym mestám, ktoré si zubami-nechtami strážia svoj historický štýl. Už v renesancii boli ochotní pristúpiť na experimenty Leonarda da Vinciho či v polovici 20. storočia, keď architekti Gio Ponti, Pier Luigi Nervi a Arturo Danusso navrhli vežu Pirelli. Po dokončení novej celkovej koncepcie rozvoja mesta prispôsobenej potrebám súčasného životného štýlu boli vyhlásené medzinárodné konkurzy na vybudovanie nových obytných a komerčných komplexov. Výstavisko na Pero – Rho je jednou z prvých lastovičiek, ktoré spustili výstavbu rozsiahlej zástavby, ktorá má vzniknúť za jeho chrbtom.
Aj keď by sa mal návštevník sústrediť viac na vystavované exponáty z oblasti nábytku, nedá sa prejsť po výstavisku bez vnímania veľkolepej krajiny v stavbe. To bol totiž motív Massimiliana Fuksasa – vytvoriť akúsi vesmírnu vulkanickú krajinu stavby, a nie stavbu v krajine.
Ornament útočí na bytový dizajn
Keď pred troma sezónami predstavila firma Misura Emme kolekciu s rastlinnými motívmi, mohlo sa zdať, že to bude samoúčelný úlet pre odvážnych. Odvážnych sa našlo prekvapujúco veľa. V tomto smere ani minimalistické expozície už neboli čisto minimalistické. Navyše, minimalizmus už pravdepodobne nie je taký ideovo a tvarovo dôsledný.
Pri niektorých značkách boli decentne zaoblené hrany, pri iných lomené korpusy, kombinácia doplnkov z iného súdka. Vkus-nevkus, gýč-negýč: niekedy je prekvapujúce, čo všetko môže spolu vytvoriť kompozíciu. Treba na to maličkosť: kolekcia musí mať myšlienku. Postmoderné hľadanie vlastnej identity aj v Miláne občas zašlo do extrémov. To, čo chvíľu vyzeralo ako irónia v tvorbe interiéru alebo cielené popieranie moderny, je novodobý eklektizmus – miešanie štýlov.
Text: Ing. arch. Kamila Ďuríková a Ing. Marína Ungerová
Foto: Ing. Marína Ungerová a Capod Opera






Ornament útočí na bytový dizajn



