Miláno 2007: zánovné výstavisko a dizajnová zúrivosť
Hlavné mesto Lombardie je každoročne v apríli nabité tisíckami publicistov a návštevníkov, hladných po novinkách v dizajnérskej tvorbe a bytovej kultúre. S očakávaním prevratných myšlienok a nových trendov v nábytkovej tvorbe sa s veľkou dávkou trpezlivosti či s utopistickým predsavzatím prejsť si všetky pavilóny snažili dostať sa k zánovnému veľkolepému výstavisku Rho v Miláne. Toto užívateľsky veľmi pohodlné futuristické výstavisko od architekta Massimiliana Fuksasa ponúklo aj tento rok asi štvrť miliónu návštevníkom možnosť prežiť atmosféru Salone Internazionale del Mobile 2007.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vízia budúcnosti
Miláno nepatrí ku konzervatívnym mestám, ktoré si zubami-nechtami strážia svoj historický štýl. Už v renesancii boli ochotní pristúpiť na experimenty Leonarda da Vinciho či v polovici 20. storočia, keď architekti Gio Ponti, Pier Luigi Nervi a Arturo Danusso navrhli vežu Pirelli. Po dokončení novej celkovej koncepcie rozvoja mesta prispôsobenej potrebám súčasného životného štýlu boli vyhlásené medzinárodné konkurzy na vybudovanie nových obytných a komerčných komplexov. Výstavisko na Pero – Rho je jednou z prvých lastovičiek, ktoré spustili výstavbu rozsiahlej zástavby, ktorá má vzniknúť za jeho chrbtom.
Aj keď by sa mal návštevník sústrediť viac na vystavované exponáty z oblasti nábytku, nedá sa prejsť po výstavisku bez vnímania veľkolepej krajiny v stavbe. To bol totiž motív Massimiliana Fuksasa – vytvoriť akúsi vesmírnu vulkanickú krajinu stavby, a nie stavbu v krajine.
Ornament útočí na bytový dizajn
Keď pred troma sezónami predstavila firma Misura Emme kolekciu s rastlinnými motívmi, mohlo sa zdať, že to bude samoúčelný úlet pre odvážnych. Odvážnych sa našlo prekvapujúco veľa. V tomto smere ani minimalistické expozície už neboli čisto minimalistické. Navyše, minimalizmus už pravdepodobne nie je taký ideovo a tvarovo dôsledný.
Pri niektorých značkách boli decentne zaoblené hrany, pri iných lomené korpusy, kombinácia doplnkov z iného súdka. Vkus-nevkus, gýč-negýč: niekedy je prekvapujúce, čo všetko môže spolu vytvoriť kompozíciu. Treba na to maličkosť: kolekcia musí mať myšlienku. Postmoderné hľadanie vlastnej identity aj v Miláne občas zašlo do extrémov. To, čo chvíľu vyzeralo ako irónia v tvorbe interiéru alebo cielené popieranie moderny, je novodobý eklektizmus – miešanie štýlov.
Text: Ing. arch. Kamila Ďuríková a Ing. Marína Ungerová
Foto: Ing. Marína Ungerová a Capod Opera