Kúpeľňa 2018 v zajatí dilemy

image 98768 25 v2

Základnou hybnou silou v odvetví sanitárnej produkcie je prenikavý vývoj. Do spôsobu, akým nad kúpeľňou uvažujú dizajnéri a technológovia, navyše zasahujú inovácie v materiálových aplikáciách a technológiách – tých „tvrdých“ aj tých digitálnych.

Z hľadiska interiérového dizajnu sú kúpeľne i ďalšie miestnosti sanitárneho určenia rámcované pomerne komplexnou a zaujímavou problematikou. Podliehajú vplyvu priemyselného návrhárstva aj architektúry, a tak sa dá povedať, že patria k tomu náročnejšiemu segmentu tvorby. Zo strany priemyselného dizajnu sa na spôsoboch i trasách vývoja sanitárneho zariadenia najviac podieľajú technické a materiálovo-technologické aspekty, ktoré vychádzajú z vedeckých inovácií. Sú to rôzne kompozitné prímesi, vylepšujúce mechanické vlastnosti keramického črepu, nanotechnológie a molekulárna manipulácia povrchov s cieľom prehĺbiť úžitkové kvality alebo pridať ďalšie variácie do už aj tak dosť početného repertoáru minerálnych a syntetických kompozitov – z nich sa dizajnérom oveľa ľahšie navrhujú atraktívne vízie.

Zmýšľanie o trendoch v kúpeľniach je trochu svojvoľné a vlastne zbytočné. Jednak tento segment patrí k menej pružným odvetviam a „novinky“ zavádza pomalšie, s oneskorením – čo súvisí s náročnejším procesom implementácie výdobytkov do reálnej praxe. Jednak ani nemá zmysel vytvárať neustále nové prevratné koncepcie kúpeľní, pretože tie nepodliehajú v životnom cykle takým častým zmenám, ako iné interiérové priestory. Navyše sa už dlhší čas v odbornej diskusii začínajú negatívne skloňovať pojmy ako „trend“ a „inovácia“. Komerčný tlak na inovovanie zdeformoval správanie zákazníka, ktorý stále hľadá a očakáva niečo „nové“.

V protipohybe k tomuto zmýšľaniu sa tak ocitajú prúdy, ktoré volajú po väčšej zodpovednosti (najmä v environmentálnom a etickom zmysle), ale aj po udržateľnosti. To v spätnej reakcii návrhárov prináša hľadanie hodnoty „nadčasového dizajnu“, teda takých riešení, ktoré odolávajú „morálnemu zastarávaniu“. Praktický dôsledok potom znamená príklon k neutrálnemu tvarosloviu, tlmenej farebnosti či zvýšený dôraz na precízne spracovanie a využívanie tých najkvalitnejších a najodolnejších materiálov tak, aby výsledná kúpeľňa „čosi vydržala“.

DORNBRACHT

Kúpeľňová armatúra Vaia je prípadom večnej vitality princípu „témy a jej variácií“. V tomto prípade ide o klasický archetyp vodovodného oblúka – nádherne klenutej geometrie výtoku, ktorý dizajnéri z prestížneho nemeckého štúdia Sieger Design upravili do podoby prenikavejšej elegancie. Uhladená forma, presne odmerané proporcie a najmä poznávací znak dizajnu – konkávne prehnutá báza v dotyku s podkladom – vyvolávajú pozdvihujúci pocit. Tvaroslovným kvalitám produkcie Dornbracht zodpovedá i precízne technologické a materiá­lové spracovanie. www.dornbracht.com

Identifikovaná tendencia: práca s archetypom ako žriedlo inovácie.

DORNBRACHT

DURAVIT

Dánka Cecilie Manz je aktuálnou držiteľkou titulu „Dizajnér roka“ (v gescii rešpektovaného parížskeho výstavného cyklu Maison & Objet). Svojou prácou, ktorá výstižne zachytáva základné návrhárske východiská platné pre nulté a desiate roky, nadviazala na to najlepšie z tradície škandinávskeho dizajnu. V navrhovaných objektoch – najčastejšie – nábytku, doplnkoch alebo lampách – dokáže spojiť racionálnu triezvosť, premyslenú funkcionalitu i esteticky potešujúci rys taktilnej vľúdnosti. Presne niečo také hľadali aj vývojári veľkého kúpeľňového koncernu Duravit, a tak si u Cecilie objednali ucelenú sériu. Tá prišla s pomerne osviežujúcim pohľadom na problematiku, hoci (ako je dobrým zvykom v priemyselnom dizajne posledného obdobia) siahla po povedomom archetype. Kolekcia, ktorá pozostáva z umývadiel, vaní, nábytku a doplnkov, evokuje vernakulárnu tradíciu, v mäkkých líniách ponúka prívetivosť, a najmä priamočiaru účelnosť typickú pre severský dizajn. www.duravit.de

Identifikovaná tendencia: Prienik vernakulárnej tradície do dizajnu kúpeľní.

ALAPE

HANSGROHE

Ovládanie rozličných sprchových scenárov v moderných kúpeľniach býva často komplikované. V snahe zjednodušiť užívateľské rozhranie prišli v Hansgrohe s ďalším vývojovým stupňom svojho vlajkového produktu RainSelect. Veľký nástenný panel ovládania je prehľadný, intuitívne členený a prispieva k väčšiemu pohodliu počas „zážitkového sprchovania“. Základom riešenia, ktoré vyvinuli autori z Phoenix Design, je horizontálna kompozícia gombíkov (z bieleho alebo čierneho skla) doplnená otáčacími kohútikmi a nástenným držiakom ručnej sprchy – všetko úhľadne upratané v rámiku s povrchovou úpravou lesklého chrómu. www.hansgrohe.com

Identifikovaná tendencia: ergonómia ovládania a intuitívne rozhranie.

AXOR

CIELO

Taliansky producent kúpeľňovej keramiky Cielo exceluje najmä výrobou črepu sfarbeného „až na dreň“. V produktovej línii Terre di Cielo ponúka 16 kultivovaných odtieňov (volených predovšetkým zo zemitého spektra). Aplikuje ich na umývadlá, toalety alebo misy bidetov. Vyobrazený model Narciso Mini je prípadom koordinovaného farebného extrémizmu: tmavá zeleň pôsobí dôstojne, takmer monumentálne a obvyklú kombináciu skrinky s umývadlom zbavuje profánnej všednosti. K obrazu ušľachtilosti prispieva aj architektonicky komponovaná morfológia celku ukotvená v kostre z matne začiernenej ocele. www.ceramicacielo.it

Identifikovaná tendencia: prenikanie farebnej palety do repertoáru keramiky.

DURAVIT

LAUFEN

Do komerčne úspešnej kolekcie sanitárneho zariadenia Val, ktorá vychádza z realistického uplatnenia extrémne odolnej prímesovej keramiky SaphirKeramik, pribudli toaletná misa a bidet s výrazným prvkom okrúhlosti. Jeho návrhár, vyhľadávaný nemecký dizajnér Konstantin Grcic, sa pokúsil dostať do výsledného výrazu vizuálnu ľahkosť. Zároveň však zachoval rigidný rámec prísne vedených geometrických línií, čo je poznávacím znamením jeho autorského rukopisu. V súlade so všeobecnou tendenciou súčasného „záchodového dizajnu“ je nová misa Val zbavená okrajov, preto spĺňa praktickú požiadavku ľahšieho čistenia. www.laufen.com

Identifikovaná tendencia: návrat „sťaženej formy“ do oblasti toaletných mís.

HANSGROHE

ALAPE

Predobraz umývadlovej misy voľne položenej na doske alebo podklade je nestarnúcim evergreenom kúpeľní už mnoho dizajnérskych sezón. Riešenie, ktoré je inherentne späté s eleganciou, tradíciou i emocionálnym sfarbením nostalgie, sa opakovane vracia v mnohých alterná­ciách. Majster jeho plechového spodobenia, nemecký historický podnik Alape, aktuálne pridal k téme zaujímavú novinku Bicolor. Umývadlovú misu s príznačnou minimalistickou siluetou ozvláštnil kontrastnou sklovinou jej smaltovaného povrchu. Pritom kontrast vybudoval hneď dvojnásobne: snehobielu farbu postavil proti černi a lesk zas proti diskrétnej matnej textúre na vonkajšom plášti. Za zmienku stojí styk kontrastných plôch rubu a líca na okraji umývadla – precízna technológia smaltovaného plechu umožnila vykresliť rozhranie v tenučkej línii. www.alape.com

Identifikovaná tendencia: kontrastné kompozície matných a lesklých povrchov.

CIELO

CEA

Talianska spoločnosť Cea je pomerne neznámou, no pozoruhodnou značkou zameranou na produkciu vodovodných armatúr. Svoje portfólio má postavené na troch základných pilieroch – fascinácii kovovým materiálom, odvahe experimentovať s tvarmi a na poctivom remesle. Do kúpeľní aj kuchýň prináša experimentálnejšie ladené riešenia, napríklad vyobrazený radikalizmus Regolo. Hydroprogresívna zmiešavacia batéria je zhotovená z česaného antikora triedy AISI 316/L; ovládanie teploty zabezpečuje posuvný element (podobne, ako ovládanie hlasitosti na starších rádiách) a štrbinový výtok doplnený sériou aerátorov zas prispieva k ekonomickému režimu spotreby vody. www.ceadesign.it

Identifikovaná tendencia: očarenie textúrovými kvalitami nehrdzavejúcej ocele.

ZUCCHETTI

AXOR

Mierne zvýšená stojanová batéria zo série Axor Uno zaiste „zahrá do noty“ všetkým architektom. V ortodoxnom tvaroslovnom spracovaní, ktoré má na svedomí štúdio Phoenix Design, je totiž rýdzou oslavou purizmu. Batériu tvoria len priame línie kruhových prierezov spojené v pravom uhle; tu nič nevytŕča, nič nevyrušuje, ale ani nechýba. Dizajnérska forma zbavená všetkého prebytočného je abstrahovaná až na samotnú kosť. Napriek tomu nepôsobí nudne – v kúpeľni zohrá úlohu spoľahlivého štatistu, ktorý prostredie kultivuje diskrétnym (nenápadným) pôvabom. Ovládanie výtoku na batérii Axor Uno zabezpečuje technológia Select – na zapnutie a vypnutie vody stačí stlačiť vrchnú časť. To dizajnérom umožnilo ešte výraznejšiu redukciu tvaroslovia. www.axor-design.com

Identifikovaná tendencia: tvarový purizmus definovaný progresívnymi technológiami.

CEA

ALAPE

V snahe priniesť do estetického repertoáru kúpeľňových či sanitárnych miestností „drámu“, vyvinuli technológovia firmy Alape nový smaltovaný povrch. Metallic Dark Iron je mimoriadne elegantnou alternatívou ku konvenčným bielobám smaltu; povrch výrobkov tak vďaka tmavej metalickej farbe dostáva hĺbku, ale aj iskrivosť a vizuálny magnetizmus. Mierny zrkadliaci efekt navyše zvýrazní neutralitu umývadla a jeho splývanie s prostredím – výsledná farba je ďalej tónovaná reflexiou okolia. www.alape.com

Identifikovaná tendencia: metalické povrchy ako málo prebádaný motív sanity.

LAUFEN

ZUCCHETTI

Priemyselný dizajn je zriedka revolúciou, skôr konštantnou evolúciou, pri ktorej tvorivá energia dizajnérov neustále prináša niečo originálne. Príklad Watercandy, ktorý vytvorili návrhári Ludovica a Roberto Palombovci ukazuje, ako sa pozorovanie každodenného správania a evolučné rozvinutie jestvujúcich produktov môže zmeniť na prínosný nápad. Sprchová armatúra, ktorá pre svoj sympatický zaguľatený tvar získala pomenovanie Watercandy (voľne preložené ako „cukrík vody“), je vlastne konvenčnou ručnou sprchou zbavenou rukoväti. Namiesto toho bola eliptická hlavica vybavená elastickým popruhom s lepšou ergonómiou uchopenia. Pridanou hodnotou sú jemné silikónové dýzy rozmiestnené lúčovito na povrchu sprchovej hlavice. Spolu so striekajúcou vodou sa majú používať na jemnú telovú masáž počas sprchovania, čo zodpovedá požiadavke trhu prinášať také aplikácie v kúpeľniach, ktoré klientom sprostredkujú zážitky domáceho wellness. www.zucchettikos.it

Identifikovaná tendencia: prehlbovanie wellness účinkov v zariadení kúpeľní.

ALAPE

AGAPE

Aj záležitosti kúpeľňových doplnkov, ktoré výrazne prispievajú k estetickému a praktickému vyzneniu kúpeľní ako celkov, podliehajú dizajnérskemu zaujatiu. García Cumini napríklad prišla s priamočiarou sériou Dot Line, spracovanou ako pocta grafickému výrazu a umeleckej avantgarde neoplasticizmu. Základ kolekcie doplnkov (teda rôznych odkladacích elementov, háčikov a poličiek) tvorí podperná tyč z dubového dreva alebo česaného hliníka. Jej modulárna podstata umožňuje voľnú tvorbu funkčných kompozícií, pričom veľkosť a usporiadanie vychádza z reálnych potrieb užívateľa a počas životného cyklu sa dá rôzne meniť. www.agapedesign.it

Identifikovaná tendencia: Grafická linearita a prevádzková flexibilita.

AGAPE

 

TEXT: MICHAL LALINSKÝ, FOTO: ARCHÍV ZNAČIEK

Článok bol uverejnený v časopise ASB 1-2/2018.