Interiér kaviarne zrealizovali za 2 týždne

image 68925 25 v1

Kaviarní s industriálnym interiérom je ako maku. W-café však nechýba šmrnc, vtip a kus poctivej práce.„Čím viac ľudia cestujú, tým viac vyžadujú kvalitnú kávu,“ tvrdia dvaja mladí prevádzkovatelia kaviarne W-café na konci Grösslingovej ulice v Bratislave.

Zdenko Kysučan a Jozef Čillo sú naozaj mladí, ale ich odvaha pustiť sa do vlastného podnikania paralelne so štúdiom na vysokej škole je sympatická, podvedome im človek drží palce. Občasné brigády ich neuspokojovali, tak sa podujali prevádzkovať v Nitre kaviareň. Podnik sa im podarilo úspešne rozbehnúť. Keď sa pred nimi nečakane otvorila možnosť ujať sa zrekonštruovaných priestorov v parteri poisťovne Wüstenrot na Grösslingovej ulici v Bratislave, brali ju ako ďalšiu výzvu.

Kompozície z rôznych svietidiel sa tak ľahko neopozerajú.

Mesiac na premenu

„Sme študenti záhradnej architektúry v Nitre,“ vysvetľuje Jozef Čillo. „Keďže sme sa chceli venovať aj W-café, trochu sme si rozložili štúdium, aby sme mali dosť času na bakalársku prácu aj prevádzku kaviarne.“ Ich štúdium nemá od dizajnu ďaleko a interiér, ktorý si kompletne navrhli a s pomocou priateľov sami zrealizovali, je toho jasným dôkazom. „Na premenu prázdneho priestoru na kaviareň sme od podpísania zmluvy po plánované otvorenie mali presne mesiac. Hneď sme sa pustili do práce a celý interiér sme zrealizovali za dva týždne,“ so skromným úsmevom dodáva Jozef Čillo.

Patina na týchto tienidlách je ozajstná. Pochádzajú z poľnohospodárskeho družstva.

Drobné zmeny na osvieženie

Počet milovníkov kvalitnej a správne pripravenej kávy stúpa. Ceny za každodenné ranné kapučíno či rýchle espresso počas dňa prestávajú ruinovať peňaženku. Kaviarní v ostatnom čase veselo pribúda, trend nevšedne zariadených priestorov je badateľný nielen v Bratislave, ale aj v ostatných mestách. Kaviarenský život zažíva renesanciu a majitelia či prevádzkovatelia kaviarní sa pretekajú v ponuke originálnych káv. Vo W-café ako jediní v Bratislave ponúkajú kávu zo San Francisca, sortiment dopĺňajú nemecké limonády, miešané drinky, ľahké šaláty či v posledných mesiacoch populárne raw cakes, čiže nepečené koláče zo zdravých surovín. Interiér kaviarne vyznáva populárny industriálny ľahko nedbanlivý štýl. Pri troche fantázie by sa dal čítať aj ako odkaz na priemyselnú minulosť priľahlej časti mesta na druhej strane Dostojevského radu. Pri otázke, čím sa inšpirovali počas tvorby W-café, Zdenko Kysučan a Jozef Čillo priznávajú: „Na obiehanie bratislavských kaviarní sme vôbec nemali čas, vhupli sme sem rovnými nohami.

Stena natretá čiernou tabuľovou farbou funguje ako premenlivý pútač.

Koncept zariadenia sme si pripravovali už v Nitre, hneď ako sme mali k dispozícii pôdorys priestoru. Od začiatku sme chceli použiť inštalačné rúrky ako originálny prvok pri výrobe zariadenia a drevo, ktoré by interiér zútulnilo a preteplilo. Červená farba ako korporátny znak celej budovy bola daná, rovnako aj názov kaviarne.“ To uľahčilo celý štart, pretože vymyslieť dobrý názov podniku je veľmi ťažké, na druhej strane, červená farba je taká výrazná a dominantná, že nepotrebuje ďalšie, aby jej sekundovali. Stena za barom a niekoľko doplnkov sú teda červené, dopĺňa ich len veľká plocha natretá čiernou tabuľovou farbou, ktorá slúži ako pútač. „Píšeme na ňu aktuálnu ponuku a slúži nám ako premenlivý prvok. Myslíme si, že je dôležité, aby aj stáli zákazníci cítili drobné zmeny, čo osviežia známy priestor,“ dopĺňa Zdenko Kysučan.

Ľahko nedbanlivý industriálny štýl interiéru je v kaviarňach veľmi populárny. Treba mať však dobre nastavený zmysel pre mieru. Tak ako vo W-café.

Perforovaný plech s tieňohrou

Okrem originálneho dreveného sedenia a stolíkov poskladaných z drevených dosiek a inštalačných rúr pútajú pozornosť aj nezvyčajné svietidlá. Časť z nich pochádza z poľnohospodárskeho družstva zo stredného Slovenska. Tie väčšie vyťahovali Jozef a Zdenko z blata na dvore a prácne čistili, tie menšie ležali roky v miestnom sklade. Rúrové tienidlá z perforovaného plechu by ste hľadali v dizajnových obchodoch márne, sú to originály, na mieru narezané plechy. „Natierali sme ich octom, aby nám do otvorenia kaviarne pekne zhrdzaveli,“ popisuje hektiku zariaďovania Jozef Čillo. Od podobných kaviarní odlišuje W-café zmysel pre mieru, dekoratívne prvky sú použité s rozvahou, takže snaha o originalitu neprechádza do gýču, priestor môže dýchať a premyslená hra denného aj umelého osvetlenia na stenách zákazníka pri vychutnávaní kávy poteší. Relatívne malý priestor sa veľkými oknami otvára do ulice, poloha na nároží v parteri a v tesnej blízkosti niekoľkých administratívnych budov prihráva počas pracovného týždňa dostatok klientely. Na neskoré raňajky či pracovné stretnutie je W-café dobrý tip.


Interiérové doplnky sú tematicky ladené k americkej káve.

text : Mária Nováková 

foto: Dano Veselský

Článok bol zverejnený v časopise ASB.