Dánska stopa retroštýlu
Jeden zo súčasných životaschopných prúdov v dizajne, nadväzujúci na reč tvarov 50. rokov, vďačí za mnohé dánskemu organickému funkcionalizmu. Jeho dvaja dnes už nežijúci hlavní predstavitelia Arne Jacobsen (1902 – 1971) a Hans Jørgen Wegner (1914 – 2007) boli v tých časoch hviezdami prvej veľkosti – popri ďalších vynikajúcich dizajnéroch ako Finn Juhl, Verner Panton, Børge Mogensen, Ole Wanscher a Nanna Ditzelová. Trend škandinávskeho dizajnu, švédskeho a fínskeho skla, fínskeho a najmä dánskeho nábytku sa šíril z USA, kým ho na konci 60. rokov nezastavil záujem o talianskych tvorcov. Dnes dizajn 50. rokov zažíva veľký návrat.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zo zvlnenej línie oblúk
Alvar Aalto, Chair 45, 1946 – 1947. Tvar stoličky je abstrakciou bez náznakov bežných u dánskych súčasníkov, organický prvok je iba v decentnej krivke. Foto: Artek |
Arne Jacobsen, Egg, 1958.Vzhľadom na mimoriadne náročnú výrobu kožený variant okrem exkluzívnej special edition zhotovili len pre Jacobsenov kodanský hotel. Foto: Fritz Hansen |
Organickú tendenciu doviedol ešte ďalej Wegner. Bol od fínskeho architekta o generáciu mladší a v Jacobsenovej firme začínal kariéru ako asistent. Na rozdiel od oboch spomínaných univerzalistov bol čisto dizajnérom nábytku, špecializoval sa na stoličky a kreslá, ktorých navrhol okolo 500. Mal raketový nástup. Niekoľko rokov po otvorení vlastnej firmy získal v roku 1951 na milánskom trienále Grand prix. Dnes známejší Jacobsen sa medzinárodne presadil až o dva roky neskôr vďaka Grand prix v São Paulo.
Wegnerovi sa však všeobecne prisudzuje, že najmä jeho zásluhou sa vo svete začalo hovoriť o dánskom štýle. Sám ho charakterizoval ako permanentný proces očisťovania alebo v jeho prípade zjednodušovania, aby sa dostal k najjednoduchšiemu možnému: štyrom nohám, sedadlu, operadlu. Dodával paradoxne, že „kreslo neexistuje, lebo dobré kreslo je úloha, ktorá nikdy nie je celkom dokončená“. Proces zjednodušovania je uňho zrejmý na minimálnej hmote opieracej časti, kým u Jacobsena sú sedadlo a operadlo zo zložených oblých tvarov súvislé, často spojené. Typickými Wegnerovými prvkami sú florálne vzletné krivky a plynulé zhrubnutia v miestach spojov, veľmi napodobované je oblé zakončenie nôh prečnievajúcich nad sedadlo. Obliny na Jakobsenovom nábytku sú menej éterické a na rozdiel od Wegnera sa nevyhýbal hranám.
Nábytkové zoo
Guglielmo Berchicci, Jetsons, 2001. Názvom kresla z lakovaného sklolaminátu milánsky dizajnér nostalgicky pripomína kreslený seriál zo sci-fi prostredia zo 60. rokov. Foto: Giovannetti |
Sandro Santantonio, Rose, 2005. Rose je posledné kreslo zo Santantoniovho kvetového tria, ktoré sa inšpiráciou konkrétnymi tvarmi prírody približuje dánskym dielam z 50. a 60. rokov. Foto: Giovannetti |
Zakrátko ich však jeho známi, dizajnéri (najmä Finn Juhl) a kritici, pomenovali. Od ironického názvu elegantného kresla Sawhorse (1951), čiže koza na pílenie, nie je ďaleko k duchu súčasných diel (Kiss Me Good Bye od Tokujina Yoshioku, 2004). Dobrým príkladom jeho úsmevnosti sú pohodlné fotely Teddy Bear Chair (Medvedie kreslo, 1951) a Ox-chair (Volie kreslo, 1961) – jeho obľúbené, ktoré si navrhol do priestrannej obývacej izby veľkej sto štvorcových metrov. V malých chrómovaných nôžkach, mäkkých, oblých, ale tuho čalúnených tvaroch sa črtá interpretácia masívneho rohatého zvieraťa. O svojom ďalšom „rohatom“ Býčom kresle (Bull Chair, 1961) povedal: „Treba dbať o to, aby sa nebralo všetko tak hrozne vážne. Musíme sa vedieť aj hrať.“
Karol Klanic
Foto: Artek, Giovannetti, Fritz Hansen, PP Møbler, Jens Mourits Sørensen