Architektonickรฉ navrhovanie v digitรกlnom veku 1.
Aj keฤ architekti Ivana a Jรกn Bendovci pracujรบ uลพ od zaฤiatku 90. rokov minulรฉho storoฤia v ฤรญne, ich profesionรกlne skรบsenosti zahลลajรบ projekty aj v ostatnรฝch ฤastiach sveta, ako sรบ Eurรณpa ฤi Kanada. Vรฝber ich prรกc je reakciou na problรฉmy zaฤรญnajรบceho 21. storoฤia โ poฤiatku digitรกlneho veku. Poลพiadali sme ich o uverejnenie ukรกลพok z ich prรกc a zรกroveล krรกtkychย textov, ktorรฉ dokumentujรบ ich nรกzory na architektonickรฉ navrhovanie.
โNaลกe projekty sa vฤaka klientovi menia skรดr, neลพ ich dokonฤรญme; programy naลกich budov sa menia poฤas ich stavby. Z tรฝchto dรดvodov jednoducho nerozumieme, ลพe existujรบ aj takรญ, ktorรญ o architektรบre rozmรฝลกฤพajรบ ako o uzavretej disciplรญne, vzneลกenej a vรกลพnej.โ
Fernando Porras, โThe Metapolis Dictionary of Advanced Architectureโ
Menรญ sa spรดsob myslenia, projekt sa podobรก mraku
Mraky sa v kaลพdom danom okamลพiku javia ako zdanlivo presne definovanรฉ โobjektyโ, v skutoฤnosti sa vลกak neustรกle menia. Ak ich chceme naozaj uchopiลฅ, mรดลพeme urobiลฅ ich fotografiu, teda zachytiลฅ ich stav v urฤitom momente, ale nikdy ich nemoลพno popรญsaลฅ ako presne definovanรฝ geometrickรฝ tvar. V prรญpade architekta je to podobnรฉ โ nรกvrh moลพno takisto zachytiลฅ pomocou skรญc, vรฝkresov a modelov, moลพno vypoฤรญtaลฅ, koฤพko ฤพudรญ v danom okamลพiku na projekte pracuje, koฤพko peลazรญ to stojรญ. No projekt sa viac-menej stรกle vyvรญja. Nรกvrh v sรบฤasnosti nevznikรก lineรกrne โ od celku (konceptu) k detailu. V priebehu prรกc ho neustรกle ovplyvลujรบ poลพiadavky a pripomienky klienta, mestskรฝch รบradnรญkov, spoloฤnosti alebo ฤlenov tรญmu. Toto tvrdenie moลพno doloลพiลฅ postrehmi poprednรฝch svetovรฝch architektov, ako je naprรญklad Rem Koolhaas v predhovore ku knihe S, M, L, XL:
โ… inkoherencia alebo eลกte presnejลกie nรกhodilosลฅ je podmieลujรบcou ลกtruktรบrou profesionรกlnej drรกhy vลกetkรฝch architektov (…) architektรบra je podฤพa takejto definรญcie chaotickรฉ dobrodruลพstvo.โ
Klient v reakcii na rรฝchlo sa vyvรญjajรบce poลพiadavky trhu do poslednej chvรญle hฤพadรก ten najlepลกรญ variant veฤพkosti bytov, skladby maloobchodnรฝch priestorov alebo hotelovรฝch izieb a reลกtaurรกciรญ. Dokonca, aj keฤ sa budova postavรญ a uvedie do prevรกdzky, je nutnรฉ ju ฤalej obmieลaลฅ, pretoลพe ฤพudia, ktorรญ ju uลพรญvajรบ, majรบ novรฉ poลพiadavky. To vytvรกra novรบ situรกciu aj na poli architektรบry. Rรฝchlosลฅ a flexibilita, s ktorou dnes musรญ architekt reagovaลฅ na neustรกle sa meniace podmienky projektu, sa stรกvajรบ fundamentรกlnymi princรญpmi architektonickรฉho nรกvrhu. Tรกto situรกcia je do urฤitej miery โvyvolanรกโ, ale zรกroveล โzvlรกdnuteฤพnรกโ iba s pomocou digitรกlnych technolรณgiรญ.
Zrรฝchฤพovanie tempa
Preฤo hovorรญme o tom, ลพe digitรกlne technolรณgie โvyvolรกvajรบโ zrรฝchฤพovanie tempa? Instantnรฝ prenos informรกcii umoลพลuje globรกlny pohyb peลazรญ. Obstaranie budovy, ktorรก sa v minulosti zรญskavala z miestnych zdrojov, zabralo mnoho rokov. V kaลพdej danej lokalite bolo nutnรฉ najskรดr vytvoriลฅ dostatoฤnรฉ zdroje financiรญ, neลพ sa stavba mohla postaviลฅ. Dnes sa investรญcie prakticky na celom svete veฤพmi rรฝchlo pohybujรบ pomocou digitรกlnych informaฤnรฝch technolรณgii. V okamลพiku, keฤ sa v danej lokalite vytvorรญ priaznivรก situรกcia na investovanie, investori z celรฉho sveta sรบ schopnรญ zaplaviลฅ trh a vybudovaลฅ potrebnรฉ priestory vo veฤพmi krรกtkom ฤase. Architekti sรบ tak vystavenรญ silnรฉmu tlaku na skracovanie ฤasu, potrebnรฉho na nรกvrh a spracovanie projektu.
Digitรกlne technolรณgie zรกroveล umoลพลujรบ zrรฝchฤพovanie prรกce na projekte โ ฤi uลพ hovorรญme o prostom automatizovanรญ repetitรญvnych kresliฤskรฝch รบkonov, rรฝchlosti a kvalite, s akou moลพno spracovaลฅ veฤพmi realistickรฉ trojdimenzionรกlne ilustrรกcie nรกvrhu ฤi dokonca fyzickรฉ modely, alebo kalkulรกcie materiรกlov a ฤalลกรญch elementov potrebnรฝch na obstaranie stavby.
Menu architektonickรฝch prvkov
Mnohรฉ naลกe projekty sรบ reflexiou tejto situรกcie. Naprรญklad maloobchodnรฝ a zรกbavnรฝ komplex v Suzhou sme navrhli tak, aby sa dal spracovaลฅ vo veฤพmi krรกtkom ฤasovom รบseku a jeho architektรบra bola schopnรก absorbovaลฅ budรบce zmeny. Podstatou prรญstupu k nรกvrhu bolo vytvorenie akรฉhosi menu architektonickรฝch elementov. Aj keฤ sa v projekte, ktorรฝ je zloลพenรฝ pribliลพne zo sedemdesiatich objektov, ani jeden dom neopakuje, celkovรฝ charakter komplexu je pomerne jednotnรฝ. Neskorลกie zmeny jednotlivรฝch domov tento charakter nenarรบลกajรบ, ak sa pouลพรญvajรบ rovnakรฉ zรกkladnรฉ elementy a materiรกlovรฉ a farebnรฉ rieลกenie. Tento postup by, samozrejme, nebol moลพnรฝ bez pomoci poฤรญtaฤov, ale รบplne fundamentรกlny prรญstup sa objavuje aj v samotnom prรญstupe k nรกvrhu, organizรกcii prรกce a v spรดsobe komunikรกcie, ktorรก vnรกลกa do architektรบry celkom novรฉ princรญpy.
Ing. arch. Ivana Bendovรก