Zákazník je pre nás najdôležitejší (profil spoločnosti JJJ STAV-BUILD, s. r. o.)
Kvalitné výrobky, nadštandardný servis, príjemné prostredie... To sú body, ktorými sa riadi spoločnosť s úzkou špecializáciou na strechy a dlhou tradíciou na slovenskom trhu. Z malej stavebnej firmy sa postupne stal významný predajca komponentov pre segment šikmých striech. Ako vraví vedúca marketingu spoločnosti JJJ STAV-BUILD, s. r. o., Ing. Zuzana Juríková, dobrou reklamou je najmä spokojnosť zákazníkov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na slovenský stavebný trh ste pôvodne vstúpili ako stavebná firma. Na ceste od realizačných prác k predaju stavebných materiálov ste teda museli prejsť zásadným vývojom.
Podnikať sme začali presne 23. mája 1990, takže sme nedávno oslávili 17. výročie nášho pôsobenia na trhu. Myslím, že sa preto už môžeme považovať za spoločnosť s dlhou tradíciou na stavebnom trhu. Počas tohto obdobia sme sa, samozrejme, neustále vyvíjali. Začínali sme ako stavebná firma, no postupom času sme sa začali čoraz viac zameriavať na strechy a pokrývačské práce.
V roku 1996 vznikla obchodná časť spoločnosti JJJ STAV-BUILD, špecializujúca sa výhradne na predaj strešných materiálov. V nasledujúcom období sme si pripravovali podmienky pre ďalšiu expanziu. V roku 2000 sme otvorili stredisko v Košiciach, nasledovali Malacky (2001), Lučenec (2002), Považie – Hrabové (2005) a stredisko v Ivánke pri Dunaji (2006), ktoré sa teraz sťahuje na Čiernu Vodu. Rozbiehajúca sa obchodná činnosť znamenala útlm pre realizačné a pokrývačské aktivity, ktorým sa v súčasnosti už vôbec nevenujeme.
Nemyslíte si, že vás úzka špecializácia na sortiment šikmých striech oberá o zákazníkov, ktorí by u vás možno radi kúpili aj iné druhy tovaru?
Myslím, že nie. Každá firma si musí zvoliť svoju vlastnú cestu, ktorou sa vyberie a u nás je tou cestou špecializácia. Strechy majú v rámci stavebného segmentu isté osobité postavenie, pretože nielen ich realizácia, ale aj samotný predaj je pomerne prácny. Pokiaľ by ste navštívili ktorúkoľvek z veľkých predajní stavebnín, zistíte, že máloktorá ponúka komponenty z oblasti šikmých striech. Takýto druh tovaru sa totiž nedá predávať „pultovým“ spôsobom, keď človek príde s autom, naloží si, čo potrebuje a zasa odíde.
Strechy majú veľa komponentov, položiek a technických parametrov, nehovoriac o rôznych typoch a modeloch, takže kým sa nazbierajú všetky potrebné súčasti, vznikne balík s veľkým množstvom strešných doplnkov. Oblasť striech si vyžaduje na jednej strane vysoký stupeň technických znalostí a na druhej strane adekvátne kvalitný servis. Preto si myslím, že úzka špecializácia je v tomto prípade na mieste a určite je správnou voľbou.
Akú stratégiu teda volíte pri získavaní zákazníkov?
Využívame vlastný, aktívny systém predaja. Dovolím si tvrdiť, že máme sieť s najväčším počtom odborných poradcov na Slovensku v segmente šikmých striech, ktorí sa svojej práci venujú naozaj aktívnym spôsobom. Pôsobia priamo v teréne, starajú sa o zákazníka a vedia sa mu prispôsobiť. Keď si totiž niekto stavia dom, zväčša to znamená, že ide o značne vyťaženého človeka s dobrou, no hektickou prácou.
Takýto zákazník potrebuje čo najlepší servis i starostlivosť a úlohou našich poradcov je, aby mu tieto služby dokázali zabezpečiť. Naozaj ma teší, že práve vďaka takémuto prístupu k zákazníkom máme veľmi dobrú spätnú väzbu od ľudí, ktorí u nás nakupovali. A pozitívna spätná väzba je pre nás, samozrejme, veľmi dobrou reklamou.
Mohli by ste služby, ktoré zákazníkom ponúkate, viac konkretizovať?
Hoci ku každému zákazníkovi pristupujeme individuálne, predsa len možno rozlíšiť dve hlavné zákaznícke skupiny. Prvú skupinu tvoria koneční zákazníci, ktorí si postavia zväčša jeden dom za život. Druhou veľkou skupinou sú zmluvní zákazníci, teda stavebné firmy, realizátori, obchodníci…
Každý z nich vyžaduje niečo iné a v tom je práve to čaro, nastaviť podmienky zákazníkovi priamo na mieru. Ak zákazník plánuje rekonštrukciu a chýba mu projektová dokumentácia, dokážeme mu zabezpečiť vlastného statika, ktorý stavbu zameria pomocou moderného technického vybavenia. Nasleduje fáza, počas ktorej sa so zákazníkom konzultujú požiadavky na strechu z hľadiska funkčného i estetického tak, aby sa našla tá najvhodnejšia alternatíva. Napokon sa vypočíta presné množstvo potrebného materiálu.
Ľuďom, ktorí sa rozhodnú u nás nakúpiť, ponúkame množstvo výhod od dovozu, cez garanciu cien, až po disponovanie najväčšími skladovými zásobami v oblasti šikmých striech na Slovensku. Bežne sa nám stáva, že k nám prídu v sobotu ľudia z regiónov vzdialených aj 100 km a sú si na 100 % istí, že požadovanú krytinu u nás kúpia v potrebnom množstve a kvalite.
Rôzne materiály sa však predávajú v rôzne veľkých baleniach…
V tomto sme naozaj veľmi flexibilní. Riadime sa heslom, že zákazník si má zaplatiť iba za to, čo na streche chce a potrebuje. Rezanie fólií na mieru či vyskladňovanie krytín a doplnkov čo i len po jednom kuse je pre nás samozrejmosťou. V prípade potreby má zákazník možnosť u nás zakúpený, nepoškodený tovar kedykoľvek vrátiť. Takúto službu vám bežné stavebniny len zriedka ponúknu.
Z hľadiska dopravy máme tiež jeden z najlepších servisov na Slovensku. Naše autá s hydraulickou rukou dokážu materiál vyložiť priamo na strechu. Na každom stredisku máme menšie autá, ktoré zabezpečujú bezplatný rozvoz tovaru do 24 hodín. Ak zákazníkovi chýba okno, fólia či doplnky, stačí, aby nám zatelefonoval a na druhý deň už má všetko potrebné na stavbe. Takže aj takýmto spôsobom sa snažíme o to, aby boli naši zákazníci a obchodní partneri spokojní.
Vnímate stavebnú sezónu 2006 ako úspešnú?
Pre nás bola uplynulá sezóna rozhodne veľmi úspešná. V rôznych oblastiach predaja sme skončili ako lídri na trhu, čo je naozaj veľký úspech celého nášho tímu. Osobne si však myslím, že veľkosť firmy sa nemeria len v číslach, kubíkoch a podieloch predaja, hoci tieto faktory sú iste dôležité. Naším úspechom je najmä to, že sa nám podarilo dosiahnuť všetko, čo sme si naplánovali. Mám na mysli odovzdanie kompletne zrekonštruovaného strediska v Malackách a vybudovanie nového areálu v Košiciach v susedstve toho pôvodného, takže sa nám podarilo znásobiť predajnú plochu.
Veľmi dobre sa rozbehla činnosť v našom stredisku na Považí v Hrabovom, otvorili sme nové stredisko v Ivánke pri Dunaji, rozbehli dopravnú činnosť… Tiež sa nám podarilo vybudovať nový trakt budovy našej centrály v Záhorskej Bystrici a rozšíriť vozový park o nákladné autá so špeciálnymi hydraulickými rukami. Takže máme za sebou naozaj rušný rok, v ktorom sme dokázali dotiahnuť do konca veľký počet úloh, ktoré sme si predsavzali.
Plánujete v tomto ostro nasadenom tempe aj naďalej pokračovať?
Rok 2007 je zaujímavý aj z hľadiska veľmi miernej zimy, ktorá stavebníkom mimoriadne priala. Teda aj predaj sa hneď od začiatku veľmi dobre rozbehol, čo sa určite odrazí aj na koncoročnom bilancovaní. Okrem toho rozbiehame viaceré projekty a inovácie, ktoré sa týkajú tak budovania ďalších stredísk, ako aj služieb pre zákazníkov. Podrobnosti by som však dopredu nerada prezrádzala.
Spomínali ste najväčšie skladové zásoby – s tým úzko súvisia aj vzťahy s dodávateľmi. Aké máte v tomto smere skúsenosti?
V prvom rade sa sústredíme na to, aby všetky výrobky, ktoré sme zaradili do nášho produktového portfólia v rámci segmentu šikmých striech, boli vysoko kvalitné. Ak má totiž strecha dlhé roky správne plniť svoj účel, musí pozostávať z naozaj kvalitných komponentov. Preto vstupujeme do obchodných vzťahov len s tými spoločnosťami, ktoré takéto výrobky vyrábajú.
Podľa môjho názoru je vždy veľmi dôležité budovať korektné vzťahy jednak smerom k dodávateľom, jednak ku zákazníkom. Naša spoločnosť je zdravá a stabilná a za spomínaných 17 rokov si dokázala vytvoriť na trhu veľmi korektný vzťah. V zásade od dodávateľov potrebujeme iba kvalitné výrobky a perfektne zvládnutú logistiku do našich stredísk. O všetko ostatné sa už postaráme sami.
Myslím si, že pokiaľ ide o reprezentačné priestory, vzorky, servis a starostlivosť o zákazníka, dokáže JJJ STAV-BUILD naozaj poskytnúť vysokú nadhodnotu na trhu oproti ostatným stavebninám v regióne. Zákazník totiž musí mať pocit istej výhody, ktorá mu zo správnej voľby predajne stavebnín vyplýva. My mu toto dokážeme zabezpečiť a tým aj plniť jeho predstavy.
Pri návšteve vašich stredísk si človek hneď všimne rôzne drobné zásahy „ženskej ruky“ v podobe kvetov, optimistickej výzdoby či detského kútika. Tieto oživujúce prvky ostro kontrastujú so strohou funkčnosťou, s akou sa človek v priestoroch podobne zameraných firiem zvyčajne stretáva…
Určite má na tom svoj podiel aj to, že som až do konca minulého roku vykonávala funkciu riaditeľky spoločnosti. Od 1. januára zastávam pozíciu vedúcej marketingu JJJ STAV-BUILD, kultúra predaja i pôsobenia firmy na trh a zákazníka však ostala zachovaná. Snažíme sa zabezpečiť pohodlie a dobrú atmosféru nielen pre zákazníka, ale aj pre našich pracovníkov, pretože pravdou je, že v práci trávime veľa času. Do príjemného prostredia každý prichádza rád. Možno je to aj preto, že sme takpovediac rodinná firma „baťovského“ charakteru. Spoločnosť sme začínali budovať dvaja a hoci nás je dnes takmer 60, rodinná atmosféra sa nevytratila.
Od istého času sa zaoberáte aj muzeálnou činnosťou.
Aj keď je táto činnosť vzdialená obchodnej sfére, dopĺňa istý kolorit našej firmy. V roku 2004 sme založili prvé Múzeum striech na Slovensku, ktoré je aj oficiálne evidované prostredníctvom Slovenského národného múzea.
Silnú skupinu našich zákazníkov totiž tvoria pokrývači z realizačných spoločností, ktorí rekonštruujú zámky, kaštiele a iné zaujímavé objekty. Z týchto stavieb nám často prinášajú rôzne vzorky pôvodných krytín, klampiarskych prvkov i historického náradia, ktoré sme začali triediť a kategorizovať.
Vznikla tak unikátna zbierka, ktorú isto ocení každý, kto sa dlhšie pohybuje v našej brandži. V múzeu sa nachádza aj viacero kurióznych exponátov, napríklad hrebenáče s reliéfom komunistickej hviezdy, alebo klampiarske zakončenie kostolnej veže s dierami po guľkách a priestreloch z čias II. svetovej vojny. Návštevník tu môže obdivovať rôznorodé materiály i tvary historických strešných krytín. Táto oblasť by si určite zaslúžila z našej strany viac času a pozornosti, no múzeum sa nám každopádne darí udržiavať a tiež získavať nové exponáty.
Milan Bohunický
Foto: JJJ STAV-BUILD, s. r. o., autor