V roku 2009 sa Holcim Slovensko sústredí na obhájenie pozície lídra

Rekordný predaj i finančné výsledky a verejné uznanie svojich aktivít v oblasti trvalo udržateľného rozvoja dosiahol v roku 2008 Holcim Slovensko, líder na trhu výroby stavebných materiálov a súvisiacich služieb na Slovensku. Vďaka rastu stavebného priemyslu, investíciám a úspešnej spolupráci so svojimi zákazníkmi dosiahol Holcim Slovensko v minulom roku temer 20% medziročný rast tržieb z predaja vlastných produktov a služieb. Ziskovosť (profit margin) zostala na rovnakej úrovni ako v minulosti, čo dokazuje, že nárast cien svojich výrobkov realizoval Holcim v roku 2008 za účelom pokrytia rastu nákladov. V roku 2009 sa Holcim Slovensko sústredí na obhájenie pozície lídra pokiaľ ide o podiel na trhu s cementom, cash flow, ziskovosť a rozvoj svojej spoločenskej zodpovednosti.


V roku 2008 dosiahol Holcim Slovensko tržby z predaja vlastných výrobkov a služieb na úrovni viac ako 150 miliónov Eur (vyše 4,6 miliardy korún). Rast prevádzkového zisku (vyjadreného v EBITDA) kopíroval tempo vývoja tržieb. Ziskovosť teda v medziročnom porovnaní zostala na stabilnej úrovni. Predaj cementu vzrástol v roku 2008 o 16%. Nižší podiel spoločnosti na veľkých stavbách sa prejavil v 8% poklese predaja transportovaného betónu. Vďaka akvizícii štrkovne vo Veľkých Úľanoch si v roku 2008 Holcim Slovensko upevnil pozíciu v segmente kameniva, kde rast dosiahol takmer 190%.

„V roku 2008 sa Holcim Slovensko sústredil na hľadanie príležitostí na posilnenie svojej pozície v segmente kameniva. V segmente cementu zaviedol Holcim cenovú  diferenciáciu, ktorá lepšie odráža environmentálnu náročnosť rôznych typov cementu. Pokiaľ ide o finančné ukazovatele, Holcim Slovensko sa usiloval udržať úroveň svojej ziskovosti. Vo všetkých spomenutých oblastiach sme uspeli,“ povedal predseda predstavenstva Holcim (Slovensko) a.s. Roland van Wijnen.

„Pri udržaní stabilnej miery ziskovosti môžeme ohlásiť nadpriemerný rast, čo dokazuje, že minuloročné zvýšenie cien malo za cieľ udržanie, nie zvyšovanie miery našej ziskovosti,“ dodal R. van Wijnen.

V záujme zachovania ziskovosti a udržateľnosti svojho podnikania ráta Holcim Slovensko v cenovej politike pre rok 2009 s priemerným zvýšením cien cementu o 6%. „Naši zákazníci rozumejú potrebe zvyšovania cien v záujme udržania ziskovosti. Ceny cementu narastú v rozsahu od niekoľkých percent v prípade cementov, ktoré sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu, až po viac ako o 8% v prípade portlandského cementu,“ uviedol R. van Wijnen.

„Aj takto motivujeme našich zákazníkov, aby používali typy cementov ohľaduplnejšie k životnému prostrediu a tam, kde je to možné ich aktívne podporujeme pri prechode z portlandských na zmesové cementy. Celkový nárast cien bude závisieť od našej schopnosti predstaviť viac ekologickejších produktov. Nielenže vďaka tomu dôjde k redukcii emisií CO2, ale prinesie to aj optimalizáciu nákladov našich zákazníkov. Navyše to našim zákazníkom i Holcimu prinesie konkurenčnú výhodu. Používanie zmesových cementov bude totiž v súvislosti s nárastom nákladov z dôvodu zmierňovania klimatických zmien čoraz rozšírenejšie. Včasné zavedenie zmesových cementov do výroby bude z hľadiska Holcimu i jeho zákazníkov predvídavým krokom do budúcnosti,“ zdôraznil Roland van Wijnen.

„Cenová diferenciácia v praxi znamená, že zmesové cementy – cementy s nižším dopadom na životné prostredie – sú až o 10% lacnejšie než cementy s vysokým obsahom slinku, pri ktorých sa trhová cena pohybuje na úrovni 90 Eur za tonu,“ uviedol riaditeľ predaja a marketingu Holcim Slovensko Alan Šišinački.

„Okrem toho, že našim zákazníkom poskytujeme podporu pri prechode na zmesové cementy, ktoré spĺňajú ich požiadavky na kvalitu a poskytujeme im aj konkurenčnú výhodu v oblasti nákladov, sme aktívni aj pri podpore novej slovenskej normy pre využitie rôznych typov transportovaného betónu. Na rozdiel od tradičného hodnotenia rozličných typov betónov podľa typu použitého cementu, nová norma kategorizuje betóny podľa ich technologických kvalít a typu ich použitia. Nové normy umožňujú širšie využitie zmesových cementov pri rôznom type betónovania. Podobné normy už boli zavedené vo väčšine európskych krajín vrátane Rakúska, Českej republiky, Talianska, Švajčiarska a Nemecka,“ dodal A. Šišinački.

Holcim Slovensko sa v roku 2009 sústredí na obhájenie pozície lídra pokiaľ ide o trhový podiel v segmente cementu, tvorbu hotovosti, ziskovosť ako aj na ďalšie oblasti trvalo udržateľného rozvoja. „Pri súčasnej ekonomickej neistote je veľmi ťažké robiť spoľahlivé prognózy a vyhlásenia smerom do budúcnosti,“ povedal Roland van Wijnen. „Spotreba cementu je tradične spojená s vývojom HDP. Holcim Slovensko podrobne sleduje ekonomické odhady a je pripravený sa pružne prispôsobiť aktuálnej situácii. Slovenská republika sa so svojou proexportne orientovanou ekonomikou nedokáže ubrániť dopadom súčasnej ekonomickej situácie.

Veríme, že krajina bude profitovať z včasného zavedenia vládou a parlamentom prijatých dlhodobých a transparentných stimulujúcich opatrení. Napríklad výstavba kvalitnej dopravnej a ďalšej infraštruktúry alebo zlepšenie energetickej efektívnosti budov nie len rýchlo prinesú zamestnanosť a podnikateľské príležitosti, ale majú multiplikačný efekt do budúcna,“ uzavrel predseda predstavenstva Holcim Slovensko.
 
Segment cementu
Holcim prevádzkuje cementáreň v Rohožníku. Koncom decembra 2008 dosiahla cementáreň v Rohožníku prvýkrát v histórii 1, 5 milióna ton vyrobeného cementu. V roku 2008 predal Holcim Slovensko viac ako 1,5 milióna ton šedého a bieleho cementu. „Na rekordnú produkciu sme skutočne hrdí,“ zdôraznil R. van Wijnen.

Segment kameniva (drvený kameň, štrk, piesok)
V roku 2008 Holcim Slovensko zvýšil predaj kameniva zo štyroch závodov v Bratislave – Podunajských Biskupiciach, vo Veľkých Úľanoch, Novom Meste nad Váhom a Remate pri Prievidzi na celkový objem 1 333 000 ton, čo predstavuje medziročný nárast o viac ako 188%. „Bolo našou stratégiou pokračovať v raste v segmente kameniva, pretože sme presvedčení, že dodávky cementu a kameniva sú strategickými piliermi našej spoločnosti. Veríme, že trh s kamenivom dosiahne profesionálnu úroveň a zrelosť a že aj spoločnosti so skutočným odhodlaním v oblasti ochrany životného prostredia a spoločenskej zodpovednosti môžu byť na trhu konkurencieschopné,“ uviedol R. van Wijnen.

Segment čerstvého betónu
Jednou z možností využitia cementu a kameniva je výroba čerstvého betónu pre stavebný priemysel. Holcim kontroluje sieť 29 betonární na západnom a strednom Slovensku. V roku 2008 tieto betonárne predali 499 000 m3 čerstvého betónu pre stavbu obytných domov a veľkých stavebných projektov. K všeobecne známym veľkým projektom, na ktoré dodal Holcim Slovensko stavebný materiál a služby, patria napríklad projekty Riverpark, či Soravia Shopping Center v Bratislave, polyfunkčný objekt Mlyny v Nitre,  Vršianska terasa v Banskej Bystrici, cesta R1 pri Žiari nad Hronom alebo nový závod Velux v Partizánskom.

Personálna politika
Ku koncu roka 2008 zamestnávala spoločnosť Holcim (Slovensko) a.s. 584 zamestnancov. Spoločnosť investovala vyše 908 000 Eur do vzdelávania a tréningov, čo predstavuje viac ako 1 550 Eur na zamestnanca.

Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a spoločenská zodpovednosť

Prvoradou prioritou Holcimu je bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (BOZP) každého, kto pracuje v prevádzkach spoločnosti alebo v ich blízkosti. V roku 2008 vynaložil Holcim Slovensko vyše 289 000 Eur na zabezpečenie BOZP pri práci vo svojich prevádzkach. V priebehu roka 2008 došlo v prevádzkach spoločnosti Holcim Slovensko k piatim úrazom, ktoré si vyžiadali práceneschopnosť (v roku 2007 k 7).

„Veríme, že náš postoj a odhodlanie znižovať úrazovosť predstavuje výzvu a referenčnú hodnotu pre väčšinu spoločností v slovenskom stavebnom priemysle. Naďalej sa budeme v našich prevádzkach usilovať o nulovú úrazovosť v našich prevádzkach,“ povedal R. van Wijnen v súvislosti s výsledkami BOZP.

V roku 2008 bol zodpovedný prístup spoločnosti Holcim Slovensko k trvalo udržateľnému rozvoju a spoločenskej zodpovednosti ocenený Hlavnou cenou Via Bona a Cenou Mosty. Holcim Slovensko sa stal prvou firmou z odvetvia stavebného priemyslu, ktorá získala cenu Via Bona.

„Pretože Holcim Slovensko chce byť v tomto odvetví zodpovedným lídrom, prijímame všetky potrebné opatrenia v oblasti spoločenskej zodpovednosti a ochrany životného prostredia, ktoré môžu slúžiť ako pozitívny príklad pre celé odvetvie. Uvedomujeme si, že naše výsledky v tejto oblasti sú rovnako dôležité ako hospodárske výsledky,“ dodal Roland van Wijnen, predseda predstavenstva Holcim (Slovensko) a.s.

Zdroj: Holcim (Slovensko) a.s.