Profil spoločnosti SPACE UP, s. r. o.
Okrem okien, dverí, zasklených fasád či zimných záhrad sa firma Space up, s. r. o., snaží preraziť na slovenskom trhu aj s technológiou hliníkových montovaných priečok. O tom, ako si svoje miesto medzi výrobkami na báze dreva a plastu nachádzajú hliníkové konštrukcie, sme sa porozprávali s konateľom firmy pánom Zdenkom Donovalom.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Prečo ste sa rozhodli práve pre podnikanie v stavebníctve?
Inšpiroval ma k tomu súčasný stavebný boom. Keďže som mal v tomto odvetví dlhoročné skúsenosti, rozhodol som sa pred štyrmi rokmi pre založenie vlastnej spoločnosti. V začiatkoch som mal firmu na živnosť, pričom vlani sa pretransformovala na spoločnosť s ručením obmedzeným.
Každá spoločnosť je živý organizmus, ktorý sa neustále vyvíja. Akými zmenami prešla od svojho vzniku firma Spaceup?
Od vzniku firmy sa jej sídlo premiestňovalo už dvakrát. Momentálne teda pôsobíme na treťom mieste. Z pôvodných 100 m2 výrobných priestorov sa nám výrobná kapacita zvýšila na 400 m2. Na začiatku som bol vo firme sám, postupne pribúdali ďalší spolupracovníci. Momentálne máme plne funkčnú technológiu výroby hliníkových okien, dverí a fasád. Okrem toho spracovávame aj antikor (zábradlia, schodiská).
Hlavnou činnosťou vašej spoločnosti je výroba hliníkových montovaných priečok, okien, dverí, zasklených fasád, zimných záhrad… O ktoré z týchto produktov majú zákazníci najväčší záujem?
Nemožno jednoznačne určiť jeden kľúčový produkt. Teraz je momentálne záujem o výmenu pôvodných oceľových vchodových dverí v panelákoch. V podstate to závisí od konkrétnej situácie na trhu, ale môžem povedať, že momentálne prevažuje záujem o dvere a zasklené steny. Okrem toho sa snažíme preferovať aj výrobky z hliníka.
Kde nachádzajú svoje uplatnenie hliníkové montované priečky?
Uplatnenie nachádzajú najmä v kancelárskych priestoroch (v obchodných komplexoch, bizniscentrách). Výhodou týchto priečok je ich variabilnosť, jednoduchá montáž, prípadne demontáž a ich prestavba. V priebehu niekoľkých hodín možno priečky zmontovať či demontovať, a vytvoriť tak požadovaný pôdorys miestnosti. Nosná konštrukcia je hliníková, zasklenie jednoduché alebo dvojité, s možnosťou rôznych výplní (DTD panely, MAX platne) a doplnkov (žalúzií). Dvere sa používajú plné alebo zasklené, rámové alebo bezrámové. Systém sa ukotvuje do podlahy a stropu, do obvodovej steny (na obvodový múr) a medzi sebou navzájom. Na jednotlivé komponenty máme dlhoročných dodávateľov z krajín EÚ.
Vo vašej ponuke sú aj automatické dvere Key…
Áno, taliansky výrobca dodáva pohony a my na základe požiadavky zákazníka vyrábame posuvné dvere. Používajú sa najmä na hlavné vstupy do budov, bizniscenter.
Zabezpečujete výrobu aj montáž vašich výrobkov?
Áno, realizujeme dodávky na kľúč. Štandardne pracujeme s piatimi systémami profilov. Pre zasklené steny sa bežne používa približne 11 systémov. Výrobok sa vyrobí v našich výrobných halách a následne sa prepraví na stavbu, kde sa kompletne zmontuje.
V rámci firmy máte teda montážne skupiny, ktoré realizujú jednotlivé dodávky?
Áno, máme dve montážne partie. Pri väčšej nárazovej práci oslovujeme aj našich stálych subdodávateľov. Zamestnávame osem interných a osem externých pracovníkov, ktorí zabezpečujú výrobu. Kancelárske práce a prípravu zákaziek zaisťujú ďalší zamestnanci.
Aké sú vaše referenčné stavby?
Medzi naše realizácie patrí bratislavský Light Park, Octopus, SEPS, SLSP Bratislava, SLSP Dunajská Streda, hotel Tulipán v Bratislave, hotel Echante v Prešove a rôzne rodinné vily na bratislavskej Kolibe. V Banskej Bystrici sme spolupracovali na MU Banská Bystrica, Europa Shopping Centre, na rôznych bytových domoch a mnohých iných stavbách.
Sídlo vašej firmy je v Banskej Bystrici, napriek tomu viaceré realizácie, ktoré ste spomínali, sa nachádzajú v Bratislavskom kraji…
V Bratislave pôsobíme už tretí rok, dostali sme sa tam na základe spolupráce s rôznymi stavebnými firmami, ktoré vykonávajú stavebné práce a my následne dodávame naše výrobky. Naše referenčné stavby sa však nenachádzajú len v Bratislave, ale po celom Slovensku.
Akým spôsobom komunikujete so zákazníkmi? Patria medzi nich prevažne súkromní investori, alebo realizačné firmy?
Väčšinou máme stálych odberateľov, s ktorými spolupracujeme dlhodobo. Noví zákazníci nás kontaktujú najmä telefonicky a cez naše internetové stránky. Sú to predovšetkým realizačné firmy a súkromníci. K developerom sa dostávame práve prostredníctvom realizačných firiem.
Spoločnosti ste dali názov Spaceup…
Názov vznikol na základe toho, že na Slovensku nie je výrobca, ktorý by sa venoval výhradne montovaným priečkam. Väčšinou sa takéto priečky dodávajú vo forme subdodávky prostredníctvom zahraničných firiem. My sa chceme sústrediť na výrobu a montáž takýchto priečok. Momentálne sme jediný slovenský výrobca, ktorý sa takejto činnosti venuje. Názov firmy sme teda odvodili od montovaných priečok. Spaceup znamená „priestor idúci hore“ – priestor (space), ísť hore (up).
Plánujete v budúcnosti zväčšovanie spoločnosti?
Určite áno, ale v prvom rade chceme zachovať kvalitu výrobkov a naďalej budovať vzťahy so zákazníkmi. Okrem toho plánujeme rozšíriť výrobné priestory. Vo výrobe sa chceme výraznejšie zamerať na montované priečky.
V čom vidíte hlavný problém stavebníctva na Slovensku?
Je to jednoznačne nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Nájsť zamestnanca, ktorý chce pracovať zodpovedne, je v súčasnosti problém, napriek tomu dnes máme stabilných zamestnancov, ktorých sa snažíme motivovať najmä dostatočným finančným ohodnotením.
Elena Bobeková
Foto: Space up