Uhlíkové lamely na moste v Dolnom Kubíne
Uplynulo už takmer sedem rokov od použitia zaujímavej technológie uhlíkových vláken pri rekonštrukcii mosta v Dolnom Kubíne. Aj keď sa v roku 2001 v odbornej tlači publikovali články o použití tejto progresívnej technológie na Slovensku, radi by sme sa k nej v krátkosti vrátili a s odstupom času zhodnotili jej prínos.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Rozhodnutie o rekonštrukcii
Rozhodnutie o rekonštrukcii súviselo so zlým technickým stavom vyžadujúcim opravu predovšetkým hornej – nosnej časti mosta. Nosná konštrukcia vykazovala zníženie tuhosti a pevnosti v šmyku a strihu. Viditeľné boli pretvorenia geometrie mosta a hlavne trhliny v nosníkoch.
Cieľom rekonštrukcie bolo obnoviť maximálnu nosnosť mosta, posilniť spoľahlivosť a predĺžiť životnosť konštrukcie použitím spevňujúcich prvkov. Vzhľadom na zvyšujúce sa požiadavky dopravného zaťaženia ciest sa hlavný dôraz kládol na zvýšenie únosnosti oproti pôvodne projektovanej.
Progresívna technológia
Projektant – spoločnosť Geoconsult – sa rozhodol využiť technológiu spevňovania železobetónu uhlíkovými vláknami vo forme lepených lamiel. Ide o technológiu, ktorú na Slovensku od polovice deväťdesiatych rokov zavádzala spoločnosť Sika.
Použitý systém pozostáva z lamiel s hrúbkou 1,2 mm a šírkou od 50 mm do 100 mm. Tieto sa vytvárajú zlepením uhlíkových vláken v pozdĺžnom smere do tvaru lamely. Lamela je extrémne ľahká, ale zároveň disponuje vysokou pevnosťou v ťahu. Lamely sa lepia epoxidovým lepidlom na spevňovanú betónovú konštrukciu v ťahovej zóne. Hlavná výhoda systému spočíva v jeho nízkej hmotnosti – asi 0,4 kg na bežný meter hotovej aplikácie. Nezaťažuje preto spevňovanú konštrukciu dodatočným priťažením, ako to je pri technológiách využívajúcich oceľové profily, alebo zvyšovaním prierezovej plochy železobetónu.
Obr. 3 Hydraulika znížila priehyb nosníkov vyvolaný únavou materiálu. | Obr. 5 Odtrhová skúška na reprofilovanom povrchu nosníka |
Pre most v Dolnom Kubíne projektant použil lamely so šírkou 80 mm, hrúbkou 1,2 mm s modulom pružnosti Emin > 155 000 N/mm2. Každý nosník bol spevnený tromi lamelami s individuálnou dĺžkou 46 metrov, umiestnenými na spodnom povrchu nosníka. Pred nalepením lamiel bola stredová časť mosta nadľahčená hydraulickým systémom. Takto sa vnieslo predpätie do konštrukcie a uhlíkové lamely sa mohli okamžite zapojiť do ťahového napätia. Pred lepením lamiel takisto bolo treba očistiť a reprofilovať poškodený spodný povrch nosníkov tak, aby odtrhová pevnosť kontaktnej plochy bola minimálne 1,5 MPa.
Obr. 6 Transport lamely s naneseným lepidlom vyžadoval koordináciu viacerých pracovníkov |
Umiestnenie jednej lamely na nosník trvalo vrátane nanesenia lepidla približne 25 až 30 minút. Počet pracovníkov sa odvíjal od potreby transportu lamely s lepidlom – približne jeden pracovník na 3 metre lamely.
Technický dozor a poradenstvo projektu zabezpečovala dcérska firma koncernu – Sika Slovensko, spol. s r. o. Na priebeh prác sa za výrobcu a dodávateľa materiálu prišiel pozrieť jeden z aktívnych členov výskumného tímu, ktorý sa na vývoji materiálu vo firme Sika AG vo Švajčiarsku podieľal. Dĺžka lepenej lamely – 46 metrov je dodnes najdlhšou aplikáciou tohto systému v európskom merítku.
S odstupom času možno zhodnotiť fungovanie zrekonštruovaného mosta v podmienkach neustále sa zvyšujúceho dopravného zaťaženia ako bezproblémové a úspešné. Čas a príroda preverili rekonštrukciu dostatočne náročným spôsobom. Povodne v roku 2002, ako aj enormné zvýšenie dopravy smerom do Poľska zvláda dopravné teleso bez ujmy. Kvalitné zosilnenie konštrukcie sa docielilo pomocou komplexného systému sanačných hmôt – od reprofilačných mált cez trvalo elastické tesniace tmely až po ochranné nátery betónu.
Ing. Zuzana Ždanská
Foto: Sika Slovensko, spol. s r. o.
Autorka je technickým koordinátorom spoločnosti Sika Slovensko, spol. s r. o. Na uvedenej stavbe sa zúčastnila ako dozor a odborný konzultant.