Mobilná technika na prevoz sypkých stavebných materiálov
Galéria(12)

Mobilná technika na prevoz sypkých stavebných materiálov

Prevoz sypkých materiálov využíva najmä priemysel, poľnohospodárstvo a stavebníctvo. Každému z týchto odvetví sa prispôsobuje aj technika, ktorou sa sypké materiály prevážajú. V stavebníctve ide predovšetkým o ich odolnosť proti nárazom a hmotnosť.


Mobilná technika na prevoz sypkých materiálov sa dá účelovo rozdeliť na:

  • valníky a sklápače – a to aj s prívesmi (na prevoz zeme, drviny, štrku, piesku atď.),
  • cisterny (na prevoz cementu, vápna…).

Novinkou ostatných rokov je prevoz sypkých materiálov aj v univerzálnych kontajneroch. V Európe sa používa na označenie sklápacích nadstavieb, návesov a prívesov prevažne označenie Kipper alebo Tipper.

Sklápacie nadstavby na podvozkoch

Malí stavební podnikatelia využívajú na prepravu sypkých materiálov aj malé vozidlá s valníkovými nadstavbami, ktoré sú buď oceľové, alebo hliníkové. V súčasnosti sa vyrábajú aj celohliníkové sklápacie nadstavby s nízkou hmotnosťou celkovej konštrukcie. Skladajú sa zo zváranej hliníkovej podstavy so sklopnými stĺpikmi, centrálnym otváraním bočníc a predným ochranným rámom.

Nadstavba sa jednostranne až trojstranne vyklápa a sklápa elektrohydraulickým pohonom od batérií. Základ korby tvoria dva obdĺžniky, adekvátne vystužené, a dva priečniky, na ktorých sú otočné ložiská korby umožňujúce trojstranné sklápanie. Rám korby sa pre väčšiu pevnosť spája s nosníkmi a priečkami. V mieste hydraulického valca je rošt zosilnený.

 
Ľahká sklápacia nadstavba do 3,5 t   Malé prívesy na prevoz sypkého materiálu v malých firmách

Dvíhanie korby sa rieši jedným hydraulickým valcom, ktorý sa ovláda pneumaticko-elektricky z kabíny vozidla. Hydraulický okruh je jednookruhový alebo dvojokruhový s vývodom alebo bez vývodu na príves. Bočnice a zadné čelá s delenými alebo priebežnými bočnicami, s pevnými, ako aj rozoberateľnými stredovými stĺpikmi umožňujú rôzne spôsoby ich zatvárania – od jednoduchých hákových uzáverov po plne automatické vzduchom ovládané. Sklápacie nadstavby sa montujú na vozidlá od 3,5 tony vyššie až do celkovej hmotnosti 41 ton.

Od celkovej hmotnosti závisí aj výber podvozku, na ktorý sa sklápač montuje – dvoj-, troj- a štvornápravový. Podľa požiadaviek na ložnú výšku, svetlú výšku, polohu ťažiska, manévrovateľnosť a dĺžku nadstavby existujú aj rôzne druhy pohonov a sklápačov.
Podvozky môžu byť:

  • dvojnápravové (s celkovou hmotnosťou do 20 ton a užitočným zaťažením asi 12 ton),
  • trojnápravové (s celkovou hmotnosťou do 38 ton a užitočným zaťažením do 28 až 31 ton),
  • štvornápravové (s celkovou hmotnosťou do 40 ton a užitočným zaťažením 29 ton).

Hydraulické sklápače sa vyrábajú do užitočnej hmotnosti 24 ton (50 m3).
Na prevoz sypkého a stavebného materiálu slúži nadstavba, ktorá sa skladá zo základného oceľového rámu, korby a hliníkových alebo oceľových bočníc. Zdvíhanie zabezpečuje hydraulický valec. Ako pohon valca môže slúžiť elektrohydromotor, pomocný náhon od prevodovky vozidla alebo ručná hydraulická pumpa.

 
 Trojstranný sklápač s vyklápaním    Autoplachta dodatočne zabezpečí sypký materiál pred vysypaním z nakladača

Otváranie delených bočníc je na želanie zákazníka horné, dolné alebo kombinované. Zadné čelo možno otvárať ručne alebo automaticky pri sklápaní korby. Pri výrobe nadstavby na využitie v lomoch alebo stavebníctve sú bočnice otvárateľné pomocou hydrauliky, vzduchu alebo aj ručne.

Známi výrobcovia sklápačov na podvozky sú na Slovensku firmy VS-mont, Molčík, Compaan, Autokaros, Kurta, HuStra, Agrostroj, Procar, Interfinal, Aviana Plus atď.

Návesové sklápače

Návesový sklápač sa pripája za dvojnápravový alebo trojnápravový ťahač. Samotný príves má tiež dve alebo tri nápravy. Vďaka rozloženiu hmotnosti na 8 až 10 náprav môžu mať tieto súpravy celkovú hmotnosť až do 65 ton. Návesové sklápače majú tvar hranatý alebo zaoblený (vaňový), pričom hranaté sú veľkoobjemové. Odľahčené hliníkové sklápače využívajú rôzne konštrukcie hliníkových profilov, ktoré zvyšujú tuhosť a odolnosť korby.

Na prevoz sypkého materiálu sa používajú odľahčené celohliníkové návesy s oceľovým podvozkom. Návesové sklápače vyrába priamo na Slovensku firma Molčík, z Moravy sa dováža značka PANAV alebo sa sklápače dovážajú z Nemecka, Rakúska a Talianska.

Cisterny na sypký materiál

Veľmi jemné sypké materiály, ako sú cement a vápno v suchom stave, sa do betonárok prevážajú veľkoobjemovými vyklápacími cisternami, príp. nadstavbami a prívesmi tiež s možnosťou vyklopenia obsahu. Využívajú sa aj moderné silocisterny z ľahkých zliatin, ktoré sú takisto určené na prepravu sypkých a práškových produktov. Konštrukcie vyrobené z hliníkových zliatin prispievajú k zníženiu hmotnosti a zvýšeniu užitočného zaťaženia. Ich zvýšenie objemu umožňuje high-tech dizajn a moderné tvary zlepšujú aerodynamiku.

 
 Návesová cisterna na prevoz cementu    Sklápač s hydraulickým vyklápaním

V ponuke možno nájsť:

  • jednokomorové a viackomorové sklápacie silocisterny až do objemu 65 m3 i stacionárne silocisterny,
  • silonadstavby s objemom až do 52 m3 (s hmotnosťou od 4,5 t).

Variabilita príslušenstva silociterien je takmer neobmedzená.

Zabezpečenie prepravy

Všetky typy prípojných vozidiel a nadstavieb, ktoré slúžia na prepravu sypkých materiálov, musia mať pri preprave po štátnych a obecných komunikáciách nákladnú plochu ručne alebo mechanicky zaplachtovanú. Väčšina sklápacích návesov je vybavená rolovacím mechanizmom na prekrývanie korby plachtou s ovládaním z kabíny vozidla alebo na podvozku sklápača.

Rolovaciu plachtu možno domontovať aj dodatočne. Pri individuálnej výrobe sa odporúča zadať nadstavbárovi požiadavku na realizáciu zaplachtovania nákladnej plochy. Pri malých valníkových sklápačoch postačujú na spodnej časti bočníc oká na zachytenie autoplachty a výroba plachty s gumovými úchytmi. Takto zabezpečený tovar by mal zabrániť úniku materiálu počas jazdy a poškodeniu okoloidúcich vozidiel.

     
Trojstranný sklápač s mechanizmom odklápania bočníc   Správne zaplachtovanie korby pre prevoz sypkého materiálu

Záver

V súčasnosti vyrábané podvozky, návesy a prívesy sú natoľko kvalitné, že vozidlá so sypkým materiálom veľmi nezaťažujú cesty. Ak dopravca dodržiava správne parametre nakladania, medzinápravové tlaky sú pre vozovku priaznivé a nepoškodzujú ju. Na to, aby dopravca zistil, koľko váži jeho náklad, má k dispozícii váhy, ktoré sú priamo zabudované na podvozku vozidla.

Budúcnosť je práve v presnom vážení a monitoringu medzinápravového tlaku, ktorý sa bude dať ľahko skontrolovať aj cez GPS snímače. Moderné nakladače, ktoré nakladajú sypký materiál sú už dnes vybavené systémom váženia lyžice s materiálom, takže už pri nakladaní možno zistiť, koľko je už naložené a koľko sa dá ešte priložiť.

Mgr. Viliam Bujna
Foto: autor

Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru.
www.transport.sk

Recenzoval doc. Ing. Ladislav Gulan, PhD.