Mobilná technika na prevoz sypkých stavebných materiálov
Prevoz sypkých materiálov využíva najmä priemysel, poľnohospodárstvo a stavebníctvo. Každému z týchto odvetví sa prispôsobuje aj technika, ktorou sa sypké materiály prevážajú. V stavebníctve ide predovšetkým o ich odolnosť proti nárazom a hmotnosť.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
- valníky a sklápače – a to aj s prívesmi (na prevoz zeme, drviny, štrku, piesku atď.),
- cisterny (na prevoz cementu, vápna…).
Novinkou ostatných rokov je prevoz sypkých materiálov aj v univerzálnych kontajneroch. V Európe sa používa na označenie sklápacích nadstavieb, návesov a prívesov prevažne označenie Kipper alebo Tipper.
Sklápacie nadstavby na podvozkoch
Nadstavba sa jednostranne až trojstranne vyklápa a sklápa elektrohydraulickým pohonom od batérií. Základ korby tvoria dva obdĺžniky, adekvátne vystužené, a dva priečniky, na ktorých sú otočné ložiská korby umožňujúce trojstranné sklápanie. Rám korby sa pre väčšiu pevnosť spája s nosníkmi a priečkami. V mieste hydraulického valca je rošt zosilnený.
Ľahká sklápacia nadstavba do 3,5 t | Malé prívesy na prevoz sypkého materiálu v malých firmách |
Dvíhanie korby sa rieši jedným hydraulickým valcom, ktorý sa ovláda pneumaticko-elektricky z kabíny vozidla. Hydraulický okruh je jednookruhový alebo dvojokruhový s vývodom alebo bez vývodu na príves. Bočnice a zadné čelá s delenými alebo priebežnými bočnicami, s pevnými, ako aj rozoberateľnými stredovými stĺpikmi umožňujú rôzne spôsoby ich zatvárania – od jednoduchých hákových uzáverov po plne automatické vzduchom ovládané. Sklápacie nadstavby sa montujú na vozidlá od 3,5 tony vyššie až do celkovej hmotnosti 41 ton.
Od celkovej hmotnosti závisí aj výber podvozku, na ktorý sa sklápač montuje – dvoj-, troj- a štvornápravový. Podľa požiadaviek na ložnú výšku, svetlú výšku, polohu ťažiska, manévrovateľnosť a dĺžku nadstavby existujú aj rôzne druhy pohonov a sklápačov.
Podvozky môžu byť:
- dvojnápravové (s celkovou hmotnosťou do 20 ton a užitočným zaťažením asi 12 ton),
- trojnápravové (s celkovou hmotnosťou do 38 ton a užitočným zaťažením do 28 až 31 ton),
- štvornápravové (s celkovou hmotnosťou do 40 ton a užitočným zaťažením 29 ton).
Hydraulické sklápače sa vyrábajú do užitočnej hmotnosti 24 ton (50 m3).
Na prevoz sypkého a stavebného materiálu slúži nadstavba, ktorá sa skladá zo základného oceľového rámu, korby a hliníkových alebo oceľových bočníc. Zdvíhanie zabezpečuje hydraulický valec. Ako pohon valca môže slúžiť elektrohydromotor, pomocný náhon od prevodovky vozidla alebo ručná hydraulická pumpa.
Trojstranný sklápač s vyklápaním | Autoplachta dodatočne zabezpečí sypký materiál pred vysypaním z nakladača |
Otváranie delených bočníc je na želanie zákazníka horné, dolné alebo kombinované. Zadné čelo možno otvárať ručne alebo automaticky pri sklápaní korby. Pri výrobe nadstavby na využitie v lomoch alebo stavebníctve sú bočnice otvárateľné pomocou hydrauliky, vzduchu alebo aj ručne.
Známi výrobcovia sklápačov na podvozky sú na Slovensku firmy VS-mont, Molčík, Compaan, Autokaros, Kurta, HuStra, Agrostroj, Procar, Interfinal, Aviana Plus atď.
Návesové sklápače
Na prevoz sypkého materiálu sa používajú odľahčené celohliníkové návesy s oceľovým podvozkom. Návesové sklápače vyrába priamo na Slovensku firma Molčík, z Moravy sa dováža značka PANAV alebo sa sklápače dovážajú z Nemecka, Rakúska a Talianska.
Cisterny na sypký materiál
Návesová cisterna na prevoz cementu | Sklápač s hydraulickým vyklápaním |
V ponuke možno nájsť:
- jednokomorové a viackomorové sklápacie silocisterny až do objemu 65 m3 i stacionárne silocisterny,
- silonadstavby s objemom až do 52 m3 (s hmotnosťou od 4,5 t).
Variabilita príslušenstva silociterien je takmer neobmedzená.
Zabezpečenie prepravy
Rolovaciu plachtu možno domontovať aj dodatočne. Pri individuálnej výrobe sa odporúča zadať nadstavbárovi požiadavku na realizáciu zaplachtovania nákladnej plochy. Pri malých valníkových sklápačoch postačujú na spodnej časti bočníc oká na zachytenie autoplachty a výroba plachty s gumovými úchytmi. Takto zabezpečený tovar by mal zabrániť úniku materiálu počas jazdy a poškodeniu okoloidúcich vozidiel.
|
|
|
Trojstranný sklápač s mechanizmom odklápania bočníc | Správne zaplachtovanie korby pre prevoz sypkého materiálu |
Záver
Budúcnosť je práve v presnom vážení a monitoringu medzinápravového tlaku, ktorý sa bude dať ľahko skontrolovať aj cez GPS snímače. Moderné nakladače, ktoré nakladajú sypký materiál sú už dnes vybavené systémom váženia lyžice s materiálom, takže už pri nakladaní možno zistiť, koľko je už naložené a koľko sa dá ešte priložiť.
Mgr. Viliam Bujna
Foto: autor
Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru.
www.transport.sk
Recenzoval doc. Ing. Ladislav Gulan, PhD.