ASB Stavebníctvo Stránka 340

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Pribúdajúci počet riešení osvetlenia na báze LED si vyžaduje adekvátnu elektroinštaláciu.Riešenie osvetlenia pomocou LED produktov je už v súčasnosti realitou a počet inštalácií rýchlo pribúda. Tento trend však so sebou prináša aj dopyt po nových technických riešeniach elektroinštalácie.

Poškodené miesta na plechovej streche by sa mali čo najskôr ošetriť. Ak je poškodenie väčšieho rozsahu alebo predchádzajúca povrchová ochrana už stratila svoju funkciu, je potrebné ošetriť celú plochu vhodným náterom. V prípade náteru typu 2 v 1 by sa mali aplikovať dva nátery tou istou farbou. Ide o náter, ktorý obsahuje antikorózne zložky základnej farby a súčasne vrchný náter. Ďalší variant predstavuje jeden náter základnou antikoróznou farbou a dva nátery vrchnou farbou.

Celoročné úsilie Združenia pre podporu obnov bytových domov vyvrcholilo v závere roka 2013 svojim najväčším a najvýznamnejším podujatím. Bola ním VII. medzinárodná konferencia Komplexná obnova bytových domov, ktorá s konala v dňoch 20.-22.11.2013 v Grand hoteli Permon (Podbanské).

„Kam sa stratil minister?“ To bola azda otázka najčastejšie kladená z publika na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré zorganizovala spoločnosť CEEC Research 2. decembra 2013. Druhou v poradí bola „Kde je pes zakopaný?“, ktorú niekoľkokrát sám zopakoval profesor Horňák.

Komíny patria medzi najzaťažovanejšie prvky v dome. Počas mnohých rokov musía bezchybne odvádzať spaliny von do ovzdušia, ako aj zvládnuť náhle výkyvy teplôt. Pri výbere nového komína dnes už nemusíte robiť kompromisy! Schiedel prináša na slovenský trh ucelený komínový systém Schiedel Absolut! Jediný systém na slovenskom trhu určený pre nízkoenergetické a pasívne stavby s izoláciou integrovanou v tvárnici a 1,33 dlhou rúrou s hrdlovým spojom.

Uľanský viadukt na železničnej trati Banská Bystrica – Horná Štubňa patrí medzi najimpozantnejšie mosty na Slovensku. Už 73 rokov ubehlo odo dňa, keď prešiel po tejto majestátnej stavbe prvý vlak. Železničný most Uľanka vedie ponad dolinu Lelekovo a týči sa niekoľko desiatok výškových metrov nad rovnomennou stanicou. Je to prekrásna ukážka umenia staviteľov horských tratí.

Projekt v obci Krnča využíva ako prvý na Slovensku turbínu ORC na kombinovanú výrobu elektrickej energie a tepla.Realizáciou kogeneračného zdroja ORC na báze biomasy v Krnči sa sledovalo využitie energetického potenciálu odpadovej biomasy na pokrytie energetických potrieb v drevospracujúcej spoločnosti. Okrem zvýšenej kapacity dodávok tepla je však najväčším prínosom aj výroba elektrickej energie.

Navlhnuté murivo, výkvety kryštalických solí, plesne, odpadávajúca omietka, to všetko je sprievodným znakom prítomnosti vody v murive. Voda vyplavuje spojivo a vlhké murivo rýchlejšie podlieha zvetraniu. Zabrániť tomu možno použitím špeciálnej odvlhčovacej omietky s integrovanými kapilárami a mikropórmi, ktorými sa vlhkosť obsiahnutá v murive odvádza v podobe vodnej pary do vonkajšieho prostredia. Omietka zároveň zostáva priedušná a vďaka čisto biologickým prísadám zabraňuje prenikaniu rozpustených solí a s tým súvisiacej pórovitosti stien.

Ceny energie neustále stúpajú. Existuje celý rad možností, ako znížiť náklady na vykurovanie a teplú vodu, ktoré do veľkej miery zaťažujú domáci rozpočet. Sú medzi nimi jednoduché riešenia za málo peňazí aj finančne náročnejšie opatrenia. Dôležité je vopred vedieť, či sa vám investícia oplatí, aby ste si mohli na základe toho stanoviť priority.

Biely portlandský cement od firmy Holcim je stavebný materiál, ktorý vďaka mnohostrannosti použitia, vynikajúcej kvalite, veľkej pevnosti, neprekonateľnému estetickému vzhľadu a celkovej funkčnosti spĺňa všetky požiadavky na moderný, vysoko výkonný a odolný stavebný materiál.

Betónový strop či steny musia byť pred omietaním zabezpečené proti tvorbe kondenzátu, vlhkosti, rozpínaniu škár a spojovacej vrstvy, ako aj tepelne izolované. Na prefabrikátové stropy a stenové prvky i na steny z ľahkého betónu treba aplikovať kontaktný mostík na zlepšenie priľnavosti. Podiel vlhkosti v betóne musí byť menší ako 2 až 3 % hmotnosti. Tento stav možno dosiahnuť pri priaznivých podmienkach približne za štyri týždne a pri nepriaznivých (vysoká vlhkosť vzduchu, mráz) najskôr za osem týždňov (bez mrazu) po vybetónovaní.

Z hľadiska ekonomiky a využiteľnosti je rozmach výstavby podstrešných priestorov opodstatnený. Návrh a realizácia členitého podkrovia s množstvom vikierov je aj pre skúseného odborníka úlohou, ktorá si vyžaduje veľa skúseností. Častým dôvodom chýb a porúch v konštrukciách strešných plášťov obytných podkroví je nedokonalé technické riešenie stavebnej tepelnej techniky.

Veľmi nepríjemným javom súčasnosti, ktorý hrá v odvetví stavebníctva v Českej republike negatívnu úlohu, je podávanie insolvenčných návrhov. Tento takzvaný novodobý fenomén prispieva k neustálemu zhoršovaniu sa situácie v stavebníctve a má vzostupnú tendenciu.

Nová nadstavbová aplikácia pre rodinu AutoCADu - Autodesk Vehicle Tracking - vychádza z pôvodnej aplikácie AutoTrack. Obsahuje funkcie pre navrhovanie dopravných stavieb s využitím prejazdových (obalových, vlečných) kriviek vozidiel v 2D a 3D. Ponúka rozsiahlu databázu rôznych typov reálnych vozidiel, vrátane nákladných vozidiel, kamiónov, autobusov, električiek či lietadiel. Podporuje i české knižnice podľa TP 171 (Vlečné krivky pre overovanie prejazdnosti smerových prvkov pozemných komunikácií) a odporúčania Prejazdové krivky motorových vozidiel (Slovenská správa ciest).

Tlaková injektáž trhlinami porušených betónových konštrukcií sa v súčasnosti používa v stavebnej praxi takmer rutinne. Jednotlivé aplikácie sa však od seba odlišujú rôznou kombináciou okrajových podmienok, ktoré v konečnom dôsledku určujú zložitosť sanačného zásahu.