Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Jednou z možností pri výstavbe mosta je využitie metódy spriahnutia oceľovej konštrukcie so železobetónovou. Kombinácia oboch materiálov (oceľ aj betón) poskytuje z technického hľadiska dostatočnú variabilitu nielen pri návrhu projektanta, ale aj pri samotnej realizácii. Tento princíp sa využil aj pri realizácii mosta D-203 pri obci Skalité.

Na vozovky, na ktorých sa očakáva veľké dopravné zaťaženie alebo treba zabezpečiť ich dlhšiu životnosť, je vhodný cementobetónový kryt. Okrem vozoviek na rýchlostných cestách a diaľniciach možno tento kryt použiť aj na konštrukcie pohybových plôch letísk, terminálov, parkovísk pre ťažké vozidlá a iných spevnených dopravných plôch. Pre svoju vysokú požiarnu odolnosť sú vhodné aj na vozovky v tuneloch.

Pri príležitosti 30. výročia podpísania zmluvy o výstavbe a prevádzke Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros, 15. výročia uvedenia vodného diela Gabčíkovo do prevádzky a 10. výročia vynesenia rozsudku Medzinárodného súdneho dvora sa v priestoroch galérie moderného umenia Danubiana v Čunove konala  20. septembra 2007 slávnostná konferencia.

Trasa tunela v smere železničná stanica (ŽS) Bratislava-Predmestie do mestskej časti Petržalka za riekou Dunaj má dva varianty. Je súčasťou zámeru - štúdie prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M.R.Štefánika a železničnou sieťou v Bratislave. Realizácia železničného prepojenia ovplyvní mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, pretože prevezme na seba časť jej úloh. Železničný tunel je súčasťou projektu celej trasy, do ktorého patrí aj technicko-ekonomické riešenie podzemných zastávok a staníc.

Za necelých päť mesiacov prerazili prievidzskí tunelári slovinské tunely Tabor a Barnica, ktoré sa nachádzajú približne 70 km od Ljubljany a sú súčasťou diaľnice Razdrto – Vipava, Rebrnice na trase do Talianska. Práce na tuneloch plánuje spoločnosť Skanska stavebne dokončiť na prelome mesiacov február - marec 2008.

Bratislavský most Apollo už dva roky využíva široká verejnosť. Novú cestnú komunikáciu slávnostne otvorili v nedeľu 4. septembra 2005 a do prevádzky ju v plnom režime sprístupnili o deň neskôr. Ide už o piaty most cez Dunaj a pred jeho otvorením prešlo po štyroch mostoch denne asi 175 000 vozidiel.

Po vyrazení prvých tristo metrov zo štvorkilometrovej štôlne Elisabeth k významnému ložisku mastenca, nasadia pracovníci Skanska do ďalšej etapy prác koľajovú mechanizáciu. Štôlňa, ktorá bude hotová do dvoch rokov, si spolu s technickým vybavením, prípravou ložiska na ťažbu, vybudovaním únikového východu a  podzemným prieskumom, vyžiada investíciu približne 500 mil. Sk. Investorom je spoločnosť VSK Mining z Košíc.  V novej modernej bani, ktorá by mala začať ťažiť o tri roky, nájde zamestnanie niekoľko desiatok ľudí.

Dokončenie diaľničného úseku D3 Skalité - Čadca je podľa ministerstva výstavby pre Slovensko prioritné. Výstavbu úseku financuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V prevádzke má byť v roku 2010.

Po 50-tich mesiacoch od začiatku výstavby v apríli 2003 je tunel Sitina oficiálne spustený do prevádzky. Stavebne i technologicky atraktívny objekt je kľúčovou súčasťou 3,3 km dlhého úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, ktorý dotvára súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Predpokladá sa, že tunelom Sitina vybudovaným spoločnosťami Taisei - Skanska, denne prejde 20 tisíc vozidiel, čím sa do značnej miery odľahčí doprava na frekventovanej križovatke Patrónka. Sprejazdnenie tunela tak prinesie veľkú úľavu ako miestnym obyvateľom, prechádzajúcim motoristom, tak i životnému prostrediu, ktoré doplácalo najmä na hromadenie výfukových plynov v ovzduší z áut čakajúcich v kolónach.

Bratislavský tunel Sitina slávnostne otvoria 23. júna a bude celý deň výnimočne sprístupnený aj pre verejnosť. Diaľničný tunel budovali 3,5 roka a stál 4,5 miliardy Sk. Meria 1 440 metrov a je súčasťou úseku Lamačská cesta – Staré grunty. Tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, v čase spustenia do prevádzky sa očakáva vyťaženosť 20 000 vozidiel za 24 hodín v oboch smeroch. Oficiálna kolaudácia je plánovaná od 11. do 16. júna.

Projekt výstavby kanalizačného systému, ktorý rieši kritickú situáciu v likvidácii odpadových vôd v regióne Považskej Bystrice je po dva a pol roku ukončený. Stavbu, rozdelenú na 3 časti s celkovým rozpočtom takmer pol miliardy slovenských korún, zhotovilo Združenie Považská Bystrica J.V., ktorého vedúcim členom je spoločnosť Skanska BS. Do projektu investovala Považská vodárenská spoločnosť, využili sa i financie z fondov Európskej únie (50%) a štátneho rozpočtu (25%).

Takmer 13-kilometrový úsek diaľnice Vrtižer-Hričovské Podhradie v plnom profile bude odovzdaný do užívania motoristom koncom júla. "Potvrdil to nedávny kontrolný deň na stavbe. Úsek je súčasťou diaľničného ťahu D1 Bratislava-Poprad-Košice-hranica Slovenska s Ukrajinou," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.

Bratislavský tunel Sitina slávnostne otvoria 23. júna a bude celý deň výnimočne sprístupnený aj pre verejnosť. "Dokončenie tohto veľkého diela je dobrou správou pre Bratislavu," konštatoval na tlačovej konferencii primátor hlavného mesta Andrej Ďurkovský.