Pozitívom je, že máme PPP projekty vo finálnej fáze
Galéria(3)

Pozitívom je, že máme PPP projekty vo finálnej fáze

Najvýznamnejším faktorom pri realizácii slovenských PPP projektov je doviesť do úspešného konca prvý pokus o PPP projekty – rýchlostnú­ cestu R1, a to tak, aby si nekonkuroval s ďalšími PPP projektmi. Je to zlomový bod, ktorým sa Slovensko môže etablovať na mape PPP projektov­ v rámci Európskej únie a súčasne sa na trhu určí veľkosť financovania rizika tohto projektu. V júni tohto roka by sa malo dosiahnuť­ jeho finančné uzavretie. O význame, cieľoch a financovaní projektu sme sa porozprávali s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií­ Slovenskej republiky Ing. Ľubomírom Vážnym. 


Akým spôsobom zapadá projekt rýchlostnej cesty R1 do cestnej infraštruktúry Európy a Slovenskej republiky?
Koncepcia rýchlostných ciest je oveľa mladšia ako koncepcia diaľnic a datuje sa od roku 2001. Vtedy boli rýchlostné cesty definované uznesením vlády Slovenskej republiky č. 162, ktorým bol dňa 21. 2. 2001 schválený Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Sieť rýchlostných ciest tvoria ťahy R1 až R8, pričom časť siete R3 a R4 je súčasťou multimodálnych koridorov.

Uznesením vlády č. 492/2008 zo dňa 16. júla 2008 k analýze sociálno-ekonomickej situácie Nitrianskeho samosprávneho kraja a okresu Topoľčany, ako aj návrhom na zlepšenie sociálnej a hospodárskej oblasti bola sieť diaľnic a rýchlostných ciest aktualizovaná. Vláda schválila jej rozšírenie o cestu R8 v úseku od R1 Nitra cez Topoľčany po rýchlostnú cestu R2 Hradište v dĺžke asi 65 km. Keďže v zmysle dopravnej politiky štátu majú byť začiatky a konce diaľnic umiestnené na hraniciach susedného štátu, diaľnici alebo rýchlostnej ceste, trasa rýchlostnej cesty R1 bola upravená o nové predĺženie. Zabezpečí sa tak plynulé spojenie na diaľnicu D1, a to obchádzkou zaťaženého horského priechodu Donovaly.

Sieť diaľnic a rýchlostných ciest v súčasnosti definuje zákon č. 135/1961 o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.

Čo predchádzalo rozhodnutiu realizovať R1 prostredníctvom PPP projektu?
Dôvodov na uplatnenie modelu PPP je viacero. Sú to najmä skúsenosti z iných krajín, kde úspešná aplikácia takýchto projektov preukázala, že správne motivovaný súkromný partner vie zrealizovať dopravnú infraštruktúru rýchlejšie, efektívnejšie a počas celej životnosti projektu dokáže zabezpečiť jej vhodnú prevádzkyschopnosť. Z analýzy možných finančných zdrojov takisto vyplynulo, že dobudovanie celej plánovanej siete diaľnic a rýchlostných ciest nebude možné pokryť len z verejných finančných prostriedkov a z prostriedkov fondov Európskej únie. Pravdou je, že najmä preto, lebo ich kontinuálna výstavba bola za ostatných
8 rokov doslova prerušená.

V roku 2007 vláda potvrdila záujem výrazne zrýchliť výstavbu vybraných úsekov dopravnej infraštruktúry formou verejno-súkromného partnerstva. V oblasti rozvoja diaľničnej siete budú investície smerovať predovšetkým do výstavby nových úsekov diaľnic D1 a D3, ktoré rozšíria diaľničnú sieť v smere na východ a sever krajiny. V oblasti rýchlostných ciest sa v tomto programovom období bude preferovať výstavba úsekov ciest R1, R2 a R4. Prioritou je najmä sprevádzkovanie celého ťahu R1 Trnava – Banská Bystrica.

Ktoré sú najdôležitejšie ciele projektu R1?
Existujúce cestné komunikácie nezodpovedajú súčasným technickým požiadavkám. Ich umiestnenie a štandard zapríčiňujú kongescie a vysoký počet dopravných nehôd. Dá sa povedať, že ide o jeden z najnebezpečnejších cestných úsekov na Slovensku. Neriešenie týchto problémov by viedlo k zhoršeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, ako aj nárastu nehodovosti a negatívnych vplyvov cestnej dopravy na životné prostredie a zdravie obyvateľov.

Výstavbou R1 sa teda zníži nehodovosť a spotreba palív a emisií z dopravy do ovzdušia. Odklonením dopravy sa životné podmienky a kvalita života v okolitých mestách zlepšia. Keďže je R1 súčasťou európskeho cestného ťahu E58 spájajúceho Viedeň, Bratislavu, Nitru, Zvolen, Rimavskú Sobotu, Rožňavu, Košice, Michalovce a Užhorod, ako aj súčasťou medzinárodného cestného ťahu E571 spájajúceho Českú republiku s Ukrajinou, neporovnateľne lepšia bude aj prístupnosť susedných krajín. V neposlednom rade výstavba R1 umožní zlepšenie spojenia na prepravu tovaru a zníženie regionálnych rozdielov, čo prispeje k ekonomickému rozvoju krajov. Strategickým cieľom je prispieť ku konkurencieschopnosti Slovenska a jeho trvalo udržateľnému rozvoju.

Akými spôsobmi pomáha Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR koncesionárom pri uzatvorení financovania?

Treba povedať, že riziko finančného uzatvorenia je rizikom koncesionára. V procese sme sa utvrdili, že ak by štát neurobil ústretové kroky a nepodporil koncesionára, nedošlo by vzhľadom na súčasnú finančnú krízu k uzatvoreniu financovania. Presne toto isté robia aj iné vyspelé krajiny EÚ.

V januári 2009 sme vyvíjali snahu, aby sa v maximálnej možnej miere sprístupnilo financovanie projektu diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 Európskej investičnej banke (EIB) a Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBRD), čo sa aj zrealizovalo. Súčasne mali EIB a EBRD v čo najväčšej miere participovať na financovaní PPP projektov, pretože práve ich zapojenie bolo významným prvkom vytvárania dôvery v celkovú financovateľnosť PPP projektov.

V otázke projektov diaľnice D1 prebiehala v tomto období medzi MDPT a Ministerstvom financií SR spolupráca s cieľom získať participáciu EIB a EBRD do výšky 50 percent celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 miliardy eur. V každom prípade existovalo riziko, že ani takáto participácia nebude na ich finančné zabezpečenie dostatočná.

Počas februára 2009 v priebehu rokovaní o finálnej verzii koncesnej zmluvy s víťazným uchádzačom verejného obstarávania koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 vyvstali otázky týkajúce sa ustanovení dokumentácie, ktoré súviseli s finančným uzavretím projektov. Finančné inštitúcie vzhľadom na pretrvávajúcu finančnú krízu očakávali, že práve účasť multilaterálnych inštitúcií bude na financovaní PPP projektov potvrdená. MDPT SR a EBRD vo februári 2009 dokončili rozhodujúcu časť dokumentácie týkajúcu sa enviromentálneho a sociálneho auditu, na základe ktorej mohla EBRD začať proces schvaľovania financovania pre projekt rýchlostnej cesty R1.

V dňoch 12. a 13. marca 2009 som v Londýne rokoval s predstaviteľmi EBRD a EIB o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1. Multilaterálne inštitúcie vyjadrili svoju podporu, ktorá je dôležitá pri rozhodovaní o financovaní výstavby komerčnými bankami. EBRD prisľúbila poskytnúť na 2. balík PPP projektov 250 miliónov eur a ostatné finančné krytie by malo byť zabezpečené zo strany komerčných bánk. Víťazný uchádzač 2. balíka PPP projektov v nadväznosti na februárové rokovania s bankami vyjadril podporu 17 komerčných bánk, ktoré sú pripravené vstúpiť do projektu.

Bude financovanie uzavreté do konca júna tohto roka?
Dnes predpokladáme, že áno. Board EBRD má v programe 30. júna 2009 aj schválenie angažovanosti tejto banky na našom projekte. Dovtedy je potrebné uskutočniť ešte veľa rokovaní s cieľom úspešného zavŕšenia procesu.

Magdaléna Lukáčová
Foto: Milan Bohunický

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.