na slovensku sa stavia vyse 60 km dialnic a rychlostnych ciest
Galéria(2)

Na Slovensku sa stavia vyše 60 km diaľnic a rýchlostných ciest

Diaľnice by sa tento rok mohli stať veľmi vítanou pomocou pre ťažko skúšaný sektor stavebníctva. Stavebná produkcia na Slovensku sa v apríli medziročne prepadla o viac ako 16 percent (sezónne neočistená). Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa môže aspoň sčasti stať pre stavebný sektor kotvou v rozbúrenom mori ekonomických problémov eurozóny.

na slovensku sa stavia vyse 60 km dialnic a rychlostnych ciest 6008 big image
Aj vďaka eurofondom sa tento rok môže naplno rozbehnúť výstavba viacerých úsekov na severnej vetve najdlhšej slovenskej diaľnice D1. Vlani sa podpísali zmluvy na výstavbu takmer 37 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Vzhľadom na to, že prešovský a martinský úsek sú zazmluvnené od novembra a levočský úsek bol pre nedoriešené záležitosti medzi dodávateľom a zhotovovateľom v určitom sklze, naplno sa výstavba všetkých týchto úsekov začína až v tomto roku. K nim pribudol aj druhý (východný) úsek levočskej diaľnice, kde sa v súčasnosti rozbiehajú práce. Spolu by tak v súčasnosti malo byť „rozkopaných“ 46 kilometrov diaľnice v plnom profile.

Levočské úseky
Deväťkilometrový I. úsek Jánovce – Jablonov (tzv. Levoča-západ) je financovaný z Operačného programu Doprava a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu, podobne ako ostatné tri rozostavané (resp. zazmluvnené) úseky severnej vetvy D1. Z odhadov stavebných firiem vyplýva, že by na nich malo nájsť prácu viac ako 4 000 stavbárov (vrátane subdodávateľských aktivít).

Podľa zmluvy má zhotovovateľ – konzorcium firiem zo Združenia Jánovce – Jablonov (Váhostav – SK, Bögl a Krýsl) – postaviť tento úsek za 30 mesiacov. Dohodnutá zmluvná cena je 59,9 milióna eur. Zhotovovateľ tam od podpisu zmluvy v júni minulého roka reál­ne vykonal práce za viac ako 10 miliónov eur. Od mája do konca tohto roka by to malo byť ďalších takmer 24 miliónov eur. Podobná su­ma sa má preinvestovať aj v budúcom roku.

Súčasťou stavby je okrem samotnej diaľnice aj desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celom rozsahu diaľnice. Po dokončení druhého levočského úseku preberie nová diaľnica všetku tranzitnú dopravu, čím uvoľní existujúce cesty na účely regionálnej a vnútrore­gionálnej dopravy. Taktiež zlepší a zrýchli plynulosť dopravy, zníži nehodovosť a vplyv dopravy na životné prostredie v okolí Levoče. Prvý úsek sa bude stavať 2,5 roka.

Zatiaľ posledným úsekom D1, na ktorom sa rozbehla výstavba, je druhý levočský úsek (Jánovce – Jablonov II.). Zmluva s víťazným konzorciom – Združením Eurovia, v ktorom sú firmy Eurovia SK, Eurovia CS a Stavby mostov Slovakia, hovorí, že zhotovovateľ má postaviť stavbu za 126 miliónov eur. Do konca roka plánuje konzorcium preinvestovať 12 mi­liónov eur, budúci rok 28 miliónov.

Na druhý levočský úsek plynule nadväzuje úsek Jablonov – Studenec, ktorý má od roku 2010 v prevádzke pravý jazdný pás a vo výstavbe je ľavý jazdný pás. Do prevádzky by sa mal dostať ešte v tomto roku. Objem investícií naplánovaný na tento rok je takmer 17 miliónov eur.

Prešov získa ďalšiu diaľnicu
Mimoriadne dôležitým úsekom je prešovský medzi Fričovcami a Sviniou. Vyše 11-kilometrový úsek D1 medzi tunelom Branisko a Prešovom odľahčí od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, ktorými prejde denne zhruba 14-tisíc vozidiel. V súčasnosti prechádza celý objem dopravy stredom týchto obcí po ceste prvej triedy I/18. Technické, bezpečnostné a kapacitné parametre cesty sú vzhľadom na existujúcu intenzitu dopravy nevyhovujúce. Verejné obstarávanie sa konalo v marci 2011. Súťaž na zhotovovateľa stavby prebiehala v zmysle Žltej knihy FIDIC, podobne ako v prípade ostatných úsekov D1, ktoré sú rozostavané, s výnimkou prvého levočského úseku. Trasa úseku D1 Fričovce Svinia má západovýchodnú orientáciu. Je ohraničená na západe obcou Fričovce, rovnomennou diaľničnou križovatkou a masívom Branisko, kde sa pripája na sprevádzkovaný úsek D1 Beharovce – Fričovce. Na východe je úsek ukončený napojením v križovatke Svinia v prevádzkovanom úseku D1 Svinia – Prešov-západ.

V priebehu minulého a začiatkom tohto roka prebiehali na tomto úseku len projekčné práce. Stavebné práce sa rozbehli až následne. Investor plánuje tento rok preinvestovať 31 miliónov eur, budúci rok by to malo byť ešte o polovicu viac. Dohodnutá cena zo zmluvy o dielo znie na takmer 115 miliónov eur. Úsek sa má stavať 3,3 roka.

Najťažší úsek
Pre región Turca je jedným z kľúčových cestných ťahov úsek D1 medzi Dubnou Skalou a Turanmi. V súťaži o martinskú diaľnicu zvíťazila firma Váhostav-SK, ktorá ju v režime napro­jektuj a postav má zrealizovať za 137,7 milióna eur. Výstavba úseku by mala trvať zhruba tri roky, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v závere roka 2014. Tento rok by sa podľa plánu mali zrealizovať práce za 36 milió­nov eur, budúci rok to bude vyše 50 miliónov.

Úsek Dubná Skala – Turany je najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. V dĺžke viac ako 16 km odbremení mimoriadne preťažený úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania intenzity dopravy z roku 2010 prejde týmto úsekom denne v priemere 22- až 27-tisíc vozidiel (z toho 6- až 8-tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na dvoj- až trojpruhovom úseku v Strečnianskej úžine. Od Dubnej Skaly ide pritom o výlučne dvojpruhovú cestu s minimom úsekov umožňujúcich predbiehanie. Navyše, táto pre­ťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Výstavba diaľnice v tomto úseku preberie všet­ku tranzitnú dopravu, čím uvoľní existujúcu cestu na účely regionálnej a lokálnej dopravy.

Rýchlostné cesty dvojakým spôsobom
Košický úsek rýchlostnej cesty R4 je vo výstavbe od augusta 2010. Na úseku dlhšom ako 14 km má byť tento rok preinvestovaných vyše 30 miliónov eur. Stavbu realizuje Skanska SK. Vo výstavbe je aj obchvat Banskej Bystrice (5,7 km), ktorý bude dokončený tento rok. Ide o pokračovanie PPP projektu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Tento posledný úsek tzv. druhého balíka PPP koncesionár Granvia odovzdá do používania v júli 2012. Splátky za výstavbu, ako aj prevádzku a údržbu všetkých úsekov bude štát splácať počas 30 rokov. Ročne to bude za všetky štyri úseky vyše 125 miliónov eur. Suma bude každoročne narastať.

Možno aj tunel
Ak nebudú prieťahy vo verejnom obstarávaní, do výstavby by sa tento rok mohol dostať aj úsek D1 pri Ružomberku (Hubová – Ivachnová) s dĺžkou vyše 15 km a za istých okolností aj dvojúsek diaľnice D1 pod Žilinou s tunelom Višňové (13,5 km).

TEXT: Ľuboš Jančík
Ilustračné foto: Dano Veselský

Ľuboš Jančík pracuje na komunikačnom odbore Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.