Na budúcej električkovej trati v Bratislave-Petržalke už navozili koľaje..

Bratislava je nespokojná, tempo výstavby električkovej trate je pomalé. Vallo bude rokovať so zhotoviteľom

Partneri sekcie:

Toto dôležité dopravné dielo stavia v Bratislave skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). Najprv malo byť hotové v roku 2023, aktuálne majú električky jazdiť do konca roka 2024.

Primátor Matúš Vallo vo štvrtok médiám počas kontrolného dňa na stavbe povedal, že piatok pricestuje do Bratislavy predstaviteľ firmy z Madridu s ktorým bude hovoriť o nevyhovujúcom tempe výstavby. Dnes mal primátor hovoriť s čínskym veľvyslancom, pretože práve čínska štátna spoločnosť Chine Railway je väčšinovým majiteľom španielskej zhotoviteľskej firmy. „Chceme sa vyhnúť tomu, aby tu bolo druhé Višňové,“ zdôraznil Vallo.

 Príbeh výstavby električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmanova – Janíkov dvor s dĺžkou 3,9 km sa začal v novembri 2021. Stavba mala byť hotová pôvodne v roku 2023, aktuálna zmluva s dodávateľom hovorí, že električka bude jazdiť do konca roka 2024. Celá stavba má byť ukončená v roku 2025.

Snímka z kontrolného dňa na stavenisku Petržalskej električky v Bratislave
Snímka z kontrolného dňa na stavenisku Petržalskej električky v Bratislave. | Zdroj: TASR

Podľa TASR bratislavsky magistrát však v januári uviedol, že v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia tejto električkovej trate. Dôvodom sú najmä skúsenosti a udalosti z minulosti, ktoré mali zásadný vplyv na realizáciu projektu ako vojna na Ukrajine, zvýšenie cien ocele či stavebných prác. Predseda mestskej dopravnej komisie  Jozef Uhler išiel v úvahách ešte ďalej. Podľa TASR si Uhler nemyslí, že električka začne premávať už začiatkom roka 2025.

Primátor počas obhliadky trate spomenul aj ďalšie dve príčiny, ktoré ešte spomaľujú stavbu trate – nález ekologickej záťaže zo stavebnej činnosti (obklady, kusy linolea) zo 70. rokov 20.storočia aj presun pamätihodnosti z 2. svetovej vojny – protitankovej steny. Odstránenie ekologickej záťaže zaplatí mesto z vlastných peňazí.

V roku 2022 (vo februári Rusko napadlo Ukrajinu, poz. redakcie) boli práce na trati pozastavené na 4 mesiace. Mesto vyriešilo problém  indexáciou cien po každých troch mesiacoch, podpisom dodatkov so zhotoviteľom.

V novembri 2021 podpisovala Bratislava zmluvu s dodávateľom zo Združenia NS MHD Petržalka za 74,58 milióna eur. V projekte bude okrem električkovej trate aj 7 zastávok MHD, predovšetkým v blízkosti dôležitých dopravných uzlov, štyri nové mostné objekty, oddelená cyklotrasa či vysadená nová zeleň.

Protitanková stena je v trase električkovej strate v Bratislave_Petržalke.
Protitanková stena je v trase električkovej trate v Bratislave-Petržalke. Mesto ju presunie. | Zdroj: Monika Voleková

Aktuálne pokračujú práce napríklad v križovatkách na uliciach Romanova, Jantárová cesta, Betliarska ulica, Lietavská a Jasovská ulica. V Janíkovom dvore je rozpracované opláštenie  haly dennej kontroly, kde bude administratíva, zázemie pre vodičov, oprava električiek. Pripravené  sú tiež hrubé terénne úpravy otočiska električiek.

Námestníčka pre dopravu Tatiana Kratochvilová dodala, že tam v dotyku so sídliskom Slnečnice bude zastávka pod mostom Panónska. „Pri väčšine zastávok bude prestup z autobusov. Organizácia verejnej dopravy v Petržalke bude, že nosná je električka a na ňu sa napoja linky, ktoré bude k nej zvážať cestujúcich,“ povedala Kratochvilová.

Snímka z kontrolného dňa na stavenisku Petržalskej električky v Bratislave.
Snímka z kontrolného dňa na stavenisku Petržalskej električky v Bratislave. | Zdroj: TASR