Bulvár Mickiewiczova

image 91497 25 v1

Myšlienku prepojenia Obchodnej ulice smerom ku Krížnej ulici a ďalej na Nové Mesto až ku Kuchajde ako atraktívneho mestského promenádneho ťahu práve cez Mickiewiczovu ulicu komunikujú architekti Tomáš Šebo a Igor Lichý z ITB Development už dlhšie.

Svoje vízie predstavili aj vedeniu mesta Bratislava a podľa Igora Lichého primátora Iva Nesrovnala myšlienka zaujala. „Ďalším možným krokom k realizácii takéhoto projektu musí byť spoločenská objednávka, ideálne, ak sa tejto agendy ujme politik,“ myslí si architekt Lichý. ITB Development oslovil s ponukou spolupráce na tému revitalizácie Mickiewiczovej ulice Fakultu architektúry STU v Bratislave. „Architekti uvažovali o forme letného workshopu pre študentov,“ vysvetľuje Katarína Boháčová z Ústavu urbanizmu FA STU a dopĺňa, „téma sa nám páčila, ale uvedomovali sme si, že forma workshopu ponúkne iba čiastkové pohľady na riešenie tejto lokality. Preto sme developerom ponúkli zadanie témy ako semestrálnej práce pre študentov piateho ročníka.“ Študentské projekty boli spracované v zimnom semestri tohto školského roku pod vedením Kataríny Boháčovej a Tomáša Hanáčka.

Paulína Blažeková, Martin Majna: Ulica dostala novú identitu jednoduchým zasklením dosiaľ uzatvorenej budovy.

Paulína Blažeková, Martin Majna: Ulica dostala novú identitu jednoduchým zasklením dosiaľ uzatvorenej budovy.

Diskusie s odborníkmi
„Riešená lokalita sa ťažiskovo zaoberala hľadaním názorov na premenu predpriestorov Hurbanových kasární, reguláciou dopravy samotnej Mickiewiczovej ulice, ako aj napojením na Americké námestie a priestory medzi obytným domom Avion a kostolom Blumentál. V širšom kontexte sa študenti zaoberali aj názorom na riešenie Záhradníckej ulice a Krížnej ulice,“ popisuje zadanie Katarína Boháčová. V úvode projektu študenti spracovali veľký zakladací model, nad ktorým sa odohrávali všetky diskusie. Koncepciu dopravy pomohol študentom vyriešiť dopravný inžinier Milan Skýva. „Aj spolupráca s profesorom Imrom Vaškom z pražskej Umprumky bola veľmi dobrá, konzultácie so študentmi vedel správne pedagogicky uchopiť,“ dodáva Igor Lichý. Počas riešenia projektu absolvovali študenti tri kritiky s účasťou developera. Od prvoplánových riešení sa študenti prepracovali k premysleným návrhom. Pohľad mladých ľudí ukázal aktuálne trendy v tvorbe verejných priestorov. Hoci môže ísť o zjednodušenie, študenti zväčša pracovali s Mickiewiczovou ulicou ako pešou zónou. Voľný pohyb pasantov bez dopravných kolízií doslova oživil ulicu, ktorá dnes, žiaľ, funguje len ako tranzitný dopravný koridor so zúfalou situáciou v nekontrolovanom parkovaní.

Matúš Figlar, Tomáš Heinsch: Tieniace konštrukcie zároveň zbierajú dažďovú vodu a zeleň v pešej zóne ochráni pred slnkom.

Matúš Figlar, Tomáš Heinsch: Tieniace konštrukcie zároveň zbierajú dažďovú vodu a zeleň v pešej zóne ochráni pred slnkom.

Matúš Figlar, Tomáš Heinsch: Tieniace konštrukcie zároveň zbierajú dažďovú vodu a zeleň v pešej zóne ochráni pred slnkom.

Otvoriť, otvoriť, otvoriť

Pohľad mladých ľudí je cenný, pretože ako budúci odborníci už dnes dokázali pomenovať a vyzdvihnúť kvality priestoru. Do verejného života zapojili Hurbanove kasárne radikálnym otvorením smerom do dvorovej časti, čo je veľké PR gesto pre objekt, kde sídli Slovenské múzeum dizajnu a galéria Satelit. Zaujímavý je aj nápad transparentnej steny budovy Hasičského a záchranného útvaru. Opäť je to o možnej komunikácii s verejnosťou, či už na vizuálnej, neverbálnej úrovni, alebo v polohe otvorenosti a transparentnosti služieb pre obyvateľov mesta. Mickiewiczova ulica bez áut sa stala atraktívnym pobytovým miestom nielen pre miestne susedské komunity, ale aj pre všetkých návštevníkov kaviarní, reštaurácií či iných prevádzok, ktoré by mohli v lokalite fungovať. Študenti dokonca neváhali verejný parter znásobiť do podoby galérií na vyšších podlažiach.

Dominika Pjatáková, Michal Pacher: Prepojenie Hurbanových kasární a priestoru pred Alžbetkou s dvorom, kde sa môžu konať koncerty a iné podujatia.

Dominika Pjatáková, Michal Pacher: Prepojenie Hurbanových kasární a priestoru pred Alžbetkou s dvorom, kde sa môžu konať koncerty a iné podujatia.

Zmena prináša život
„Všetky projekty, ktoré študenti spracovali, boli odprezentované na výstave v galérii Satelit, boli predstavené verejnosti, mestu a médiám. Je však dôležité poznamenať, že výsledok spolupráce s developerom bol úspešný aj preto, že nám partnerom boli architekti,“ konštatuje Katarína Boháčová a dodáva, „vidíme veľký priestor spolupráce s developermi aj do budúcna. Naším cieľom je, aby sa študenti približovali praxi, a preto preferujeme konkrétne zadania pre konkrétnych zadávateľov.“ Príprava a inštalácia výstavy vo verejnej galérii nie je samozrejmým vrcholom ateliérovej tvorby na FA STU. Vklad developera ako partnera školy je v tomto prípade významný nielen z finančného hľadiska.

Dominika Pjatáková, Michal Pacher: Prepojenie Hurbanových kasární a priestoru pred Alžbetkou s dvorom, kde sa môžu konať koncerty a iné podujatia.
Študenti priniesli vo svojich návrhoch mnoho rôznych zaujímavých alternatív, ktoré určite zarezonujú pri ďalšom posúvaní myšlienky bulváru Mickiewiczova do povedomia širokej verejnosti aj kompetentným mestským inštitúciám. „Na začiatok by úplne stačili jednoduché nízkorozpočtové opatrenia, ako sú zmena dopravného značenia či osadenie lavičiek,“ navrhuje Igor Lichý možnú etapizáciu riešenia. O tom, že keď sa chce, tak sa zmien netreba báť, môžu zástupcovia mesta rozmýšľať trebárs pri kávičke na Mariahilferstrasse vo Viedni.

Matúš Petriska, Michal Podstrelený: Mŕtvy parčík na Americkom námestí by sa po úprave mohol stať živým miestom stretávania.

Matúš Petriska, Michal Podstrelený: Mŕtvy parčík na Americkom námestí by sa po úprave mohol stať živým miestom stretávania.

Text: Mária Nováková
Dokumentácia: Šebo Lichý Architekti

Článok bol publikovaný v časopise ASB.