Jeseň má neskutočné čaro. A tušíme, prečo. Tak trošku dekadentne sa nám páči tá slabnúca dočasnosť. Na to, aby sme si vedeli vychutnávať aj slabučké slnečné lúče, potrebujeme cítiť, že už sú tu len krátko. A aj keď sa to možno ani nezdá, práve takto citlivo vnímame aj dočasný stav budov, ktorých fasády na nás hľadeli celé roky. Počas rekonštrukcií sa zahaľujú do lešenia s ochrannou látkou na celých stenách, mnohé sú zas na mesiac-dva pokryté reklamou. To, ako sa spoločnosť v týchto dočasných fázach správa k fasádam budov, zároveň naznačuje, ako si ich váži, ale aj aká je v krajine celková úroveň kultúry. To, že je niečo dočasné, ešte neznamená, že sa tomu netreba venovať s absolútnou vážnosťou. Aj dočasnosť trvá určitý čas a zlé jazyky tvrdia, že nič nie je večnejšie, než provizórium.
Bratislavský hrad je v rekonštrukcii. Lešenie na jeho fasáde je prekryté látkou s obrovskou potlačou oslavujúcou 160. výročie slovenského parlamentu. Pôsobivejšie ako reklama na nespútanú silu antibakteriálneho WC gélu, napriek tomu rušivá, najmä ak sa na to dívame očami návštevníka mesta – turistu.
![]() |
![]() |
V Benátkach (a nielen tam) sa pamiatky počas rekonštrukcie niekedy prekrývajú tkaninou s potlačou naznačujúcou výzor budovy. Návštevník mesta tak aj počas rekonštrukcie budovy získa aspoň približnú predstavu o jej tektonike a pôsobení v priestore. Napriek tomu sa o tomto riešení medzi pamiatkarmi i v širokej verejnosti stále polemizuje.
|
![]() |
![]() |
Aj bežné budovy sa chtiac, no oveľa častejšie nectiac, ocitnú v iných šatách, než im boli určené. Polyfunkčný dom v Nitre (autor Ing. arch. Branislav Števko) po dostavaní pred tromi rokmi a teraz. Poisťovací žralok na bočnej fasáde je v porovnaní s ostatnými reklamami ešte celkom milý – navyše sa nachádza na fasáde, ku ktorej má v budúcnosti priliehať plánovaná susedná budova. Obrovské zlaté písmená nalepené v parteri rozbíjajú z úrovne chodca decentné riešenie budovy a zvislá svetelná reklama zasahujúca do uličnej čiary znemožňuje vnímať fasádu budovy z ulice. |
![]() |
![]() |
Aj budova centrály NBS zmenila na čas svoju tvár – prekrýva ju obrovská reklama súvisiaca s kampaňou prechodu na euro. |
V tomto prípade by sme si mohli povedať, že tu je reklama ozaj na mieste, na ktoré je určená. Nie vždy je to tak. Niektoré z takýchto stavieb nesúcich bilboardy sú totiž nelegálne. Napriek tomu, že sú postavené doslova na očiach. |
Martina Jakušová
Foto: autorka, Miriam Turancová, Branislav Števko, Dano Veselský