312005213 538697071595674 5841462510661195806 n

Asfaltový povrch pred Slovenským rozhlasom bude minulosťou. Nahrádza ho bratislavská mestská dlažba

Ako informuje Annamária Krchňavá z Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), Mýtna je prvou ulicou, kde bude originálna dlažba inšpirovaná tvorbou slovenských umelcov použitá na celej ploche.

„Vďaka novému predláždeniu, doplneniu stromov a mobiliáru sa zmení identita celej ulice, ktorá susedí s architektonicky významnými stavbami Slovenského rozhlasu a Národnej banky Slovenska,“ uviedla.

Mýtnu ulicu momentálne dláždia bratislavskou mestskou dlažbou v úseku od Belopotockého po Námestie slobody. „Jednotlivé dlaždice sú usporiadané tak, aby vytvárali harmonický obraz, ktorý nie je príliš dominantný pre okolie,“ vysvetlila Krchňavá s tým, že betónovú dlažbu aktuálne vyrábajú vo fabrike CityStone Design v Šali, ktorá vyhrala verejné obstarávanie.

V uplynulých mesiacoch upravovali farebnosť dlažby a finalizovali tiež pokladačský plán. „Aby bolo možné dlažbu vyrábať presne tak, ako bola navrhnutá, firma si musela zaobstarať špeciálny razník,“ dodala Krchňáková. Okrem Mýtnej ulice, ktorú celú vydláždia bratislavskou dlažbou, sa dlaždice s vlnkami, líniami aj nápisom Bratislava objavujú v rôznych častiach mesta. Vzorky dlažby sú na Krížnej ulici, a tiež na Mišíkovej ulici pod Slavínom.

Sádzací plán pre Mýtnu ulicu
Sádzací plán pre Mýtnu ulicu | Zdroj: FB/Metropolitný inštitút Bratislavy

„Aktuálne sa originálne dlaždice použili aj pri obnove vstupného priestoru pred Hlavnou stanicou,“ uviedla Krchňavá s tým, že práve na Mýtnej ulici sa dlažba použije po prvýkrát v takej podobe, v akej bola navrhnutá. Práce budú ukončené v decembri, v najbližších dňoch na ulici plánujú vysádzať nové stromy.

Súčasťou obnovy je aj oprava poškodených obrubníkov, inštalovanie nového osvetlenia a osadenie mestského mobiliáru, najmä lavičiek, smetných košov a stojanov na bicykle. „Nová betónová dlažba je osem centimetrov hrubá, čo prispeje k lepšej odolnosti voči poškodeniu,“ priblížila Krchňavá s tým, že pre mesto má väčší benefit ako asfalt, ktorého výhodou je nižšia cena.

„Keďže sa dlažba kladie do suchého lôžka, je menej náročná na údržbu pri jej rozoberaní v prípade neočakávaných situácií,“ doplnila s tým, že zároveň spĺňa aj štandardy bezbariérovosti.

Pre novú bratislavskú mestskú dlažbu sú charakteristické štyri typy vzorov s vlnovkami alebo rovnými líniami, ktorých dizajn nadväzuje na niekdajšiu kamennú dlažbu v Bratislave. Mozaiku dopĺňa samostatná dlaždica s nápisom Bratislava.

Dizajn mestskej dlažby odkazuje na tvorbu významných slovenských výtvarníkov Miroslava Cipára, Ľudovíta Fullu či Milana Dobeša. Grafický návrh od Martina Jenču bol podkladom k finálnemu dizajnu, ktorého pôvodcovia sú architekti Roman Žitňanský a Ján Urban pôsobiaci na MIB.