Šikmé lanové výťahy
Galéria(8)

Šikmé lanové výťahy

Od realizačnej firmy sa očakáva čo najrýchlejšie a najkvalitnejšie vykonanie požadovanej práce, či už ide o celkovú­ stavbu, alebo len o jej časť, napríklad strechu. Veľkým pomocníkom sa pri tom môže stať šikmý lanový­ výťah — najmä pri prácach väčšieho rozsahu je takáto stavebná technika nevyhnutná.

Šikmé lanové výťahy sú stavebné výťahy určené výhradne na prepravu nákladu pri stavebných prácach a zriaďujú sa iba na prechodný čas. Prepravovať na nich osoby sa zakazuje. Rozlišuje sa niekoľko základných typov. Hlavné rozdiely medzi jednotlivými typmi týchto výťahov sú v ich nosnosti, výkone motora a rýchlosti zdvihu. Materiály, ktoré možno výťahmi prepravovať, sú veľmi rôznorodé. Môžu to byť tehly, tkaniny, izolácie, strešné tašky alebo fotovoltické panely. Možnosť prepravy je obmedzená iba veľkosťou upevňovacích systémov výťahu a jeho nosnosťou.

Hlavnými používateľmi výťahov sú firmy zaoberajúce sa realizáciami striech, ale vzhľadom na možnosti ich obmien možno tieto výťahy použiť v podstate pri akejkoľvek stavebnej činnosti.

Základným princípom fungovania výťahov je klasická kladka – to znamená, že pracovná výška (dĺžka rebríka) je ovplyvnená dĺžkou lana, ktoré musíme rozdeliť na polovicu.

Základné údaje

Rýchlosť zdvihu je daná motorovou jednotkou, pričom základný typ má zvyčajne nosnosť 200 kg, jednu rýchlosť (25 m/min) a nemá odpojiteľné ovládanie a koncový spínač. Ďalší typ výťahu má nosnosť 250 kg, jednu rýchlosť (30 m/min), odpojiteľné ovládacie hlavice a koncový spínač. Jednotka s nosnosťou 250 kg a dvoma rýchlosťami (19 m/min a 38 m/min) má takisto odpojiteľnú ovládaciu hlavicu a koncový spínač.

Transport materiálov je možný až do výšky 19 m (k odkvapu); celková dĺžka štandardného rebríka je 21,5 m. Ak by sme použili lano s dĺžkou 63 m, môžeme rebrík použiť až do výšky 31,5 m. Podľa druhu prepravovaného materiálu možno použiť rôzne  typy so systémami na upevnenie nákladu. Okamžitú nosnosť výťahu možno zväčšiť použitím rebríkovej podpery.

Rebrík šikmého lanového výťahu sa skladá z jednotlivých ľahkých hliníkových dielov, ktoré sa dodávajú v dĺžkach 0,5; 0,75; 1 a 2 m. Keď potrebujeme materiály transportovať až na strechu, musíme mať k dispozícii ďalší dôležitý diel – strešný kĺb. Rebrík je zakončený hlavovým dielom – kladkou. Ak sa výťah stavia do väčších výšok, treba (podľa pokynov na tabuľke umiestnenej na základnom rebríku) použiť aj teleskopickú podperu.

Montáž a obsluha výťahu
Stavebnicový systém týchto výťahov umožňuje ich rýchlu montáž bez náradia. Najväčší diel je dlhý 2 m, preto sa s ním ľahko manipuluje a možno ho prepravovať dokonca aj v osobnom automobile alebo v prívese.

Základná rebríková dráha (od zeme po odkvap) sa montuje na zemi, potom sa dráha vztýči a na základný rebrík sa prichytí základná motorová jednotka. Cez odkvap strechy sa doplní strešný kĺb a na strechu zvyšok dráhy rebríka. Ak sa má dráha rebríka použiť aj ako podpera, treba túto podperu doplniť.

Pre pracovníkov zaoberajúcich sa montážou, obsluhou a údržbou je určený návod na montáž a obsluhu. Ten obsahuje dôležité informácie, ktoré sú predpokladom bezpečnej a ekonomickej práce so strojným zariadením. Je nevyhnutné rešpektovať všetky pokyny a oboznámiť sa s nimi ešte pred montážou a spustením strojného zariadenia.

Základná jednotka
Skladá sa z:

  • elektrického vrátka 230 V/50 Hz s lanom dlhým 43 m a priemerom 6 mm, ktorý je pohonom a srdcom výťahu a ktorého montáž i demontáž je veľmi jednoduchá;
  • koncového spínača s káblom dlhým 21 m zabezpečujúcim, aby štandardné sane nevyšli z dráhy rebríka a nedošlo k zraneniu osôb a poškodeniu materiálu alebo samotného výťahu;
  • ovládania s tlačidlom núdzového vypnutia a elektrickým káblom dlhým 5 m (24 V), ktorý umožňuje ovládanie výťahu až zo vzdialenosti 5 metrov;
  • štandardných saní s poistkou proti pretrhnutiu lana, slúžiacich ako nosný prvok na prichytenie jednotlivých variabilných prepravných prostriedkov, ktoré obsahujú ďalší istiaci prvok schopný zabrániť zraneniu osôb a poškodeniu nákladu;
  • hlavového dielu s rýchlouzatváracou vodiacou kladkou;
  • základného rebríkového dielu s dĺžkou 2 m.

Príslušenstvo a prostriedky na upevnenie nákladu
Vďaka špeciálnemu príslušenstvu možno na strechy a stavenisko prepravovať prakticky akýkoľvek materiál. Prepravu umožňujú prídavné zariadenia – rôzne nosiče materiálov a plošiny.

Univerzálny kôš je viacúčelovou plošinou so sklopnými bočnicami na prepravu neskladného, objemného nákladu. Je najčastejšie používaným prepravným prostriedkom. Možnosti použitia univerzálneho koša možno rozšíriť na prepravovanie vedier, a to nastaviteľným závesom, ktorý sa dá prichytiť iba na tento univerzálny kôš.

Variabilná plošina so sklopnými bočnicami umožňuje ľahko prepravovať aj neskladný náklad, pretože sklon plošiny je nastaviteľný. Ľahko nastaviteľný sklon plošiny má aj veľká transportná plošina s kolmo a vodorovne zasúvateľnými bočnicami. Variabilná plošina a veľká transportná plošina sa často používajú pri preprave objemnejšieho materiálu, napríklad pri sťahovaní.

Ďalším nosičom materiálu je rám na dosky. Vďaka možnosti nastavenia šírky od 0,5 do 1,6 m a použitia sklopného pohybu s plochou korbou možno prepravovať aj veľké dosky a ľahko ich vykladať vo výškach. Je vhodný pri stavbe podkrovia, keď na povalu potrebujeme prepraviť napríklad sadrokartónové dosky, izolácie a ďalšie materiály. Kôš na tašky je určený špeciálne pre pokrývačov, má vyklápaciu ochrannú mriežku a vozík s paletami. Výklopné sane s poistkou proti pretrhnutiu lana vrátane výklopnej korby sa používajú prevažne na prevoz sypkých materiálov, veľmi často pri rekonštrukcii starých budov. Strešná podpera rebríka je variabilne nastaviteľné zariadenie (so šírkou 37 až 60 cm), ktoré umožňuje pracovať aj pod rebríkom a plynulo dokončiť práce na streche bez zložitého prenášania a presúvania výťahu.

Kôš na tašky a vozík s paletami Viacúčelová plošina Preprava neskladného nákladu

Možnosti využitia
Šikmé lanové výťahy sa osvedčili pri jednoduchej preprave materiálu v zložitých podmienkach, na menej dostupných a úzkych miestach stavieb, rovnako ako pri stavbách v štandardných podmienkach. Medzi remeselníkmi sú šikmé lanové výťahy známe hlavne ako strojné zariadenia určené predovšetkým pre pokrývačov, ale používajú ich aj obkladači, podlahári, murári a remeselníci ďalších profesií.

Neštandardné využitie
Vzhľadom na stále náročnejšie požiadavky trhu sa vyvíjajú nové prvky týchto výťahov, ktoré rozširujú základnú škálu ich použitia. Dôkazom toho sú napríklad výťahy na prepravu solárnych panelov a fotovoltických článkov; v tomto prípade sa základná jednotka doplní jediným komponentom – rámom na solárne panely.

Ďalej možno spomenúť sťahovacie výťahy, ktoré zaručujú šetrnú a bezpečnú dopravu nábytku a premiestňovaných predmetov. Prepravná plošina sa vďaka ľahkému ručnému otočeniu pred oknom dostane do výhodnej polohy a môže vojsť priamo do miestnosti. Príprava a inštalácia je veľmi rýchla a skladá sa iba z niekoľkých úkonov a bez použitia náradia.

Kolmé výťahy
Výhodou týchto výťahov, ktoré možno inštalovať kolmo priamo k objektu, je ich komplexné použitie. Výťah môže byť ukotvený tak k lešeniu, ako aj k stene a možno ho postaviť až do výšky 40 m. Hlavnou súčasťou je opäť základná jednotka vrátane lana dlhého 43 m, s ktorým dosiahneme do výšky 21 m. Na vyššiu vzdialenosť je potrebné len dlhšie lano (napríklad s dĺžkou 83 m). Veľmi dôležitými sú v tomto prípade kotviace prvky, pracovná plošina a otočné sane s ramenom. S takýmto výťahom možno dopravovať materiály až do výšky jednotlivých podlaží každého panelového domu.

Alena Bártková
Foto: archív TONSTAV – SERVICE

Autorka pracuje vo firme TONSTAV – SERVICE, s. r. o., ako marketingová špecialistka.

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.