Návesy a prívesy v stavebníctve
Galéria(9)

Návesy a prívesy v stavebníctve

Prípojné vozidlá vyvinuté na použitie v náročných podmienkach stavebnej praxe sa vyznačujú vysokou konštrukčnou odolnosťou, spoľahlivosťou a variabilitou úprav pre rôzne potreby prepravy nákladov a materiálov. Z konštrukčného hľadiska ich možno rozdeliť na dve základné skupiny – prívesy a návesy.

Prívesy slúžia najmä ako prípojné vozidlá k valníkovými vozidlám alebo ku sklápačom. Používajú sa na zvýšenie objemu prepravy stavebného materiálu na počet náprav, ktorý sa týmto spôsobom rozširuje o ďalšie dve až tri nápravy. Ťahanie vlečky s ďalším záťažením si vyžaduje používanie primerane silného vozidla s potrebnou motorizáciou. Pre každé úžitkové vozidlo je uvedená maximálna hmotnosť vlečeného prívesu, ktorá obmedzuje maximálnu rýchlosť spriahnutého vozidla (podľa záťaže a celkového rozmeru) na 80, 70 alebo dokonca 60 km/hod.

Osobitnú skupinu prípojných vozidiel tvoria návesy, ktoré možno pripojiť za ťahače. Okrem plachtových a skriňových návesov sa  vyrábajú aj tzv. plošinové návesy, ktoré slúžia na prevoz stavebnej techniky alebo nadrozmerných nákladov (konštrukcií a strojových či stavebných celkov). S návesom je na Slovensku povolená maximálna rýchlosť 90 km/h (v niektorých krajinách EÚ 80 km/h).

Valníkové prívesy a návesy

V stavebnej praxi sa najviac používajú valníkové prívesy a návesy. Podlahy a bočnice týchto prípojných vozidiel sú zhotovené najmä z dreva, ocele, hliníka alebo kombinované z týchto materiálov.

Prívesy môžu byť:

  • klasické dvojnápravové,
  • klasické trojnápravové,
  • tandemové dvojnápravové, ktoré majú zosilnené oje a priblížené nápravy.

Valníkové návesy majú štandardizovanú dĺžku 13 680 mm, šírku 2 550 mm a výšku 4 000 mm. Celková hmotnosť trojnápravového návesu je maximálne 40 ton.

V škandinávskych krajinách sa v súčasnosti využívajú aj tzv. giga návesy s celkovou dĺžkou 25 250 mm a hmotnosťou až 60 ton. V ostatnej Európe však narážajú tieto návesy na technické prekážky (maximálna nosnosť nadjazdov a mostov, priemer kruhových objazdov), ale aj na odpor ostatných užívateľov ciest, ktorí majú problém predbiehať také veľké súpravy vozidiel s návesom.

 
Príklady dvoch plošinových návesov na prevoz stavebnej techniky alebo nadrozmerných nákladov

Sklápacie prívesy a návesy

Sklápacie nadstavby a návesy možno vyklápať:

  • na jednu stranu (dozadu alebo do jedného z bokov),
  • na tri strany (okrem možnosti vyklápania dopredu).

Ich bočnice sa odklápajú mechanicky alebo pomocou hydrauliky.
Nosnosť klasických sklápacích nadstavieb je 24 ton a oceľových nadstavieb, ktorých objem je 25 až 60 m3, až 28 ton. Vyrábajú sa aj odľahčené celohliníkové alebo oceľovohliníkové sklápacie návesy, ktorých konštrukcia je profilovo spevnená. To znamená, že majú rovnakú nosnosť ako oceľové, ale ich hmotnosť, prevádzkové náklady a nápravové tlaky sú nižšie.

 
 Jednostranný sklápač dozadu    Jednostranný sklápač nabok

Sklápacie prívesy môžu byť:

  • dvojnápravové (s úžitkovým zaťažením do 12,5 tony),
  • trojnápravové (s úžitkovým zaťažením nad 17 ton).

Dvojnápravové majú klasický rázvor kolies alebo, v prípade tandemových, sú kolesá v strede prívesu pri sebe.

Pri prevoze sypkých materiálov treba náklad prekryť až po hornú časť sklápača plachtou. Možno ju zakladať a odnímať ručne alebo modernejšie a lepšie vybavené sklápače sú vybavené mechanickým ovládaním prekrývacej plachty, ktorá sa ovláda buď z kabíny alebo pomocou diaľkového ovládania.

Aj keď je prekývanie sypkého nákladu plachtou povinné, možno aj v súčasnosti stretnúť na cestách vozidlá, ktoré strácajú počas prevozu piesok či drobný štrk. Takýmto sypkým nákladom môžu poškodiť nielen okoloidúce vozidlá (poškodenie okna či laku vozidla), ale spôsobiť i vážnejšiu dopravnú nehodu. To znamená, že vozidlá s nezabezpečeným prekrytím sypkého tovaru by nemali kvôli bezpečnosti na cestách jazdiť po verejných komuniká­ciách.

 
 Trojstranný sklápací príves    Tandemový podvalník

Plošinové návesy

Plošinové návesy, tzv. podvalníky, sa vyznačujú zníženou podlahou v prednej časti podvalníka, ktorá sa pripája na ťahač. Zadná časť plošiny je skosená s nájazdovými rampami pre navozenie stavebných mechanizmov. Podvalníky majú tri až deväť náprav a podľa potreby ich možno predĺžiť až na dĺžku 48 metrov. Špeciálne podvalníky na prevoz nadrozmerných nákladov majú možnosť variabilného pridávania potrebného počtu náprav na naloženie nadrozmerného nákladu. Ich prepravu však môžu vykonávať iba špecializované firmy s licenciou, ktoré majú vopred pripravený podrobný plán a schválenú trasu prepravy (prepravu musia zabezpečovať sprievodné vozidlá so žltou výstražnou signalizáciou).

Niekoľko firiem v rámci EÚ ponúka i služby prenájmu špecializovaných prípojných vozidiel. V prípade nepravidelného alebo zriedkavého používania je vhodnejšie si buď potrebnú dopravnú techniku zapožičať alebo priamo v dopravnej firme objednať prepravu materiálu, stavebných mechanizmov či technologických celkov pre stavbu.

 
 Sklápací náves    Sklápače a podvalník

Mgr. Viliam Bujna
Foto: autor

Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru (www.transport.sk)