Čerpadlá betónu na automobilovom podvozku CIFA
Galéria(2)

Čerpadlá betónu na automobilovom podvozku CIFA

Postupná modernizácia čerpadiel betónu, najmä tých s dlhším dosahom, ktorou niektoré typy v minulosti prešli, vyústila do rozsiahleho modernizačného programu. Pre jeho prvú fázu boli vybraté čerpadlá Metro 31, K3X, K40 a K47.

Zmeny značenia

Zmenou, ktorá na prvý pohľad odlišuje staršie typy od tých modernizovaných, je už ich označenie. Zjednotením názvu na K+ dĺžka ramena vznikli typy K31, K36, K41 a K48. Ale tie podstatné zmeny, bez bližšieho pohľadu takmer nebadateľné, sa týkajú najmä ramien, konštrukcie rámu, uloženia otočenia a ďalších drobných zlepšení.

Konštrukcia ramien

Jednotlivé sekcie ramien sa úplne prepracovali, a to vrátane ich uloženia, novej tuhšej konštrukcie, priechodov a vedenia potrubí a tvaru. To isté možno povedať o samotnom nosnom ráme čerpadla a konštrukcii otočenia ramena. Rovnako prepracované a často zmenené príslušenstvo čerpadla prispieva k zníženiu hmotnosti čerpadla pri zachovaní jeho celkovej tuhosti a prevádzkovej spoľahlivosti. Všetky nové modely majú predné pätky typu X, čo vedie k nižším nárokom na pracovnú plochu, potrebnú na „zapätkovanie“. Pri konštrukcii a voľbe komponent a príslušenstvo sa veľká pozornosť venovala ľahkej údržbe a obsluhe stroja. Podarilo sa vykonať rad na pohľad drobných zmien, ktoré však vedú k zvýšeniu komfortu obsluhy a najmä k uľahčeniu prístupu na kľúčové miesta stroja z hľadiska jeho prevádzky a údržby. Nové konštrukčné usporiadanie prinieslo aj priaznivejšie rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy podvozku.

Zmeny sa robili so snahou o zachovanie doterajších predností a funkcií každého typu čerpadla. Model K31 je priamym nástupcom populárneho typu Metro 31, „halovky“, pri ktorom sa zachovali vynikajúce vlastnosti predchádzajúceho modelu – nízka rozkladacia výška, rameno s piatimi sekciami, plynulé otáčanie poslednej sekcie a systém rozkladania ramena Z-ZR. Rad čerpacích jednotiek, ktorými možno tento typ čerpadla vybaviť, sa rozšíril o model HPG 1808 s uzavretým hydraulickým okruhom a max. teoretickým hodinovým výkonom 179 m3/hod.

Čerpadlo K36

Čerpadlo K36 (skoršie označenie K3) sa modernizovalo v rovnakom duchu. Zvlášť pri tomto type sa veľká pozornosť venovala optimalizácii zaťaženia zadnej nápravy. Vykonanými zmenami sa podarilo dosiahnuť zníženie min. rozkladacej výšky z pôvodných 9 metrov na hodnotu 8,4 m. Zachovaná zostala veľkosť potrebnej pracovnej plochy na „zapätkovanie“ aj typy čerpacích jednotiek, ktorými možno toto čerpadlo osadiť.

Čerpadlo K41

Ďalší model, K41, vychádza z typu K40 XRZ. Napriek tomu, že tento typ sa pomerne nedávno výrazne modernizoval, prešiel v roku 2005 rovnakou „kúrou“ ako ďalšie tri typy. Rozhodnutie podporila skutočnosť, že ide o jeden z nosných produktov segmentu čerpadiel betónu. Výraznou zmenou pri tomto type čerpadla je posunutie ťažiska stroja bližšie ku kabíne podvozku, zníženie tlakových strát pri prietoku betónu potrubím (dosiahnutých znížením počtu kolien potrubia) a predĺžením celkovej dĺžky ramena o 450 mm. Štandardne sa do typu K41 montujú čerpacie jednotky s výkonom 120, 150 alebo 180 m3/hod.

Čerpadlo K48

Najväčšia pozornosť sa však sústredila na typ K48. Predĺžil sa výškový dosah ramena, použitím predných pätiek typu X sa zmenšili rozmery potrebnej pracovnej plochy, znížila sa celková hmotnosť čerpadla. K zlepšeniu rozloženia hmotnosti na jednotlivé nápravy prispel aj nový nosný rám, ktorého použitím sa zvýšila tuhosť konštrukcie a posunulo sa ťažisko smerom ku kabíne vozidla. Toto čerpadlo sa bežne osadzuje len najvýkonnejšími typmi čerpacích jednotiek, t. j. PA 1506 a HPG 1808. Parametre čerpacích jednotiek a technická špecifikácia ramien jednotlivých čerpadiel je uvedená v tabuľkách.

Tab. 1 Špecifikácia čerpacích jednotiek a ich použitie v jednotlivých typoch čerpadiel

Typ čerpacej jednotky PA 907F8 PA 1206 F8 PA 1506 F8 HPG 1808
Max. teoretický výkon (m3/hod) 87 120 150  179 
Max. tlak na betón (barov) 73  53  53  76 
Max. počet zdvihov (min-1) 31  24  30  36 
Priemer piestu x zdvih (mm) 200 x 1500  230 x 2000  230 x 2000  230 x 2000 
Kapacita násypky (L) 550  550  550  550 
Hydraulický okruh otvorený  otvorený otvorený otvorený
Inštalácia do čerpadiel
K31
K36
K41 – 
K49 –  – 

Tab. 2 Technické špecifikácie ramien čerpadiel CIFA

Rameno K31  K36  K41  K46 
Počet osí podvozku  3 – 4  3 – 4
Pohon PTO/prídavný motor áno/nie áno/nie áno/nie áno/nie
Typ ramena  B5Z 31/27 B4Z 36/32 B5RZ 41/37 B5RZ 48/44
Priemer potrubia (mm) 125  125  125  125 
Max. vertikálny dosah (m)  30,5 35,6 40,1 47,2 
Max. horizontálny dosah (m) 26,2  31,4  36,1  43,2 
Min. rozkladacia výška (m) 5,7  8,4  8,15  9,9 
Počet sekcií ramena  5 5
Otváracie uhly 1. sekcie 90° 90°/+2° 90°/+2° 90°
Otváracie uhly 2. sekcie 180° 180° 180° 180°
Otváracie uhly 3. sekcie 240° 250° 180° 180°
Otváracie uhly 4. sekcie 180° 250° 240° 240°
Otváracie uhly 5. sekcie Plynulo otočná   250° 250°
Uhly otočenia 370° 370° 370° 370°
Dĺžka koncovej hadice (m)

Text a foto: Ing. Jaroslav Dudr, Agrotec, a. s.,
zastúpenie CIFA pre ČR a SR