ASB Stavebníctvo Stránka 410

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Do rekonštrukcie bytových domov putujú v súčasnosti nemalé finančné prostriedky. Dôvodom je snaha o zvýšenie energetickej hospodárnosti budov, predĺženie životnosti panelákov, ale aj zníženie nákladov jednotlivých domácností. Pri obnove bytového domu sa odporúča investovať nielen do zateplenia a výmeny okien, ale aj kompletnej rekonštrukcie strechy.

Jindřichov Hradec ponúka veľa možností ako tráviť voľný čas uprostred netotknutej prírody juhočeského regiónu. Celoročne sa tu dá aktívne odpočívať aj pri vode. Aquapark a krytú plaváreň s relaxačným centrom vyhľadávajú domáci aj návštevníci.

Zásady správneho návrhu strešných krytín z titánzinkového materiálu, ako aj najčastejšie sa vyskytujúce nedostatky pri návrhu a realizácii plechových zastrešení na dvojitú stojatú drážku – to je ústredná téma tohto článku.

Vysoký murovaný komín bývalého pivovaru sa stal symbolom najväčšieho polyfunkčného projektu v Košiciach. Miesto nasiaknuté bohatou históriou dlhé roky volalo po prebudení zo spánku. Projekt Cassovar vlial do lokality na hranici s historickým centrom nový život.

Škárovací materiál na báze geopolymérov je charakteristický samočistiacim efektom, fotokatalytickou funkciou likvidácie nečistôt a zárodkov mikroorganizmov z povrchu škárovacieho materiálu, vysokou odolnosťou proti bežne používaným čistiacim prostriedkom s obsahom kyselín a odolnosťou proti vysokým teplotám až do 500 °C.

Halové budovy sú stavebné objekty s voľnou dispozíciou, zväčša s veľkými rozponmi, využívané na účely výroby, opráv, skladovania, predaja, ale aj na zhromažďovanie alebo tranzit ľudí, alebo na športové a kultúrno-spoločenské podujatia. Pri ich návrhu a realizácii treba zohľadniť vyššie zaťaženie, respektíve intenzívnejšiu prevádzku.

V rámci návrhu modernizácie trate traťového úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo) ako súčasti európskeho koridoru č. V sa na prekonanie pahorkovitej vyvýšeniny Za hájom navrhol nový železničný tunel Štrba ako dvojkoľajový jednorúrový tunel na osobnú aj nákladnú železničnú dopravu. Najvyššia traťová rýchlosť v prípade konvenčných vlakových súprav bude 160 km/h, v prípade vlakových súprav s výkyvnými skriňami 200 km/h.

Mestá prichádzajú každý rok o množstvo zelených plôch, o ktoré ich oberá zhusťujúca sa výstavba. Nedostatok vegetácie nepriaznivo ovplyvňuje nielen mikroklímu, ale aj životné podmienky obyvateľstva žijúceho v mestských aglomeráciách. Jedným zo spôsobov, ako predísť úbytku zelene, je navrhovanie objektov s vegetačnými strechami. Vloženie tohto prírodného prvku do mestského prostredia predstavuje ekologické revitalizovanie zastavaných plôch.

Súčasný celosvetový trend rešpektuje nevyhnutnú potrebu znižovať spotrebu energie. Na dosiahnutie tohto cieľa preto treba presne merať spotrebovanú energiu, teplo, plyn a pitnú vodu a regulovať ich v čase v závislosti od vonkajších podmienok. Z tohto dôvodu, ale aj na základe požiadaviek konečného spotrebiteľa na moderné technologické pozadie, sa systémy v budovách automatizujú. Meranie, regulácia, riadenie, vzájomná komunikácia – to je niekoľko čiastkových procesov v oblasti automatizácie prevádzky budov. Ako do tohto komplexu úloh zapadajú normy?

Trend zväčšovania formátov obkladov a dlažieb naďalej pokračuje. Ich aplikácia si vyžaduje kvalitne pripravenú podkladovú vrstvu, celoplošné lepenie a špeciálne elastické lepidlo. Veľkoplošná dlažba našla svoje uplatnenie aj v nových operačných sálach nemocnice v Kladne.

Úsek rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť dlhý 14,175 km je situovaný južne od mesta Košice v smere k hranici s Maďarskou republikou. Na tomto úseku v súčasnosti prebieha výstavba 14 mostných objektov. Na výstavbu ich nosných konštrukcií sa použili rôzne technológie ako montáž z predpätých tyčových prefabrikátov, betonáž monolitických nosných konštrukcií na pevných podperných skružiach a letmá betonáž. Zakladanie mostných objektov v horninovom prostredí Košickej kotliny tvorenom najmä fluviálnymi sedimentmi je prevažne hlbinné na veľkopriemerových vŕtaných pilótach. V článku sa opisujú mostné objekty podľa typov nosných konštrukcií s dôrazom na najvýznamnejšie z nich.

Požiadavky na nízku spotrebu energie sa kladú na mnohé výrobky a technológie. Najnovšie k nim pribudli už aj vzduchové filtre, ktoré sa budú označovať energetickým štítkom.

Dlhodobá trvácnosť ciest s cementobetónovým krytom je dobre známa. Podobne ako skutočnosť, že betónové cesty nepotrebujú takmer nijaké opravy a údržbu, čo prispieva k plynulosti dopravy a znižuje množstvo dopravných zápch. Málo sa však vie o tom, že betónové cesty dokážu prispieť k zníženiu emisií CO2, zvyčajne sa však tvrdí práve opak.