Diaľnica D1 Svinia – Prešov-západ
Galéria(6)

Diaľnica D1 Svinia – Prešov-západ

Partneri sekcie:

(2. časť druhej etapy diaľnice D1 Fričovce – Prešov-západ)
Diaľnica D1 je súčasťou multimodálneho koridoru číslo V vetva A smerujúceho cez slovenské územie v smere Bratislava – Žilina – Prešov­ ­– Košice až do Užhorodu na Ukrajine. V úseku Svinia – Prešov-západ je súčasťou základného diaľničného ťahu na Slovensku, ktorý po dobudovaní bude súčasťou európskej cesty E 50.

Začiatok úseku diaľnice je za obcou Chminianska Nová Ves, kde je mimo­úrovňovou križovatkou diaľnica napojená na cestu I/18. Koniec realizovaného úseku diaľnice je o 7 075 m ďalej v križovatke Prešov-západ.

Budovaná križovatka Prešov-západ svojou polohou a tvarom umožňuje jej budúcu dostavbu pre napojenie dopravy zo smeru Košice – Poprad, po realizácii diaľnice v úseku Prešov-západ – Prešov-juh, ako aj situovanie navrhovaného napojenia rýchlostnej cesty R4 (severný obchvat mesta Prešov) na diaľnicu D1.

Diaľničný úsek po sprejazdnení preberie rozhodujúcu časť veľmi silného dopravného zaťaženia z pôvodnej cesty č. I/18, ktorá je v tomto úseku už dlho vodičom známa ako úsek s častým výskytom ťažkých dopravných nehôd.

Výstavbu na tomto úseku pre Národnú diaľničnú spoločnosti realizujú Inžinierske stavby, a. s., člen skupiny COLAS. Termín sprejazdnenia stavby je november 2009. Časový harmonogram stavby je od začiatku značne ovplyvnený problémami v oblasti pripravenosti územia, pre ktoré sa čas výstavby v porovnaní s pôvodným termínom predĺžil. Financovanie stavby je kombinované – z Európskej investičnej banky a zo zdrojov zo štátneho rozpočtu. Náklady na stavbu sú v úrovni 115 miliónov eur.

Navrhovaná diaľnica ako štvorpruhová – smerovo rozdelená komunikácia zodpovedá kategórii D 26,5 s parametrami minimálnej návrhovej rýchlosti 100 a 120 km/h. Všetky kríženia diaľnice s prírodnými alebo umelými prekážkami sa riešia mimoúrovňovo.

Vozovka diaľnice a vetiev križovatiek sa navrhla ako netuhá vozovka s krytom z asfaltového koberca mastixového. Súčasťou diaľnice je aj jej vybavenosť (kanalizácia, informačný systém diaľnice, vegetačné úpravy, oplotenie a podobne). Ochrana recipientov pred znečistením ropnými látkami z odpadových vôd je zabezpečená sústavou odlučovačov ropných látok, ktoré sú súčasťou diaľničnej kanalizácie.

Použitím oporných a zárubných múrov sa docielila minimalizácia záberu pozemkov. Oporný múr s dĺžkou 221 m a zárubný múr s dĺžkou 900 m sa realizujú z drôtokamenných košov. Zárubné múry s dĺžkou 95 m a 190 m sú z prostého betónu. V súlade s koncepciou rozmiestnenia a vybavenia odpočívadiel na diaľniciach v SR je v oblasti Malého Šariša vybudované veľké obojstranné odpočívadlo.

Úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ

Rozhodujúce objekty stavby

Diaľnica D1 v km 90,575 – 97,700
Objekt zahŕňa tieto stavebné práce:

  • odstránenie ornice 90 000 m3,
  • odkop zeminy v hornine tr. 1 – 4 a 5 – 7 v objeme 1 450 000 m3,
  • násyp telesa diaľnice sendvičovým spôsobom v objeme 1 302 000 m3,
  • konštrukcia vozovky.

Mimoúrovňová križovatka Svinia
Objekt zahŕňa tieto stavebné práce:

  • odstránenie ornice 16 088 m3,
  • odkop zeminy v hornine tr. 1 – 4 v objeme 53 346 m3,
  • násyp telesa diaľnice sendvičovým spôsobom v objeme 344 890 m3,
  • konštrukcia vozovky.

Most nad potokom Malá Svinka v km 91,600

  • výška mosta: 28,85 m (nad dnom potoka Malá Svinka),
  • plocha mosta: 3 019 m2 (pravý most), 3019 m2 (ľavý most),
  • dĺžka mosta: 253,8 m.

Mostný objekt má päť polí. Nosná konštrukcia je z predpätého betónu a vybudovala sa systémom letmej betonáže. Zárodky nad podperami a časť nosnej konštrukcie v krajných poliach sú na podpernej skruži.



Most v km 91,600 nad potokom Malá Svinka, letmo betónovaný

Most na D1 v km 95,056 nad potokom

  • výška mosta: 12,2 m (nad potokom),
  • plocha mosta: 7 366 m2 (ľavá časť), 6 278 m2 (pravá časť),
  • dĺžka mosta: 494,54 m.

Mostný objekt je šestnásťpoľový a je rozdelený na tri dilatačné celky. Nosná konštrukcia je navrhnutá z tyčových prefabrikátov skladobnej dĺžky 30,0 m typu IST 97.



Most v km 95,056 nad potokom

Most na vetve č. 2 nad okružnou križovatkou križovatky Prešov-západ

  • výška mosta: 11,3 m (nad okružnou križovatkou),
  • plocha mosta: 4 039 m2,
  • dĺžka mosta: 346,56 m.

Mostný objekt pozostáva z jednej nosnej konštrukcie a je desaťpoľový. Nosná konštrukcia je monolitická, spojitá z dodatočne predopnutého betónu. V priečnom smere je dvojtrámová a je predopnutá internými a externými predpínacími káblami. Externé káble budú v strede poľa deviované pomocou oceľového deviátora, ktorý bude opretý do priečnika hrúbky 0,6 m.

Most na vetve č. 1 križovatky Prešov západ v km 0,560 nad cestou II/546

  • výška mosta: 8 m (nad dnom potoka),
  • plocha mosta: 2 760 m2,
  • dĺžka mosta: 234,84 m.

Mostný objekt pozostáva z jednej nosnej konštrukcie a je sedempoľový. Nosná konštrukcia je monolitická, spojitá z dodatočne predpätého betónu. V priečnom smere je dvojtrámová a je predopnutá internými predpinacími káblami.

Základné parametre diaľnice
Návrhová rýchlosť: 100 až 120 km/h
Navrhované šírkové usporiadanie: D 25,6 / 100, 120
Dĺžka diaľničného úseku: 7 075 m
Počet mimoúrovňových križovatiek: 2
Počet mostných objektov: 9 (5 na diaľnici, 1 nad diaľnicou a 3 na vetvách mimoúrovňovej križovatky Prešov)
Kryt vozovky: asfaltový koberec mastixový

Inžinierske stavby, a. s.
Foto: Inžinierske stavby, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.