ASB Aktuálne Stránka 265

Aktuálne

Riaditelia slovenských stavebných spoločností potvrzujú svoje predchádzajúce predikcie mierneho poklesu slovenského stavebníctva v roku 2011, podľa ktorých v priebehu roka poklesne o 1,8 %. Firmy stále čakajú na znateľnejšie oživenie dopytu ako základného impulzu k naštartovaniu rastu. K tomu by malo dôjsť už od roku 2012. Očakávajú i mierny pokles svojich tržieb v tomto roku. Tieto závery prináša najnovšia Kvalitatívna štúdia slovenského stavebníctva 2011, ktorú už piatym rokom spoločne pripravujú spoločnosti CEEC Research, KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, výskum tiež podporujú spoločnosti Harsco Infrastructure, Ramirent a Helika.

Na výber máme nekonečné množstvo druhov materiálov, vyhotovení, tvarov a kombinácií. Podľa čoho si však vybrať kvalitnú podlahu alebo dlažbu? Individuálne potreby a požiadavky klienta sú, samozrejme, vždy na prvom mieste a ako sa hovorí, proti gustu… Napriek tomu by mal mať povrch, po ktorom sa pohybujeme, aj niekoľko všeobecne platných atribútov kvality. Navyše, aj tento segment neustále napreduje. O tom, ako si správne vybrať, čoho sa vyvarovať a aké novinky si všímať, sme sa rozprávali s odborníkmi na túto tému.

Výroba závesných nekondenzačných kotlov skupiny Vaillant Group sa sústreďuje do Skalice. V najbližších mesiacoch tu spoločnosť plánuje spustiť do prevádzky dve nové výrobné linky. „Naša spoločnosť vyrobí ročne okolo 200 000 kotlov. V minulom roku sme oproti tomu predchádzajúcemu zaznamenali nárast výroby o 10 %. Predpokladáme, že s novými linkami bude tento počet kotlov ešte vyšší a nám sa podarí získať veľa spokojných zákazníkov. Predpokladáme, že tento rok vyrobíme až 250 000 kotlov,“ hovorí Ing. Peter Kuba, riaditeľ Protherm Production.

Skupina Icopal, ktorá zastrešuje značky Icopal a Vedag, podporuje ekologickú a modernú architektúru. Prostredníctvom realizácie zelených striech vracia do miest zeleň, ktorá sa z nich v dôsledku zhusťujúcej výstavby postupne vytráca. Zelené strechy sú jedným zo znakov zelenej architektúry a majú pre architektúru mesta neoceniteľný význam.

Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by mohol štát dokončiť do roku 2017. Na tlačovej besede to pri predstavovaní plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2014 uviedol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. "Vidím tento termín realisticky," povedal minister. Termín dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc podľa neho určuje to, dokedy sa dobuduje tunel Višňové pri Žiline. "Čím skôr začneme výstavbu tohto tunela, tým skôr je možné z hľadiska technológie zhruba po päťročnom období ho dať do prevádzky," upozornil minister. Podľa neho pôjde o roky 2016 až 2017. Súťaž na výstavbu tunela Višnové by sa mala podľa Figeľa vyhlásiť na jeseň tohto roka. Tunel Višňové pritom označil za najťažší, najdrahší a najviac odkladaný úsek diaľnice D1.

Veľtrh Stone+tec Norimberk 2011, ktorý sa bude konať v priestoroch norimberského veľtržného centra od 22. do 25. júna 2011 sa okrem prírodného kameňa zameriava aj na technológie. Na veľtrhu budú predstavené najvhodnejšie spôsoby použitia prírodného kameňa, výrobky nachádzajúce sa na trhu a predstavené služby, ktoré jednotliví výrobcovia ponúkajú.

Cieľom 1. ročníka konferencie je zrozumiteľným a príťažlivým spôsobom predstaviť problematiku Facility Managementu ako vykonávanie všetkých podporných činností firmy v zmysle platných európskych noriem i pripravovaných úprav. Poukázať ako môže manažment zásadným spôsobom spravovať a optimalizovať majetok akejkoľvek spoločnosti výrobného i nevýrobného charakteru, kedy spravovať majetok vo vlastnej réžii a kedy sa rozhodnúť pre službu externého dodávateľa.

Nie sme jedinou krajinou, ktorá sa vyrovnáva s dedičstvom „jedinečnej“ panelovej architektúry. Výnimočné je skôr to, že sa s daným problémom nielenže nesnažíme veľa robiť (zatepľovanie panelákov v tomto prípade naozaj nerátame), ale naopak – ďalej staviame podľa modelu socializmu: priestor žmýkame na doraz, susedov nechávame vychutnávať svoju vzájomnosť a verejné priestory chápeme ako priestory na presúvanie sa z bodu A do bodu B. Je to škoda, vytvárame tak v podstate len ďalšie problémy pre naše deti a deti našich detí. Česť výnimkám, tie sú však obvykle pre obyčajných ľudí cenovo nedostupné.

Názor

Chceme vybudovaním električkovej trate v Petržalke za investičné prostriedky TEN-T projektu (železničného prepojenia Paríž – Bratislava) ukázať Európskej únii, že tam zatiaľ stále nepatríme? Sú pravidelné dopravné zápchy na vstupe do mesta a pri odchode z neho spôsobené prudkým rastom životnej úrovne obyvateľov Bratislavy a jej spádového regiónu alebo mizériou v riešení hromadnej dopravy?

Ako hlavný partner Dní architektúry a dizajnu pripravil Holcim Slovensko v dňoch od 25. do 29. mája na Hlavnom a Hviezdoslavovom námestí v Bratislave sériu podujatí. Deti a dospelí, laici i odborníci na nich budú objavovať tajomstvá a krásu architektúry.