
Ekodukt Hôrka čiastočne obnovili. Tento unikát je jediným dreveným mostom na diaľnici na Spiši
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počas leta obnovila svoj jediný drevený most na diaľnici na Spiši. Práce na premostení ponad D1 za Popradom v smere na Spišský Štvrtok trvali dva mesiace.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
NDS informovala, že stavbári zrealizovali komplexnú údržbu drevených aj oceľových častí mosta. Drevený ekodukt bol postavený v roku 2008 ako migračný koridor pre zver. Skladá sa z drevených oblúkových nosníkov, ktoré sú kĺbovo spájané a teoretické rozpätie presýpaného oblúkového mosta je 36 metrov. Počas leta podstúpil drevený ekodukt Hôrka čiastočnú obnovu.
Obnovil sa náter drevených prvkov nosnej konštrukcie a ríms, oceľových kĺbov, oceľového zábradlia na portáloch mosta, taktiež sa vymenili poškodené prvky protioslňujúcej zásteny.
„Ďakujeme motoristom, že boli počas svojej jazdy na tomto úseku ohľaduplní a ústretoví. Aj oni tým prispeli k bezpečnosti a predĺženiu funkčnosti tohto jedinečného dreveného mosta,“ uviedol podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.
Ekodukty umožňujú voľne žijúcim zvieratám bezpečne prekonať prekážku na ich migračnej trase. Tou prekážkou je zvyčajne diaľnica, vo všeobecnosti však akákoľvek dopravná líniová stavba.
„Horské oblasti sú z pohľadu vplyvu dopravy zraniteľnejšie ako iné typy krajiny. Diaľnice a vysokorýchlostné cesty predstavujú pre väčšinu živočíchov neprekonateľnú bariéru. Zvieratá ostávajú izolované v určitom priestore, čo im znemožňuje možnosť krížiť sa s jedincami iných populácií,“ povedala Miroslava Plassmann, riaditeľka Svetového fondu na ochranu prírody ( WWF Slovensko)..
Ako doplnila, týka sa to najmä veľkých šeliem, ako je medveď, rys a vlk. !Z dlhodobého hľadiska to môže mať fatálne dôsledky na prežívanie druhu ako takého. Na miestach križovania migračných trás s dopravnou infraštruktúrou vznikajú kolízne miesta, ktoré sú nebezpečné nielen pre zvieratá, ale aj pre vodičo,“ doplnila.
S WWF a s odborníkmi z oblasti dopravy, priestorového plánovania a ochrany prírody z krajín karpatského regiónu sa NDS spojila ešte v roku 2018, aby spoločne postupovali pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov.