Tunel Viลกลˆovรฉ bude po dokonฤenรญ najdlhลกรญ na Slovensku. Takto vyzeral v roku 2017

Poslednรฝ dรดleลพitรฝ mรญฤพnik verejnรฉho obstarรกvania na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala s tunelom Viลกลˆovรฉ

Partneri sekcie:

Vo februรกri 2021 oznรกmila TASR, ลพe po sรบลฅaลพnom dialรณgu verejnรฉho obstarรกvania na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala s tunelom Viลกลˆovรฉ bola prijatรก vรญลฅaznรก ponuka spoloฤnosti Skanska SK, a. s., Slovensko, Skanska, a. s., ฤŒesko a Skanska S.A. Poฤพsko v hodnote 254 835 881,97 eura. V jรบli 2022 nasledoval tender vyhlรกsenรฝ NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala.

Okrem ceny, ktorรก mala vย hodnotenรญ vรกhu 45 %, sa sรบลฅaลพnรฉ ponuky na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลˆovรฉ posudzovali aj podฤพa lehoty na prรญpravu projektovej dokumentรกcie (vรกha 5โ€ฏ%), lehoty na sprejazdnenie diaฤพnice (vรกha 35 %) aย environmentรกlneho kritรฉria, konkrรฉtne mnoลพstva akumulovanej vody vย krajine (vรกha 15 %).

Poznรกmka: Vรญลฅazom tendra na vรฝstavbu tohto รบseku bolo vย zรกvere roku 2012 konzorcium spoloฤnostรญ Skanska SK, a. s., Slovensko aย STRABAG AG Rakรบsko, ktorรฉho najlacnejลกia ponuka sย hodnotou 338 mil. eur bola podloลพenรก optimalizovanรฝm technickรฝm rieลกenรญm stavby. Toto konzorcium malo predpoklady stavbu zvlรกdnuลฅ vย zmluvnom termรญne 5,5 roka, teda do konca roku 2018.

Nรกsledne aลพ vย jรบni 2014 podpรญsala Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS, a. s.) zmluvu so zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A., ktorรฝch cenovรก ponuka sย hodnotou 410 mil. eur bola vย tendri tretia najdrahลกia. Vรฝsledkom tohto rozhodnutia bolo zlรฉ riadenie stavby aย odsunutie termรญnu dokonฤenia predmetnรฉho รบseku zย konca roku 2019 predbeลพne aลพ na koniec roka 2023.

Vย marci 2019 tak NDS, a. s., uzatvorila dohodu so zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A. oย ukonฤenรญ vรฝstavby danรฉho รบseku. Do konca roku 2019 mala NDS, a. s., vykonaลฅ jednak komplexnรบ inventarizรกciu stavby sย cieฤพom zistiลฅ, ktorรฉ objekty, vย akom rozsahu aย vย akej kvalite sรบ postavenรฉ, aย jednak mala vyhlรกsiลฅ aย vyhodnotiลฅ sรบลฅaลพ na novรฉho zhotoviteฤพa diela. Svoj vlastnรฝ termรญn vลกak nedodrลพala aย sรบลฅaลพ na novรฉho zhotoviteฤพa vyhlรกsila aลพ 31. januรกra 2020.

Plรกnovanรฝ termรญn odovzdania tunela vย plnom profile do definitรญvneho uลพรญvania motoristickej verejnosti koncom roku 2023 bol spochybnenรฝ uลพ vย decembri 2021 po detailnej diagnostike stavby tunela, ktorรก preukรกzala, ลพe je nutnรฉ urobiลฅ opravnรฉ prรกce vo veฤพkom rozsahu.

Vย jรบli 2022 nasledoval tender vyhlรกsenรฝ NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala. Tender na technolรณgiu tunela vย podmienkach ลพltรฉho FIDIC-uย je nadlimitnou verejnou sรบลฅaลพou. Predpokladanรก hodnota zรกkazky je podฤพa oznรกmenia TASR takmer 71,5 mil. eur. Kritรฉriami sรบลฅaลพe sรบ okrem ceny aj predฤบลพenรก zรกruฤnรก lehota aย zรกruฤnรฝ servis aย takisto obdobie vรฝstavby.

Vย tejto sรบvislosti treba uvรญtaลฅ slovรก ministra dopravy aย vรฝstavby Andreja Doleลพala, ลพe โ€žbezpeฤnosลฅ je pre nรกs absolรบtnou prioritou, preto budeme dbaลฅ na to, aby sme sรบลฅaลพou zabezpeฤili do tunela Viลกลˆovรฉ najmodernejลกie dostupnรฉ technolรณgieโ€œ. Zรกujemcovia mรดลพu svoje ponuky predkladaลฅ do 25. 10. 2022.

Odbornรบ verejnosลฅ treba zรกroveลˆ informovaลฅ, ลพe tunel Viลกลˆovรฉ bude maลฅ celkovรบ dฤบลพku 7,5 km aย pรดjde tak oย najdlhลกรญ tunel na Slovensku. Celรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek vrรกtane tunela bude maลฅ 13,5 km. รšsek D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก skala je zรกroveลˆ sรบฤasลฅou plรกnovanรฉho komplexnรฉho prepojenia Bratislavy aย Koลกรญc.

ilustr.foto
ilustr.foto | Zdroj: shutterstock.com

Vลกeobecnรฉ zmluvnรฉ podmienky FIDIC

NDS, a. s., pouลพรญva pre cestnรฉ stavby hradenรฉ zย inลกtitรบciรญ Eรš dve verzie vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok (VZP) โ€“ ฤervenรบ aย ลพltรบ knihu FIDIC. VZP FIDIC majรบ rozdelenรฉ zmluvnรฉ povinnosti aย rizikรก medzi objednรกvateฤพa aย zhotoviteฤพa. Zรกroveลˆ VZP FIDIC stanovujรบ nezรกvislรฉho sprรกvcu stavby, ktorรฝ riadi aย kontroluje stavebnรฝ proces prostrednรญctvom harmonogramu, rozhodnutรญ, schvaฤพovania priebeลพnรฝch platobnรฝch potvrdenรญ aย pokynov.

Pouลพitie ฤervenej, ako aj ลพltej knihy vรฝstiลพne charakterizoval JUDr. Peter Kotvan na portรกli Epravo.sk nasledovne:

  • ฤŒervenรก kniha je meranรฝ kontrakt. Objednรกvateฤพ zabezpeฤรญ dokumentรกciu k stavebnรฉmu povoleniu (DSP) s vรฝkazom vรฝmer a zhotoviteฤพ tento vรฝkaz vรฝmer v rรกmci procesu verejnรฉho obstarรกvania ocenรญ a pokiaฤพ uspeje ako vรญลฅaz, vykonรก dielo podฤพa DSP, ktorรก mu je predloลพenรก v rรกmci sรบลฅaลพnรฝch podmienok. Mnoลพstvรก vo vรฝkaze vรฝmer sรบ orientaฤnรฉ. Platรญ sa za skutoฤne vykonanรฉ mnoลพstvรก. Objednรกvateฤพ nesie riziko, ลพe ak sa ukรกลพe, ลพe sรบ potrebnรฉ mnoลพstvรก prรกc vรคฤลกie, ako sa predpokladalo, musia sa zmeraลฅ a zaplatiลฅ. Ak dรดjde v priebehu vรฝstavby k zmene poloลพkovรฝch cien navrhnutรฝch v ฤase predkladania ponรบk, upravia sa (hore aj dole).
  • ลฝltรก kniha (โ€žnaprojektuj a stavajโ€œ) je kontrakt za pauลกรกlne dohodnutรบ cenu.
    ลฝltรก kniha sa od ฤervenej knihy odliลกuje najmรค vย tom, ลพe cena je urฤenรก pauลกรกlne aย zhotoviteฤพ zabezpeฤuje DSP aj vรฝkon diela (aย odstrรกnenie nedostatkov).

Dielo sa ocenรญ aย realizuje na zรกklade โ€žpoลพiadaviek objednรกvateฤพaโ€œ, ktorรฉ vymedzujรบ รบฤel diela, rozsah aย jeho funkฤnรฉ, prรญpadne aj estetickรฉ kritรฉriรก. Pri ลพltej knihe sa predpokladรก zrรฝchlenie procesu vรฝstavby tรฝm, ลพe investor neobstarรกva zvlรกลกลฅ projektanta na DSP aย zhotoviteฤพa diela, aย tieลพ sa predpokladรก, ลพe zhotoviteฤพ, ktorรฝ zabezpeฤuje DSP aย zhotovenie diela, nebude meniลฅ svoje DSP poฤas vรฝstavby, pretoลพe ich pripravuje zohratรฝ tรญm odbornรญkov aย bude schopnรฝ odovzdaลฅ svojรญm know-how pridanรบ hodnotu objednรกvateฤพovi vย lepลกej kvalite, inovรกciรกch aย zodpovednosti za navrhnutรฉ rieลกenie. Ak je projektovรก dokumentรกcia obstaranรก objednรกvateฤพom zlรก, nie je dรดvod jej riziko presunรบลฅ na zhotoviteฤพa.

Pri pouลพitรญ ฤervenej, ale aj ลพltej knihy zostรกva objednรกvateฤพ zodpovednรฝ za rizikรก, ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vo VZP FIDIC. Je neprรญpustnรฉ, aby sa na zhotoviteฤพa prenรกลกali akรฉkoฤพvek rizikรก, za ktorรฉ objektรญvne nemรดลพe niesลฅ zodpovednosลฅ aย ktorรฉ nemรก vย moci alebo pod kontrolou. Zhotoviteฤพ predkladรก ponuku na zรกklade informรกciรญ zย โ€žopisu predmetu zรกkazkyโ€œ, ktorรฝ predstavuje โ€žpoลพiadavky objednรกvateฤพaโ€œ aย tieลพ na zรกklade โ€žverejne znรกmych informรกciรญโ€œ.

Pri pouลพitรญ oboch knรญh je potrebnรฉ, aby bola vytvorenรก rezerva, a to nielen na prรญpadnรฉ vรคฤลกie mnoลพstvรก (ฤervenรก kniha), ale aj na dodatoฤnรฉ nรกklady nรกrokovanรฉ zhotoviteฤพom podฤพa zmluvy a na zmenu, ktorรก dodatoฤne vyplynula pri realizรกcii diela a je nutnรฉ ju flexibilne rieลกiลฅ zmenou pรดvodnรฉho rieลกenia tak, aby bolo moลพnรฉ vykonaลฅ dielo v jeho pรดvodnom vymedzenรญ.

ilustr. foto
Zdroj: shuttestock.som

Vzลฅah technickรฝch noriem aย technickรฝch podmienok

Podฤพa STN EN 45020 Normalizรกcia a sรบvisiace ฤinnosti. Vลกeobecnรฝ slovnรญk (ISO/IEC Guide 2) a zรกkona ฤ. 60/2018 Z. z. o technickej normalizรกcii nie je technickรก norma technickรฝm predpisom, priฤom platรญ, ลพe โ€ždodrลพiavanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizaฤnej informรกcie (TNI) je dobrovoฤพnรฉโ€œ.

Pouลพitie STN je povinnรฉ vย prรญpade:

  • rozhodnutia orgรกnu ลกtรกtnej sprรกvy o povinnosti dodrลพaลฅ konkrรฉtnu STN uvedenรบ priamo v texte vลกeobecne zรกvรคznรฉho prรกvneho predpisu,
  • odkazu na technickรฉ normy v zmluve medzi รบฤastnรญkmi obchodnรฉho vzลฅahu,
  • odkazu na technickรฉ normy v zmluve v rรกmci pracovnoprรกvnych vzลฅahov.

Pรดvodnรก STN upravuje oblasลฅ, ktorรก nie je predmetom eurรณpskej, resp. medzinรกrodnej normy.

Technickรฉ normy umoลพลˆujรบ:

  • vytvoriลฅ/kodifikovaลฅ najlepลกiu prax,
  • znรญลพiลฅ rรดznorodosลฅ a eliminovaลฅ straty,
  • vytvoriลฅ kompatibilitu a vzรกjomnรบ zameniteฤพnosลฅ,
  • chrรกniลฅ bezpeฤnosลฅ a zdravie obyvateฤพstva,
  • chrรกniลฅ ลพivotnรฉ prostredie,
  • zรญskaลฅ zdroj informรกciรญ o najlepลกej praxi a najnovลกom stave techniky v danom ฤase.

Cieฤพom technickรฝch podmienok (TP) mรก byลฅ prehฤพad sรบฤasne vyuลพiteฤพnรฝch technolรณgiรญ na osvetlenie tunelov sย inovovanรฝmi materiรกlmi. Po zosรบladenรญ technolรณgiรญ sย aktuรกlnym stavom STN, STN EN aย nadvรคzujรบcich TP ich mรดลพu sprรกvcovia aย investori pozemnรฝch komunikรกciรญ pouลพiลฅ ako podklad na rozhodovanie.

Mnoลพstvo nedostatkov pri ลกpecifikรกcii zรกkazky je neraz dรดvodom predlลพovania realizรกcie projektov

Nedostatky pri ลกpecifikรกcii zรกkazky majรบ podฤพa รšradu pre verejnรฉ obstarรกvanie (รšVO) nielen podstatnรฝ vplyv na vynakladanie verejnรฝch prostriedkov, ale ฤasto spรดsobujรบ, ลพe vynaloลพenรฉ zdroje nezabezpeฤujรบ efektรญvnosลฅ, hospodรกrnosลฅ aย รบฤelnosลฅ vย takej miere, ako by to bolo ลพiaduce. Prรกve nedostatky doterajลกรญch tendrov na รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลˆovรฉ boli dรดvodom predlลพovania realizรกcie tohto รบseku aย nรกsledne ohrozenia ฤerpania eurรณpskych zdrojov.

Pri tvorbe projektovej dokumentรกcie sa beลพne vyuลพรญva odhad jasu L20 na zรกklade rozboru 20ยฐ zornรฉho poฤพa. Ten bol pri oboch tunelovรฝch rรบrach stanovenรฝ vย roku 2012 na รบrovni 4 500 cd/mยฒ. Od marca 2019, t. j. od ukonฤenia vรฝstavby รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลˆovรฉ zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A., bolo moลพnรฉ pri realizovanรฝch tunelovรฝch portรกloch urฤiลฅ jas L20 dostatoฤne presne na zรกklade merania. Zย obhliadky terรฉnu je zrejmรฉ, ลพe vย pribliลพovacom pรกsme brรกnia oslneniu vodiฤov vysokรฝm jasom slnka prirodzenรฉ prekรกลพky, aย to kopec aย stromy.

Za tรฝchto okolnostรญ odporรบฤam na zรกklade vlastnรฝch skรบsenostรญ poฤรญtaลฅ sย jasom L20 na รบrovni 4 000 cd/mยฒ. Sย cieฤพom รบspornรฉho prepojenia stavebnej aย technologickej ฤasti tunela Viลกลˆovรฉ je nevyhnutnรฉ vyhotoviลฅ vstupnรฉ portรกly sย tmavรฝm nรกterom, priฤom povrch vozovky pred vstupnรฝmi portรกlmi by mal byลฅ ฤo najtmavลกรญ. Naopak, povrch vozovky vย tuneli treba vyhotoviลฅ zo svetlรฝch materiรกlov.

Vย kaลพdom doterajลกom tendri sa priemernรฝ ฤiniteฤพ jasu vozovky pred portรกlmi aย vย tuneli predpisuje hrubรฝm odhadom. Jeho hodnota aย nรกsledne trieda odrazivosti povrchu vozoviek, ako aj ฤiniteฤพ odrazu stien tunela vย spodnej ฤasti do vรฝลกky 2 m od povrchu sluลพobnรฉho chodnรญka majรบ podstatnรฝ vplyv na vรฝsledky nรกvrhu osvetlenia tunelovรฝch rรบr. Spracovanรฉ r-tabuฤพky pre cementobetรณnovรฉ aย asfaltovรฉ kryty slovenskรฝch tunelov by mala NDS, a. s., uvรกdzaลฅ vย โ€žpoลพiadavkรกch objednรกvateฤพaโ€œ.

ilustr. foto
ilustr. foto | Zdroj: shutterstock.com

Zรกsadnรฝm prรญnosom sรบฤasnรฉho tendra vyhlรกsenรฉho NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลˆovรฉ je poลพiadavka na vรฝluฤnรบ aplikรกciu LED svietidiel vย tuneli, ktorรฉ umoลพลˆujรบ okrem inรฉho prechod kย plynulej regulรกcii osvetlenia.

Nedostatoฤnรก pozornosลฅ sa vลกak venuje vลกeobecnรฝm poลพiadavkรกm na LED svietidlรก. Obstarรกvateฤพ by mal predovลกetkรฝm poลพadovaลฅ minimรกlnu hodnotu mernรฉho vรฝkonu LED svietidiel 130 lm/W, ktorรบ dosahujรบ tunelovรฉ svietidlรก TOP vรฝrobcov. LED svietidlรก, presnejลกie ich moduly, treba navrhnรบลฅ minimรกlne na ลพivotnosลฅ 80 000โ€ฏh, t.โ€ฏj. pribliลพne 10 rokov, pri ลพivotnom cykle svietidiel 20 rokov.

Na konci tejto predpokladanej ลพivotnosti sa pri prevรกdzkovej teplote okolia 25 ยฐC dovoฤพuje podฤพa rakรบskej diaฤพniฤnej spoloฤnosti ASFiNAG:

  • postupnรฉ znรญลพenie poฤiatoฤnรฉho svetelnรฉho toku LED svietidla na hodnotu charakterizovanรบ skratkou L80B5; hodnota B5 vyjadruje, ลพe 5 % LED ฤipov svietidla nedosahuje hodnotu L80,
  • nรกhly pokles svetelnรฉho toku LED svietidla vyjadrenรฝ skratkou L0C10; hodnota C10 charakterizuje totรกlne zlyhanie 10 % LED ฤipov svietidla.

Vย tuneli sa musia sย ohฤพadom na รบspornosลฅ pouลพiลฅ svietidlรก sย LED modulmi sย nรกhradnou teplotou chromatickosti Tcp = 4 000โ€ฏK (sย farebnรฝm tรณnom vyลพarovanรฉho svetla opรญsanรฝm termรญnom neutrรกlna biela) aย vลกeobecnรฝm indexom podania farieb Ra โ‰ฅ 70. Pomocou vhodnรฉho binningu sa musรญ zabezpeฤiลฅ, aby max. odchรฝlka Tcp LED ฤipov nebola vรคฤลกia ako ยฑ 300 K. Na osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov sa odporรบฤa pouลพiลฅ LED moduly sย Tcp = 5 700 Kย sย farebnรฝm tรณnom oznaฤenรฝm ako studenรก biela.

V tejto sรบvislosti je potrebnรฉ, aby spoloฤnosti SKANSKA ฤi PORR navrhli pre steny tunelovรฝch rรบr v spodnej ฤasti do vรฝลกky 2 m od povrchu sluลพobnรฉho chodnรญka odtieลˆ svetlosivej farby.ย  Rozhodnutie NDS, a. s., aby teleso LED svietidiel bolo vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele (trieda: DIN 1.4571/AISI 316Ti, resp. DIN 1.4435/AISI 316L), je sprรกvne. Aby sa prediลกlo elektrolytickej korรณzii, nie je zรกroveลˆ prรญpustnรฉ pouลพรญvaลฅ v tuneli na vyhotovenie nosnej konลกtrukcie LED svietidiel a boxov predradnรญkov oddelenรฝch od svietidla hlinรญkovรฉ zliatiny, plasty a pod.

Na ลพivotnosลฅ LED svietidiel mรก rozhodujรบci vplyv teplotnรฝ manaลพment. Preto treba poลพadovaลฅ od zhotoviteฤพa overenรฝ, resp. patentovanรฝ teplotnรฝ manaลพment. Takisto je nutnรก ลกtandardnรก autonรณmna ochrana LED svietidiel pred prehriatรญm, napr. pomocou NTC termistorov.

Dรดleลพitรฝm komponentom LED svietidiel zย pohฤพadu ich prevรกdzky je ovlรกdacia jednotka, t. j. napรกjacia aย riadiaca jednotka predradnรญka, ktorรก mรดลพe byลฅ integrovanรก do svietidla alebo dodรกvanรก ako box oddelene od svietidla. Pomocou inteligentnรฉho predradnรญka sa nielen zniลพuje spotreba elektrickej energie na minimum, ale optimalizuje sa aj ลพivotnosลฅ LED svietidiel aย prevรกdzkovรก teplota.

Pri ลกpecifikรกcii zรกkazky treba vyhlรกsiลฅ, ลพe LED modul a elektrickรฉ komponenty inลกtalovanรฉ vo svietidle mรดลพe vymieลˆaลฅ iba vรฝrobca, jeho servisnรฝ zรกstupca alebo rovnako kvalifikovanรก osoba mimo tunela.

Vรฝznamnรฝm nedostatkom pri ลกpecifikรกcii zรกkazky na osvetlenie tunela bola zreteฤพne predฤบลพenรก brzdnรก vzdialenosลฅ pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h aย nulovom pozdฤบลพnom sklone zย 93 na 150 m. Dosiaฤพ pouลพรญvanรก brzdยญnรก vzdialenosลฅ 93 m pri projektovanรญ vรคฤลกiny cestnรฝch tunelov na Slovensku garantuje viditeฤพnosลฅ potrebnรบ pre plynulรบ aย bezpeฤnรบ premรกvku cez tunel aย zrakovรบ pohodu รบฤastnรญkov cestnej premรกvky. Tento nรกkladnรฝ prepych je vย tรฝchto hektickรฝch ฤasoch absolรบtne neprรญpustnรฝ.

Poznรกmka: Osvetlenie tunelov mรก byลฅ navrhnutรฉ, realizovanรฉ, spravovanรฉ, udrลพiavanรฉ aย likvidovanรฉ za primeranรบ cenu, vย primeranej kvalite, reลกpektujรบc relevantnรฉ poลพiadavky uลพรญvateฤพov aย zรกsady trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja poฤas celรฉho ลพivotnรฉho cyklu. Musรญ zodpovedaลฅ hlavnej funkcii osvetlenia, ktorou je predovลกetkรฝm zabezpeฤenie dopravnรฝch vรฝkonov pri adekvรกtnych rรฝchlostiach vozidiel aย sรบฤasnom zachovanรญ vysokej miery bezpeฤnosti premรกvky.

Vย sรบฤasnom tendri vyhlรกsenom NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลˆovรฉ treba predpรญsaลฅ hodnotu udrลพiavacieho ฤiniteฤพa, ktorรฝ zohฤพadลˆuje straty svetla spรดsobenรฉ zneฤistenรญm svietidiel aย relevantnรฝch povrchov tunelovej rรบry, ako aj poklesom svetelnรฉho toku LED modulov podฤพa STN Pโ€ฏISO/CIE TS 22012 Svetlo aย osvetlenie. Stanovenie udrลพiavacieho ฤiniteฤพa. Spรดsob urฤenia.

Poznรกmka: Hodnota udrลพiavacieho ฤiniteฤพa zรกvisรญ predovลกetkรฝm od intenzity dopravy vย tuneli aย podielu nรกkladnej dopravy, intervalu ฤistenia tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy. Spravidla sa pouลพรญva hodnota 0,67. Vย prรญpade tunelov sย nadnormatรญvnou nรกkladnou dopravou alebo tunelov, vย ktorรฝch moลพno oฤakรกvaลฅ nadmernรฉ zneฤistenie svietidiel, sa pouลพije niลพลกia hodnota (do 0,50), alebo sa musรญ zabezpeฤiลฅ ฤastejลกie ฤistenie tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy.

Vย prรญpade tunelov sย malรฝmi intenzitami dopravy sa pouลพije vyลกลกia hodnota (do 0,80), alebo sa predฤบลพi interval ฤistenia tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy.
Spoฤพahlivรฉ nรกvrhy osvetlenia tunelov moลพno jednoducho aย efektรญvne realizovaลฅ iba sย jednotnรฝm verifikovanรฝm softvรฉrom sย pozitรญvnymi referenciami. Ten musรญ objednรกvateฤพ nariadiลฅ vย sรบลฅaลพnรฝch podmienkach. Ako moลพno inak zistiลฅ, ฤi je projektovรก dokumentรกcia obstaranรก objednรกvateฤพom dobrรก, alebo zlรก?

Jednotnosลฅ vรฝpoฤtu/merania svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch sรบstav tunela je zakotvenรก vย TNI CEN/CR 14380: 2009 Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov formou medzinรกrodne verifikovanej siete kontrolnรฝch bodov na povrchu vozovky aย stien tunela. Jej akรกkoฤพvek nรกhrada je zย hฤพadiska verejnรฉho obstarรกvania vย procese ลกtandardizรกcie medzinรกrodnรฉho obchodnรฉho prostredia neprรญpustnรก.

Poลพiadavka sรบฤasnรฉho tendra vyhlรกsenรฉho NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลˆovรฉ, aby sa meranie osvetlenia tunelovรฝch rรบr vykonalo vย sรบlade sย vyhlรกลกkou MZ SR ฤ. 541/2007 Z. z. odborne spรดsobilou osobou uvedenou vย registri odborne spรดsobilรฝch osรดb รšradu verejnรฉho zdravotnรญctva Slovenskej republiky, je absurdnรก. Tรก sa tรฝka vรฝluฤne vรฝpoฤtu/merania osvetlenosti podฤพa STN EN 12464-1 Svetlo aย osvetlenie.

Osvetlenie pracovรญsk. ฤŒasลฅ 1: Vnรบtornรฉ pracoviskรก: Meranie osvetlenia tunela (adaptaฤnรฉho, prejazdovรฉho aย nรกhradnรฉho, osvetlenia nรบdzovรฝch zรกlivov, poลพiarneho nรบdzovรฉho osvetlenia, osvetlenia vstupov do รบnikovรฝch ciest aย pod. vย tuneli) musia vykonรกvaลฅ skรบลกobnรฉ laboratรณria sย pevnรฝm rozsahom akreditรกcie podฤพa STN EN ISO/IEC 17025. Skรบลกobnรฉ laboratรณriรก musia byลฅ spรดsobilรฉ vykonรกvaลฅ rutinnรฉ meranie vo vymedzenom rozsahu pri pouลพรญvanรญ ลกpecifikovanรฝch ลกtandardnรฝch metรณd aย validovanรฝch modifikรกciรญ ลกtandardnรฝch metรณd.

Vย novembri 2022 sa predpokladรก zverejnenie รšNMS SR normy STN 36 0420 Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov. Podฤพa jej ฤlรกnku 1 โ€žtunel, ktorรฉho projekt nebol schvรกlenรฝ pred nadobudnutรญm รบฤinnosti tejto normy, sa musรญ daลฅ do sรบladu sย touto normouโ€œ.

Preto navrhujem dopracovaลฅ tender vyhlรกsenรฝ vย jรบli 2022 na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala minimรกlne podฤพa vyลกลกie uvedenรฝch pripomienok. Predรญde sa tak predlลพovaniu realizรกcie tohto รบseku aย nรกsledne ohrozeniu ฤerpania eurรณpskych zdrojov.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc., spracovateฤพ STN 36 0420, ฤlen TK 7 Pozemnรฉ komunikรกcie a TK 108 Svetlo a osvetlenie รšNMS SR a expert TK CEN/TC169/WG6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 5/2022

Najฤรญtanejลกie