Poslednรฝ dรดleลพitรฝ mรญฤพnik verejnรฉho obstarรกvania na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก Skala s tunelom Viลกลovรฉ
Vo februรกri 2021 oznรกmila TASR, ลพe po sรบลฅaลพnom dialรณgu verejnรฉho obstarรกvania na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก Skala s tunelom Viลกลovรฉ bola prijatรก vรญลฅaznรก ponuka spoloฤnosti Skanska SK, a. s., Slovensko, Skanska, a. s., ฤesko a Skanska S.A. Poฤพsko v hodnote 254 835 881,97 eura. V jรบli 2022 nasledoval tender vyhlรกsenรฝ NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala.
Okrem ceny, ktorรก mala vย hodnotenรญ vรกhu 45 %, sa sรบลฅaลพnรฉ ponuky na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลovรฉ posudzovali aj podฤพa lehoty na prรญpravu projektovej dokumentรกcie (vรกha 5โฏ%), lehoty na sprejazdnenie diaฤพnice (vรกha 35 %) aย environmentรกlneho kritรฉria, konkrรฉtne mnoลพstva akumulovanej vody vย krajine (vรกha 15 %).
Poznรกmka: Vรญลฅazom tendra na vรฝstavbu tohto รบseku bolo vย zรกvere roku 2012 konzorcium spoloฤnostรญ Skanska SK, a. s., Slovensko aย STRABAG AG Rakรบsko, ktorรฉho najlacnejลกia ponuka sย hodnotou 338 mil. eur bola podloลพenรก optimalizovanรฝm technickรฝm rieลกenรญm stavby. Toto konzorcium malo predpoklady stavbu zvlรกdnuลฅ vย zmluvnom termรญne 5,5 roka, teda do konca roku 2018.
Nรกsledne aลพ vย jรบni 2014 podpรญsala Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS, a. s.) zmluvu so zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A., ktorรฝch cenovรก ponuka sย hodnotou 410 mil. eur bola vย tendri tretia najdrahลกia. Vรฝsledkom tohto rozhodnutia bolo zlรฉ riadenie stavby aย odsunutie termรญnu dokonฤenia predmetnรฉho รบseku zย konca roku 2019 predbeลพne aลพ na koniec roka 2023.
Vย marci 2019 tak NDS, a. s., uzatvorila dohodu so zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A. oย ukonฤenรญ vรฝstavby danรฉho รบseku. Do konca roku 2019 mala NDS, a. s., vykonaลฅ jednak komplexnรบ inventarizรกciu stavby sย cieฤพom zistiลฅ, ktorรฉ objekty, vย akom rozsahu aย vย akej kvalite sรบ postavenรฉ, aย jednak mala vyhlรกsiลฅ aย vyhodnotiลฅ sรบลฅaลพ na novรฉho zhotoviteฤพa diela. Svoj vlastnรฝ termรญn vลกak nedodrลพala aย sรบลฅaลพ na novรฉho zhotoviteฤพa vyhlรกsila aลพ 31. januรกra 2020.
Plรกnovanรฝ termรญn odovzdania tunela vย plnom profile do definitรญvneho uลพรญvania motoristickej verejnosti koncom roku 2023 bol spochybnenรฝ uลพ vย decembri 2021 po detailnej diagnostike stavby tunela, ktorรก preukรกzala, ลพe je nutnรฉ urobiลฅ opravnรฉ prรกce vo veฤพkom rozsahu.
Vย jรบli 2022 nasledoval tender vyhlรกsenรฝ NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala. Tender na technolรณgiu tunela vย podmienkach ลพltรฉho FIDIC-uย je nadlimitnou verejnou sรบลฅaลพou. Predpokladanรก hodnota zรกkazky je podฤพa oznรกmenia TASR takmer 71,5 mil. eur. Kritรฉriami sรบลฅaลพe sรบ okrem ceny aj predฤบลพenรก zรกruฤnรก lehota aย zรกruฤnรฝ servis aย takisto obdobie vรฝstavby.
Vย tejto sรบvislosti treba uvรญtaลฅ slovรก ministra dopravy aย vรฝstavby Andreja Doleลพala, ลพe โbezpeฤnosลฅ je pre nรกs absolรบtnou prioritou, preto budeme dbaลฅ na to, aby sme sรบลฅaลพou zabezpeฤili do tunela Viลกลovรฉ najmodernejลกie dostupnรฉ technolรณgieโ. Zรกujemcovia mรดลพu svoje ponuky predkladaลฅ do 25. 10. 2022.
Odbornรบ verejnosลฅ treba zรกroveล informovaลฅ, ลพe tunel Viลกลovรฉ bude maลฅ celkovรบ dฤบลพku 7,5 km aย pรดjde tak oย najdlhลกรญ tunel na Slovensku. Celรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek vrรกtane tunela bude maลฅ 13,5 km. รsek D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก skala je zรกroveล sรบฤasลฅou plรกnovanรฉho komplexnรฉho prepojenia Bratislavy aย Koลกรญc.
Vลกeobecnรฉ zmluvnรฉ podmienky FIDIC
NDS, a. s., pouลพรญva pre cestnรฉ stavby hradenรฉ zย inลกtitรบciรญ Eร dve verzie vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok (VZP) โ ฤervenรบ aย ลพltรบ knihu FIDIC. VZP FIDIC majรบ rozdelenรฉ zmluvnรฉ povinnosti aย rizikรก medzi objednรกvateฤพa aย zhotoviteฤพa. Zรกroveล VZP FIDIC stanovujรบ nezรกvislรฉho sprรกvcu stavby, ktorรฝ riadi aย kontroluje stavebnรฝ proces prostrednรญctvom harmonogramu, rozhodnutรญ, schvaฤพovania priebeลพnรฝch platobnรฝch potvrdenรญ aย pokynov.
Pouลพitie ฤervenej, ako aj ลพltej knihy vรฝstiลพne charakterizoval JUDr. Peter Kotvan na portรกli Epravo.sk nasledovne:
- ฤervenรก kniha je meranรฝ kontrakt. Objednรกvateฤพ zabezpeฤรญ dokumentรกciu k stavebnรฉmu povoleniu (DSP) s vรฝkazom vรฝmer a zhotoviteฤพ tento vรฝkaz vรฝmer v rรกmci procesu verejnรฉho obstarรกvania ocenรญ a pokiaฤพ uspeje ako vรญลฅaz, vykonรก dielo podฤพa DSP, ktorรก mu je predloลพenรก v rรกmci sรบลฅaลพnรฝch podmienok. Mnoลพstvรก vo vรฝkaze vรฝmer sรบ orientaฤnรฉ. Platรญ sa za skutoฤne vykonanรฉ mnoลพstvรก. Objednรกvateฤพ nesie riziko, ลพe ak sa ukรกลพe, ลพe sรบ potrebnรฉ mnoลพstvรก prรกc vรคฤลกie, ako sa predpokladalo, musia sa zmeraลฅ a zaplatiลฅ. Ak dรดjde v priebehu vรฝstavby k zmene poloลพkovรฝch cien navrhnutรฝch v ฤase predkladania ponรบk, upravia sa (hore aj dole).
- ลฝltรก kniha (โnaprojektuj a stavajโ) je kontrakt za pauลกรกlne dohodnutรบ cenu.
ลฝltรก kniha sa od ฤervenej knihy odliลกuje najmรค vย tom, ลพe cena je urฤenรก pauลกรกlne aย zhotoviteฤพ zabezpeฤuje DSP aj vรฝkon diela (aย odstrรกnenie nedostatkov).
Dielo sa ocenรญ aย realizuje na zรกklade โpoลพiadaviek objednรกvateฤพaโ, ktorรฉ vymedzujรบ รบฤel diela, rozsah aย jeho funkฤnรฉ, prรญpadne aj estetickรฉ kritรฉriรก. Pri ลพltej knihe sa predpokladรก zrรฝchlenie procesu vรฝstavby tรฝm, ลพe investor neobstarรกva zvlรกลกลฅ projektanta na DSP aย zhotoviteฤพa diela, aย tieลพ sa predpokladรก, ลพe zhotoviteฤพ, ktorรฝ zabezpeฤuje DSP aย zhotovenie diela, nebude meniลฅ svoje DSP poฤas vรฝstavby, pretoลพe ich pripravuje zohratรฝ tรญm odbornรญkov aย bude schopnรฝ odovzdaลฅ svojรญm know-how pridanรบ hodnotu objednรกvateฤพovi vย lepลกej kvalite, inovรกciรกch aย zodpovednosti za navrhnutรฉ rieลกenie. Ak je projektovรก dokumentรกcia obstaranรก objednรกvateฤพom zlรก, nie je dรดvod jej riziko presunรบลฅ na zhotoviteฤพa.
Pri pouลพitรญ ฤervenej, ale aj ลพltej knihy zostรกva objednรกvateฤพ zodpovednรฝ za rizikรก, ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vo VZP FIDIC. Je neprรญpustnรฉ, aby sa na zhotoviteฤพa prenรกลกali akรฉkoฤพvek rizikรก, za ktorรฉ objektรญvne nemรดลพe niesลฅ zodpovednosลฅ aย ktorรฉ nemรก vย moci alebo pod kontrolou. Zhotoviteฤพ predkladรก ponuku na zรกklade informรกciรญ zย โopisu predmetu zรกkazkyโ, ktorรฝ predstavuje โpoลพiadavky objednรกvateฤพaโ aย tieลพ na zรกklade โverejne znรกmych informรกciรญโ.
Pri pouลพitรญ oboch knรญh je potrebnรฉ, aby bola vytvorenรก rezerva, a to nielen na prรญpadnรฉ vรคฤลกie mnoลพstvรก (ฤervenรก kniha), ale aj na dodatoฤnรฉ nรกklady nรกrokovanรฉ zhotoviteฤพom podฤพa zmluvy a na zmenu, ktorรก dodatoฤne vyplynula pri realizรกcii diela a je nutnรฉ ju flexibilne rieลกiลฅ zmenou pรดvodnรฉho rieลกenia tak, aby bolo moลพnรฉ vykonaลฅ dielo v jeho pรดvodnom vymedzenรญ.
Vzลฅah technickรฝch noriem aย technickรฝch podmienok
Podฤพa STN EN 45020 Normalizรกcia a sรบvisiace ฤinnosti. Vลกeobecnรฝ slovnรญk (ISO/IEC Guide 2) a zรกkona ฤ. 60/2018 Z. z. o technickej normalizรกcii nie je technickรก norma technickรฝm predpisom, priฤom platรญ, ลพe โdodrลพiavanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizaฤnej informรกcie (TNI) je dobrovoฤพnรฉโ.
Pouลพitie STN je povinnรฉ vย prรญpade:
- rozhodnutia orgรกnu ลกtรกtnej sprรกvy o povinnosti dodrลพaลฅ konkrรฉtnu STN uvedenรบ priamo v texte vลกeobecne zรกvรคznรฉho prรกvneho predpisu,
- odkazu na technickรฉ normy v zmluve medzi รบฤastnรญkmi obchodnรฉho vzลฅahu,
- odkazu na technickรฉ normy v zmluve v rรกmci pracovnoprรกvnych vzลฅahov.
Pรดvodnรก STN upravuje oblasลฅ, ktorรก nie je predmetom eurรณpskej, resp. medzinรกrodnej normy.
Technickรฉ normy umoลพลujรบ:
- vytvoriลฅ/kodifikovaลฅ najlepลกiu prax,
- znรญลพiลฅ rรดznorodosลฅ a eliminovaลฅ straty,
- vytvoriลฅ kompatibilitu a vzรกjomnรบ zameniteฤพnosลฅ,
- chrรกniลฅ bezpeฤnosลฅ a zdravie obyvateฤพstva,
- chrรกniลฅ ลพivotnรฉ prostredie,
- zรญskaลฅ zdroj informรกciรญ o najlepลกej praxi a najnovลกom stave techniky v danom ฤase.
Cieฤพom technickรฝch podmienok (TP) mรก byลฅ prehฤพad sรบฤasne vyuลพiteฤพnรฝch technolรณgiรญ na osvetlenie tunelov sย inovovanรฝmi materiรกlmi. Po zosรบladenรญ technolรณgiรญ sย aktuรกlnym stavom STN, STN EN aย nadvรคzujรบcich TP ich mรดลพu sprรกvcovia aย investori pozemnรฝch komunikรกciรญ pouลพiลฅ ako podklad na rozhodovanie.
Mnoลพstvo nedostatkov pri ลกpecifikรกcii zรกkazky je neraz dรดvodom predlลพovania realizรกcie projektov
Nedostatky pri ลกpecifikรกcii zรกkazky majรบ podฤพa รradu pre verejnรฉ obstarรกvanie (รVO) nielen podstatnรฝ vplyv na vynakladanie verejnรฝch prostriedkov, ale ฤasto spรดsobujรบ, ลพe vynaloลพenรฉ zdroje nezabezpeฤujรบ efektรญvnosลฅ, hospodรกrnosลฅ aย รบฤelnosลฅ vย takej miere, ako by to bolo ลพiaduce. Prรกve nedostatky doterajลกรญch tendrov na รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลovรฉ boli dรดvodom predlลพovania realizรกcie tohto รบseku aย nรกsledne ohrozenia ฤerpania eurรณpskych zdrojov.
Pri tvorbe projektovej dokumentรกcie sa beลพne vyuลพรญva odhad jasu L20 na zรกklade rozboru 20ยฐ zornรฉho poฤพa. Ten bol pri oboch tunelovรฝch rรบrach stanovenรฝ vย roku 2012 na รบrovni 4 500 cd/mยฒ. Od marca 2019, t. j. od ukonฤenia vรฝstavby รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Dubnรก Skala sย tunelom Viลกลovรฉ zdruลพenรญm Dรบha, a. s., aย Salini Impregilo S.p.A., bolo moลพnรฉ pri realizovanรฝch tunelovรฝch portรกloch urฤiลฅ jas L20 dostatoฤne presne na zรกklade merania. Zย obhliadky terรฉnu je zrejmรฉ, ลพe vย pribliลพovacom pรกsme brรกnia oslneniu vodiฤov vysokรฝm jasom slnka prirodzenรฉ prekรกลพky, aย to kopec aย stromy.
Za tรฝchto okolnostรญ odporรบฤam na zรกklade vlastnรฝch skรบsenostรญ poฤรญtaลฅ sย jasom L20 na รบrovni 4 000 cd/mยฒ. Sย cieฤพom รบspornรฉho prepojenia stavebnej aย technologickej ฤasti tunela Viลกลovรฉ je nevyhnutnรฉ vyhotoviลฅ vstupnรฉ portรกly sย tmavรฝm nรกterom, priฤom povrch vozovky pred vstupnรฝmi portรกlmi by mal byลฅ ฤo najtmavลกรญ. Naopak, povrch vozovky vย tuneli treba vyhotoviลฅ zo svetlรฝch materiรกlov.
Vย kaลพdom doterajลกom tendri sa priemernรฝ ฤiniteฤพ jasu vozovky pred portรกlmi aย vย tuneli predpisuje hrubรฝm odhadom. Jeho hodnota aย nรกsledne trieda odrazivosti povrchu vozoviek, ako aj ฤiniteฤพ odrazu stien tunela vย spodnej ฤasti do vรฝลกky 2 m od povrchu sluลพobnรฉho chodnรญka majรบ podstatnรฝ vplyv na vรฝsledky nรกvrhu osvetlenia tunelovรฝch rรบr. Spracovanรฉ r-tabuฤพky pre cementobetรณnovรฉ aย asfaltovรฉ kryty slovenskรฝch tunelov by mala NDS, a. s., uvรกdzaลฅ vย โpoลพiadavkรกch objednรกvateฤพaโ.
Zรกsadnรฝm prรญnosom sรบฤasnรฉho tendra vyhlรกsenรฉho NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลovรฉ je poลพiadavka na vรฝluฤnรบ aplikรกciu LED svietidiel vย tuneli, ktorรฉ umoลพลujรบ okrem inรฉho prechod kย plynulej regulรกcii osvetlenia.
Nedostatoฤnรก pozornosลฅ sa vลกak venuje vลกeobecnรฝm poลพiadavkรกm na LED svietidlรก. Obstarรกvateฤพ by mal predovลกetkรฝm poลพadovaลฅ minimรกlnu hodnotu mernรฉho vรฝkonu LED svietidiel 130 lm/W, ktorรบ dosahujรบ tunelovรฉ svietidlรก TOP vรฝrobcov. LED svietidlรก, presnejลกie ich moduly, treba navrhnรบลฅ minimรกlne na ลพivotnosลฅ 80 000โฏh, t.โฏj. pribliลพne 10 rokov, pri ลพivotnom cykle svietidiel 20 rokov.
Na konci tejto predpokladanej ลพivotnosti sa pri prevรกdzkovej teplote okolia 25 ยฐC dovoฤพuje podฤพa rakรบskej diaฤพniฤnej spoloฤnosti ASFiNAG:
- postupnรฉ znรญลพenie poฤiatoฤnรฉho svetelnรฉho toku LED svietidla na hodnotu charakterizovanรบ skratkou L80B5; hodnota B5 vyjadruje, ลพe 5 % LED ฤipov svietidla nedosahuje hodnotu L80,
- nรกhly pokles svetelnรฉho toku LED svietidla vyjadrenรฝ skratkou L0C10; hodnota C10 charakterizuje totรกlne zlyhanie 10 % LED ฤipov svietidla.
Vย tuneli sa musia sย ohฤพadom na รบspornosลฅ pouลพiลฅ svietidlรก sย LED modulmi sย nรกhradnou teplotou chromatickosti Tcp = 4 000โฏK (sย farebnรฝm tรณnom vyลพarovanรฉho svetla opรญsanรฝm termรญnom neutrรกlna biela) aย vลกeobecnรฝm indexom podania farieb Ra โฅ 70. Pomocou vhodnรฉho binningu sa musรญ zabezpeฤiลฅ, aby max. odchรฝlka Tcp LED ฤipov nebola vรคฤลกia ako ยฑ 300 K. Na osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov sa odporรบฤa pouลพiลฅ LED moduly sย Tcp = 5 700 Kย sย farebnรฝm tรณnom oznaฤenรฝm ako studenรก biela.
V tejto sรบvislosti je potrebnรฉ, aby spoloฤnosti SKANSKA ฤi PORR navrhli pre steny tunelovรฝch rรบr v spodnej ฤasti do vรฝลกky 2 m od povrchu sluลพobnรฉho chodnรญka odtieล svetlosivej farby.ย Rozhodnutie NDS, a. s., aby teleso LED svietidiel bolo vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele (trieda: DIN 1.4571/AISI 316Ti, resp. DIN 1.4435/AISI 316L), je sprรกvne. Aby sa prediลกlo elektrolytickej korรณzii, nie je zรกroveล prรญpustnรฉ pouลพรญvaลฅ v tuneli na vyhotovenie nosnej konลกtrukcie LED svietidiel a boxov predradnรญkov oddelenรฝch od svietidla hlinรญkovรฉ zliatiny, plasty a pod.
Na ลพivotnosลฅ LED svietidiel mรก rozhodujรบci vplyv teplotnรฝ manaลพment. Preto treba poลพadovaลฅ od zhotoviteฤพa overenรฝ, resp. patentovanรฝ teplotnรฝ manaลพment. Takisto je nutnรก ลกtandardnรก autonรณmna ochrana LED svietidiel pred prehriatรญm, napr. pomocou NTC termistorov.
Dรดleลพitรฝm komponentom LED svietidiel zย pohฤพadu ich prevรกdzky je ovlรกdacia jednotka, t. j. napรกjacia aย riadiaca jednotka predradnรญka, ktorรก mรดลพe byลฅ integrovanรก do svietidla alebo dodรกvanรก ako box oddelene od svietidla. Pomocou inteligentnรฉho predradnรญka sa nielen zniลพuje spotreba elektrickej energie na minimum, ale optimalizuje sa aj ลพivotnosลฅ LED svietidiel aย prevรกdzkovรก teplota.
Pri ลกpecifikรกcii zรกkazky treba vyhlรกsiลฅ, ลพe LED modul a elektrickรฉ komponenty inลกtalovanรฉ vo svietidle mรดลพe vymieลaลฅ iba vรฝrobca, jeho servisnรฝ zรกstupca alebo rovnako kvalifikovanรก osoba mimo tunela.
Vรฝznamnรฝm nedostatkom pri ลกpecifikรกcii zรกkazky na osvetlenie tunela bola zreteฤพne predฤบลพenรก brzdnรก vzdialenosลฅ pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h aย nulovom pozdฤบลพnom sklone zย 93 na 150 m. Dosiaฤพ pouลพรญvanรก brzdยญnรก vzdialenosลฅ 93 m pri projektovanรญ vรคฤลกiny cestnรฝch tunelov na Slovensku garantuje viditeฤพnosลฅ potrebnรบ pre plynulรบ aย bezpeฤnรบ premรกvku cez tunel aย zrakovรบ pohodu รบฤastnรญkov cestnej premรกvky. Tento nรกkladnรฝ prepych je vย tรฝchto hektickรฝch ฤasoch absolรบtne neprรญpustnรฝ.
Poznรกmka: Osvetlenie tunelov mรก byลฅ navrhnutรฉ, realizovanรฉ, spravovanรฉ, udrลพiavanรฉ aย likvidovanรฉ za primeranรบ cenu, vย primeranej kvalite, reลกpektujรบc relevantnรฉ poลพiadavky uลพรญvateฤพov aย zรกsady trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja poฤas celรฉho ลพivotnรฉho cyklu. Musรญ zodpovedaลฅ hlavnej funkcii osvetlenia, ktorou je predovลกetkรฝm zabezpeฤenie dopravnรฝch vรฝkonov pri adekvรกtnych rรฝchlostiach vozidiel aย sรบฤasnom zachovanรญ vysokej miery bezpeฤnosti premรกvky.
Vย sรบฤasnom tendri vyhlรกsenom NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลovรฉ treba predpรญsaลฅ hodnotu udrลพiavacieho ฤiniteฤพa, ktorรฝ zohฤพadลuje straty svetla spรดsobenรฉ zneฤistenรญm svietidiel aย relevantnรฝch povrchov tunelovej rรบry, ako aj poklesom svetelnรฉho toku LED modulov podฤพa STN PโฏISO/CIE TS 22012 Svetlo aย osvetlenie. Stanovenie udrลพiavacieho ฤiniteฤพa. Spรดsob urฤenia.
Poznรกmka: Hodnota udrลพiavacieho ฤiniteฤพa zรกvisรญ predovลกetkรฝm od intenzity dopravy vย tuneli aย podielu nรกkladnej dopravy, intervalu ฤistenia tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy. Spravidla sa pouลพรญva hodnota 0,67. Vย prรญpade tunelov sย nadnormatรญvnou nรกkladnou dopravou alebo tunelov, vย ktorรฝch moลพno oฤakรกvaลฅ nadmernรฉ zneฤistenie svietidiel, sa pouลพije niลพลกia hodnota (do 0,50), alebo sa musรญ zabezpeฤiลฅ ฤastejลกie ฤistenie tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy.
Vย prรญpade tunelov sย malรฝmi intenzitami dopravy sa pouลพije vyลกลกia hodnota (do 0,80), alebo sa predฤบลพi interval ฤistenia tunela aย รบdrลพby osvetฤพovacej sรบstavy.
Spoฤพahlivรฉ nรกvrhy osvetlenia tunelov moลพno jednoducho aย efektรญvne realizovaลฅ iba sย jednotnรฝm verifikovanรฝm softvรฉrom sย pozitรญvnymi referenciami. Ten musรญ objednรกvateฤพ nariadiลฅ vย sรบลฅaลพnรฝch podmienkach. Ako moลพno inak zistiลฅ, ฤi je projektovรก dokumentรกcia obstaranรก objednรกvateฤพom dobrรก, alebo zlรก?
Jednotnosลฅ vรฝpoฤtu/merania svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch sรบstav tunela je zakotvenรก vย TNI CEN/CR 14380: 2009 Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov formou medzinรกrodne verifikovanej siete kontrolnรฝch bodov na povrchu vozovky aย stien tunela. Jej akรกkoฤพvek nรกhrada je zย hฤพadiska verejnรฉho obstarรกvania vย procese ลกtandardizรกcie medzinรกrodnรฉho obchodnรฉho prostredia neprรญpustnรก.
Poลพiadavka sรบฤasnรฉho tendra vyhlรกsenรฉho NDS, a. s., na technologickรฉ vybavenie tunela Viลกลovรฉ, aby sa meranie osvetlenia tunelovรฝch rรบr vykonalo vย sรบlade sย vyhlรกลกkou MZ SR ฤ. 541/2007 Z. z. odborne spรดsobilou osobou uvedenou vย registri odborne spรดsobilรฝch osรดb รradu verejnรฉho zdravotnรญctva Slovenskej republiky, je absurdnรก. Tรก sa tรฝka vรฝluฤne vรฝpoฤtu/merania osvetlenosti podฤพa STN EN 12464-1 Svetlo aย osvetlenie.
Osvetlenie pracovรญsk. ฤasลฅ 1: Vnรบtornรฉ pracoviskรก: Meranie osvetlenia tunela (adaptaฤnรฉho, prejazdovรฉho aย nรกhradnรฉho, osvetlenia nรบdzovรฝch zรกlivov, poลพiarneho nรบdzovรฉho osvetlenia, osvetlenia vstupov do รบnikovรฝch ciest aย pod. vย tuneli) musia vykonรกvaลฅ skรบลกobnรฉ laboratรณria sย pevnรฝm rozsahom akreditรกcie podฤพa STN EN ISO/IEC 17025. Skรบลกobnรฉ laboratรณriรก musia byลฅ spรดsobilรฉ vykonรกvaลฅ rutinnรฉ meranie vo vymedzenom rozsahu pri pouลพรญvanรญ ลกpecifikovanรฝch ลกtandardnรฝch metรณd aย validovanรฝch modifikรกciรญ ลกtandardnรฝch metรณd.
Vย novembri 2022 sa predpokladรก zverejnenie รNMS SR normy STN 36 0420 Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov. Podฤพa jej ฤlรกnku 1 โtunel, ktorรฉho projekt nebol schvรกlenรฝ pred nadobudnutรญm รบฤinnosti tejto normy, sa musรญ daลฅ do sรบladu sย touto normouโ.
Preto navrhujem dopracovaลฅ tender vyhlรกsenรฝ vย jรบli 2022 na technologickรฉ vybavenie tunela vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala minimรกlne podฤพa vyลกลกie uvedenรฝch pripomienok. Predรญde sa tak predlลพovaniu realizรกcie tohto รบseku aย nรกsledne ohrozeniu ฤerpania eurรณpskych zdrojov.
TEXT: prof. Ing. Pavol Horลรกk, DrSc., spracovateฤพ STN 36 0420, ฤlen TK 7 Pozemnรฉ komunikรกcie a TK 108 Svetlo a osvetlenie รNMS SR a expert TK CEN/TC169/WG6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.