Tunel Višňové bude po dokončení najdlhší na Slovensku. Takto vyzeral v roku 2017

Posledný dôležitý míľnik verejného obstarávania na dokončenie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové

Partneri sekcie:

Vo februári 2021 oznámila TASR, že po súťažnom dialógu verejného obstarávania na dokončenie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové bola prijatá víťazná ponuka spoločnosti Skanska SK, a. s., Slovensko, Skanska, a. s., Česko a Skanska S.A. Poľsko v hodnote 254 835 881,97 eura. V júli 2022 nasledoval tender vyhlásený NDS, a. s., na technologické vybavenie tunela vrátane informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 %, sa súťažné ponuky na dokončenie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové posudzovali aj podľa lehoty na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 %), lehoty na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 %) a environmentálneho kritéria, konkrétne množstva akumulovanej vody v krajine (váha 15 %).

Poznámka: Víťazom tendra na výstavbu tohto úseku bolo v závere roku 2012 konzorcium spoločností Skanska SK, a. s., Slovensko a STRABAG AG Rakúsko, ktorého najlacnejšia ponuka s hodnotou 338 mil. eur bola podložená optimalizovaným technickým riešením stavby. Toto konzorcium malo predpoklady stavbu zvládnuť v zmluvnom termíne 5,5 roka, teda do konca roku 2018.

Následne až v júni 2014 podpísala Národná diaľničná spoločnosť (NDS, a. s.) zmluvu so združením Dúha, a. s., a Salini Impregilo S.p.A., ktorých cenová ponuka s hodnotou 410 mil. eur bola v tendri tretia najdrahšia. Výsledkom tohto rozhodnutia bolo zlé riadenie stavby a odsunutie termínu dokončenia predmetného úseku z konca roku 2019 predbežne až na koniec roka 2023.

V marci 2019 tak NDS, a. s., uzatvorila dohodu so združením Dúha, a. s., a Salini Impregilo S.p.A. o ukončení výstavby daného úseku. Do konca roku 2019 mala NDS, a. s., vykonať jednak komplexnú inventarizáciu stavby s cieľom zistiť, ktoré objekty, v akom rozsahu a v akej kvalite sú postavené, a jednak mala vyhlásiť a vyhodnotiť súťaž na nového zhotoviteľa diela. Svoj vlastný termín však nedodržala a súťaž na nového zhotoviteľa vyhlásila až 31. januára 2020.

Plánovaný termín odovzdania tunela v plnom profile do definitívneho užívania motoristickej verejnosti koncom roku 2023 bol spochybnený už v decembri 2021 po detailnej diagnostike stavby tunela, ktorá preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu.

V júli 2022 nasledoval tender vyhlásený NDS, a. s., na technologické vybavenie tunela vrátane informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Tender na technológiu tunela v podmienkach žltého FIDIC-u je nadlimitnou verejnou súťažou. Predpokladaná hodnota zákazky je podľa oznámenia TASR takmer 71,5 mil. eur. Kritériami súťaže sú okrem ceny aj predĺžená záručná lehota a záručný servis a takisto obdobie výstavby.

V tejto súvislosti treba uvítať slová ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala, že „bezpečnosť je pre nás absolútnou prioritou, preto budeme dbať na to, aby sme súťažou zabezpečili do tunela Višňové najmodernejšie dostupné technológie“. Záujemcovia môžu svoje ponuky predkladať do 25. 10. 2022.

Odbornú verejnosť treba zároveň informovať, že tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 km a pôjde tak o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek vrátane tunela bude mať 13,5 km. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala je zároveň súčasťou plánovaného komplexného prepojenia Bratislavy a Košíc.

ilustr.foto
ilustr.foto | Zdroj: shutterstock.com

Všeobecné zmluvné podmienky FIDIC

NDS, a. s., používa pre cestné stavby hradené z inštitúcií EÚ dve verzie všeobecných zmluvných podmienok (VZP) – červenú a žltú knihu FIDIC. VZP FIDIC majú rozdelené zmluvné povinnosti a riziká medzi objednávateľa a zhotoviteľa. Zároveň VZP FIDIC stanovujú nezávislého správcu stavby, ktorý riadi a kontroluje stavebný proces prostredníctvom harmonogramu, rozhodnutí, schvaľovania priebežných platobných potvrdení a pokynov.

Použitie červenej, ako aj žltej knihy výstižne charakterizoval JUDr. Peter Kotvan na portáli Epravo.sk nasledovne:

  • Červená kniha je meraný kontrakt. Objednávateľ zabezpečí dokumentáciu k stavebnému povoleniu (DSP) s výkazom výmer a zhotoviteľ tento výkaz výmer v rámci procesu verejného obstarávania ocení a pokiaľ uspeje ako víťaz, vykoná dielo podľa DSP, ktorá mu je predložená v rámci súťažných podmienok. Množstvá vo výkaze výmer sú orientačné. Platí sa za skutočne vykonané množstvá. Objednávateľ nesie riziko, že ak sa ukáže, že sú potrebné množstvá prác väčšie, ako sa predpokladalo, musia sa zmerať a zaplatiť. Ak dôjde v priebehu výstavby k zmene položkových cien navrhnutých v čase predkladania ponúk, upravia sa (hore aj dole).
  • Žltá kniha („naprojektuj a stavaj“) je kontrakt za paušálne dohodnutú cenu.
    Žltá kniha sa od červenej knihy odlišuje najmä v tom, že cena je určená paušálne a zhotoviteľ zabezpečuje DSP aj výkon diela (a odstránenie nedostatkov).

Dielo sa ocení a realizuje na základe „požiadaviek objednávateľa“, ktoré vymedzujú účel diela, rozsah a jeho funkčné, prípadne aj estetické kritériá. Pri žltej knihe sa predpokladá zrýchlenie procesu výstavby tým, že investor neobstaráva zvlášť projektanta na DSP a zhotoviteľa diela, a tiež sa predpokladá, že zhotoviteľ, ktorý zabezpečuje DSP a zhotovenie diela, nebude meniť svoje DSP počas výstavby, pretože ich pripravuje zohratý tím odborníkov a bude schopný odovzdať svojím know-how pridanú hodnotu objednávateľovi v lepšej kvalite, inováciách a zodpovednosti za navrhnuté riešenie. Ak je projektová dokumentácia obstaraná objednávateľom zlá, nie je dôvod jej riziko presunúť na zhotoviteľa.

Pri použití červenej, ale aj žltej knihy zostáva objednávateľ zodpovedný za riziká, ktoré sú uvedené vo VZP FIDIC. Je neprípustné, aby sa na zhotoviteľa prenášali akékoľvek riziká, za ktoré objektívne nemôže niesť zodpovednosť a ktoré nemá v moci alebo pod kontrolou. Zhotoviteľ predkladá ponuku na základe informácií z „opisu predmetu zákazky“, ktorý predstavuje „požiadavky objednávateľa“ a tiež na základe „verejne známych informácií“.

Pri použití oboch kníh je potrebné, aby bola vytvorená rezerva, a to nielen na prípadné väčšie množstvá (červená kniha), ale aj na dodatočné náklady nárokované zhotoviteľom podľa zmluvy a na zmenu, ktorá dodatočne vyplynula pri realizácii diela a je nutné ju flexibilne riešiť zmenou pôvodného riešenia tak, aby bolo možné vykonať dielo v jeho pôvodnom vymedzení.

ilustr. foto
Zdroj: shuttestock.som

Vzťah technických noriem a technických podmienok

Podľa STN EN 45020 Normalizácia a súvisiace činnosti. Všeobecný slovník (ISO/IEC Guide 2) a zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii nie je technická norma technickým predpisom, pričom platí, že „dodržiavanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie (TNI) je dobrovoľné“.

Použitie STN je povinné v prípade:

  • rozhodnutia orgánu štátnej správy o povinnosti dodržať konkrétnu STN uvedenú priamo v texte všeobecne záväzného právneho predpisu,
  • odkazu na technické normy v zmluve medzi účastníkmi obchodného vzťahu,
  • odkazu na technické normy v zmluve v rámci pracovnoprávnych vzťahov.

Pôvodná STN upravuje oblasť, ktorá nie je predmetom európskej, resp. medzinárodnej normy.

Technické normy umožňujú:

  • vytvoriť/kodifikovať najlepšiu prax,
  • znížiť rôznorodosť a eliminovať straty,
  • vytvoriť kompatibilitu a vzájomnú zameniteľnosť,
  • chrániť bezpečnosť a zdravie obyvateľstva,
  • chrániť životné prostredie,
  • získať zdroj informácií o najlepšej praxi a najnovšom stave techniky v danom čase.

Cieľom technických podmienok (TP) má byť prehľad súčasne využiteľných technológií na osvetlenie tunelov s inovovanými materiálmi. Po zosúladení technológií s aktuálnym stavom STN, STN EN a nadväzujúcich TP ich môžu správcovia a investori pozemných komunikácií použiť ako podklad na rozhodovanie.

Množstvo nedostatkov pri špecifikácii zákazky je neraz dôvodom predlžovania realizácie projektov

Nedostatky pri špecifikácii zákazky majú podľa Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) nielen podstatný vplyv na vynakladanie verejných prostriedkov, ale často spôsobujú, že vynaložené zdroje nezabezpečujú efektívnosť, hospodárnosť a účelnosť v takej miere, ako by to bolo žiaduce. Práve nedostatky doterajších tendrov na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové boli dôvodom predlžovania realizácie tohto úseku a následne ohrozenia čerpania európskych zdrojov.

Pri tvorbe projektovej dokumentácie sa bežne využíva odhad jasu L20 na základe rozboru 20° zorného poľa. Ten bol pri oboch tunelových rúrach stanovený v roku 2012 na úrovni 4 500 cd/m². Od marca 2019, t. j. od ukončenia výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové združením Dúha, a. s., a Salini Impregilo S.p.A., bolo možné pri realizovaných tunelových portáloch určiť jas L20 dostatočne presne na základe merania. Z obhliadky terénu je zrejmé, že v približovacom pásme bránia oslneniu vodičov vysokým jasom slnka prirodzené prekážky, a to kopec a stromy.

Za týchto okolností odporúčam na základe vlastných skúseností počítať s jasom L20 na úrovni 4 000 cd/m². S cieľom úsporného prepojenia stavebnej a technologickej časti tunela Višňové je nevyhnutné vyhotoviť vstupné portály s tmavým náterom, pričom povrch vozovky pred vstupnými portálmi by mal byť čo najtmavší. Naopak, povrch vozovky v tuneli treba vyhotoviť zo svetlých materiálov.

V každom doterajšom tendri sa priemerný činiteľ jasu vozovky pred portálmi a v tuneli predpisuje hrubým odhadom. Jeho hodnota a následne trieda odrazivosti povrchu vozoviek, ako aj činiteľ odrazu stien tunela v spodnej časti do výšky 2 m od povrchu služobného chodníka majú podstatný vplyv na výsledky návrhu osvetlenia tunelových rúr. Spracované r-tabuľky pre cementobetónové a asfaltové kryty slovenských tunelov by mala NDS, a. s., uvádzať v „požiadavkách objednávateľa“.

ilustr. foto
ilustr. foto | Zdroj: shutterstock.com

Zásadným prínosom súčasného tendra vyhláseného NDS, a. s., na technologické vybavenie tunela Višňové je požiadavka na výlučnú aplikáciu LED svietidiel v tuneli, ktoré umožňujú okrem iného prechod k plynulej regulácii osvetlenia.

Nedostatočná pozornosť sa však venuje všeobecným požiadavkám na LED svietidlá. Obstarávateľ by mal predovšetkým požadovať minimálnu hodnotu merného výkonu LED svietidiel 130 lm/W, ktorú dosahujú tunelové svietidlá TOP výrobcov. LED svietidlá, presnejšie ich moduly, treba navrhnúť minimálne na životnosť 80 000 h, t. j. približne 10 rokov, pri životnom cykle svietidiel 20 rokov.

Na konci tejto predpokladanej životnosti sa pri prevádzkovej teplote okolia 25 °C dovoľuje podľa rakúskej diaľničnej spoločnosti ASFiNAG:

  • postupné zníženie počiatočného svetelného toku LED svietidla na hodnotu charakterizovanú skratkou L80B5; hodnota B5 vyjadruje, že 5 % LED čipov svietidla nedosahuje hodnotu L80,
  • náhly pokles svetelného toku LED svietidla vyjadrený skratkou L0C10; hodnota C10 charakterizuje totálne zlyhanie 10 % LED čipov svietidla.

V tuneli sa musia s ohľadom na úspornosť použiť svietidlá s LED modulmi s náhradnou teplotou chromatickosti Tcp = 4 000 K (s farebným tónom vyžarovaného svetla opísaným termínom neutrálna biela) a všeobecným indexom podania farieb Ra ≥ 70. Pomocou vhodného binningu sa musí zabezpečiť, aby max. odchýlka Tcp LED čipov nebola väčšia ako ± 300 K. Na osvetlenie núdzových zálivov sa odporúča použiť LED moduly s Tcp = 5 700 K s farebným tónom označeným ako studená biela.

V tejto súvislosti je potrebné, aby spoločnosti SKANSKA či PORR navrhli pre steny tunelových rúr v spodnej časti do výšky 2 m od povrchu služobného chodníka odtieň svetlosivej farby.  Rozhodnutie NDS, a. s., aby teleso LED svietidiel bolo vyhotovené z nehrdzavejúcej ocele (trieda: DIN 1.4571/AISI 316Ti, resp. DIN 1.4435/AISI 316L), je správne. Aby sa predišlo elektrolytickej korózii, nie je zároveň prípustné používať v tuneli na vyhotovenie nosnej konštrukcie LED svietidiel a boxov predradníkov oddelených od svietidla hliníkové zliatiny, plasty a pod.

Na životnosť LED svietidiel má rozhodujúci vplyv teplotný manažment. Preto treba požadovať od zhotoviteľa overený, resp. patentovaný teplotný manažment. Takisto je nutná štandardná autonómna ochrana LED svietidiel pred prehriatím, napr. pomocou NTC termistorov.

Dôležitým komponentom LED svietidiel z pohľadu ich prevádzky je ovládacia jednotka, t. j. napájacia a riadiaca jednotka predradníka, ktorá môže byť integrovaná do svietidla alebo dodávaná ako box oddelene od svietidla. Pomocou inteligentného predradníka sa nielen znižuje spotreba elektrickej energie na minimum, ale optimalizuje sa aj životnosť LED svietidiel a prevádzková teplota.

Pri špecifikácii zákazky treba vyhlásiť, že LED modul a elektrické komponenty inštalované vo svietidle môže vymieňať iba výrobca, jeho servisný zástupca alebo rovnako kvalifikovaná osoba mimo tunela.

Významným nedostatkom pri špecifikácii zákazky na osvetlenie tunela bola zreteľne predĺžená brzdná vzdialenosť pri návrhovej rýchlosti 100 km/h a nulovom pozdĺžnom sklone z 93 na 150 m. Dosiaľ používaná brzd­ná vzdialenosť 93 m pri projektovaní väčšiny cestných tunelov na Slovensku garantuje viditeľnosť potrebnú pre plynulú a bezpečnú premávku cez tunel a zrakovú pohodu účastníkov cestnej premávky. Tento nákladný prepych je v týchto hektických časoch absolútne neprípustný.

Poznámka: Osvetlenie tunelov má byť navrhnuté, realizované, spravované, udržiavané a likvidované za primeranú cenu, v primeranej kvalite, rešpektujúc relevantné požiadavky užívateľov a zásady trvalo udržateľného rozvoja počas celého životného cyklu. Musí zodpovedať hlavnej funkcii osvetlenia, ktorou je predovšetkým zabezpečenie dopravných výkonov pri adekvátnych rýchlostiach vozidiel a súčasnom zachovaní vysokej miery bezpečnosti premávky.

V súčasnom tendri vyhlásenom NDS, a. s., na technologické vybavenie tunela Višňové treba predpísať hodnotu udržiavacieho činiteľa, ktorý zohľadňuje straty svetla spôsobené znečistením svietidiel a relevantných povrchov tunelovej rúry, ako aj poklesom svetelného toku LED modulov podľa STN P ISO/CIE TS 22012 Svetlo a osvetlenie. Stanovenie udržiavacieho činiteľa. Spôsob určenia.

Poznámka: Hodnota udržiavacieho činiteľa závisí predovšetkým od intenzity dopravy v tuneli a podielu nákladnej dopravy, intervalu čistenia tunela a údržby osvetľovacej sústavy. Spravidla sa používa hodnota 0,67. V prípade tunelov s nadnormatívnou nákladnou dopravou alebo tunelov, v ktorých možno očakávať nadmerné znečistenie svietidiel, sa použije nižšia hodnota (do 0,50), alebo sa musí zabezpečiť častejšie čistenie tunela a údržby osvetľovacej sústavy.

V prípade tunelov s malými intenzitami dopravy sa použije vyššia hodnota (do 0,80), alebo sa predĺži interval čistenia tunela a údržby osvetľovacej sústavy.
Spoľahlivé návrhy osvetlenia tunelov možno jednoducho a efektívne realizovať iba s jednotným verifikovaným softvérom s pozitívnymi referenciami. Ten musí objednávateľ nariadiť v súťažných podmienkach. Ako možno inak zistiť, či je projektová dokumentácia obstaraná objednávateľom dobrá, alebo zlá?

Jednotnosť výpočtu/merania svetelnotechnických vlastností osvetľovacích sústav tunela je zakotvená v TNI CEN/CR 14380: 2009 Osvetlenie. Osvetľovanie tunelov formou medzinárodne verifikovanej siete kontrolných bodov na povrchu vozovky a stien tunela. Jej akákoľvek náhrada je z hľadiska verejného obstarávania v procese štandardizácie medzinárodného obchodného prostredia neprípustná.

Požiadavka súčasného tendra vyhláseného NDS, a. s., na technologické vybavenie tunela Višňové, aby sa meranie osvetlenia tunelových rúr vykonalo v súlade s vyhláškou MZ SR č. 541/2007 Z. z. odborne spôsobilou osobou uvedenou v registri odborne spôsobilých osôb Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, je absurdná. Tá sa týka výlučne výpočtu/merania osvetlenosti podľa STN EN 12464-1 Svetlo a osvetlenie.

Osvetlenie pracovísk. Časť 1: Vnútorné pracoviská: Meranie osvetlenia tunela (adaptačného, prejazdového a náhradného, osvetlenia núdzových zálivov, požiarneho núdzového osvetlenia, osvetlenia vstupov do únikových ciest a pod. v tuneli) musia vykonávať skúšobné laboratória s pevným rozsahom akreditácie podľa STN EN ISO/IEC 17025. Skúšobné laboratóriá musia byť spôsobilé vykonávať rutinné meranie vo vymedzenom rozsahu pri používaní špecifikovaných štandardných metód a validovaných modifikácií štandardných metód.

V novembri 2022 sa predpokladá zverejnenie ÚNMS SR normy STN 36 0420 Osvetlenie. Osvetľovanie tunelov. Podľa jej článku 1 „tunel, ktorého projekt nebol schválený pred nadobudnutím účinnosti tejto normy, sa musí dať do súladu s touto normou“.

Preto navrhujem dopracovať tender vyhlásený v júli 2022 na technologické vybavenie tunela vrátane informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala minimálne podľa vyššie uvedených pripomienok. Predíde sa tak predlžovaniu realizácie tohto úseku a následne ohrozeniu čerpania európskych zdrojov.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horňák, DrSc., spracovateľ STN 36 0420, člen TK 7 Pozemné komunikácie a TK 108 Svetlo a osvetlenie ÚNMS SR a expert TK CEN/TC169/WG6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.

Článok bol uverejnený v časopise IS 5/2022