Výstavba stavebného objektu SO 209-01 – dilatačného celku DC4 – technológiou letmej betonáže

Využitie Doka-vozíkov letmej betonáže pri výstavbe rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna

Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna disponuje najdlhšou estakádou na Slovensku s dĺžkou 4,374 km, prechádzajúcou údolím Krivánskeho potoka. Estakáda je rozdelená na dva stavebné celky 209-01 a 209-02, pričom dilatačný celok DC4 stavebného objektu 209-01 bol realizovaný metódou letmej betonáže pomocou štyroch párov Doka-vozíkov letmej betonáže.

SO 209-01 s dĺžkou premostenia viac ako 2,75 km

Mostný objekt SO 209-01 pozostáva zo štyroch dilatačných celkov s dĺžkou premostenia 2 756,75 m. Všetky dilatačné celky majú obdobné usporiadanie a tvorí ich spojitá jednokomorová konštrukcia s vyloženými konzolami z predpätého betónu.

Jednokomorová nosná konštrukcia má premenlivú výšku od 3,55 m uprostred rozpätia až po 9,05 m nad vnútornými podperami. Celková šírka mosta je 27,50 m. V tomto článku sa budeme venovať výstavbe dilatačného celku DC4 s dĺžkou mostnej konštrukcie 695 m z pohľadu výstavby technológiou letmej betonáže.

Kým sa zrealizoval zárodok mostovky piliera, realizačná firma predmontovala vozíky, ako aj samotné panely z nosníkového debnenia Top 50.
Kým sa zrealizoval zárodok mostovky piliera,realizačná firma predmontovala vozíky, ako aj samotné panely z nosníkového debnenia Top 50. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Doprastav, a. s.

Nasadenie troch párov vozíkov pre letmú betonáž

Na dilatačnom úseku DC4 sú nasadené tri páry debniacich vozíkov pre letmú betonáž. Ešte pred ich samotným nasadením sa museli na daných pilieroch zrealizovať zárodky mosta. Hneď ako bol zárodok dostatočne únosný, začalo sa s osadzovaním vozíkov. Montáž prebiehala pomocou žeriava a vlastného hydraulického systému vozíka pod dozorom a za asistencie Doka montážneho majstra.

Celá montáž jedného páru vozíkov a panelov debnenia trvala približne 6 týždňov. Po montáži zaškolil montážny majster pracovníkov stavby na bezpečnú prevádzku vozíkov. Pod jeho dozorom prebiehal aj prvý posun vozíka do nasledujúcej lamely.

Prvý betonársky záber lamely s dĺžkou 2,5 m úspešne zrealizovaný pomocou Doka-vozíkov pre letmú betonáž a nosníkového debnenia Top 50.
Prvý betonársky záber lamely s dĺžkou 2,5 m úspešne zrealizovaný pomocou Doka-vozíkov pre letmú betonáž a nosníkového debnenia Top 50. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Doprastav, a. s.

Proces postupnej realizácie mostovky

Po osadení vozíkov a debnenia sa začal proces postupnej realizácie mostovky – systém vahadla. Postupná betonáž prebieha symetrickým vysúvaním betonárskych vozíkov pomocou systému hydraulických valcov, ktoré poháňa hydraulický agregát. Po premiestnení vozíkov do ďalšej polohy sa pokračuje procesom aretácie debniacich celkov (panelov) na presné miesta.

Keď je debnenie na správnom mieste, môže sa začať proces predpínania zadného ukotvenia vozíka na hornej a spodnej doske komôrkového prierezu – kotevných tyčí s priemerom 40 mm.

Po zrealizovaní výstuže možno pristúpiť k samotnej symetrickej betonáži oboch protiľahlých lamiel. Prvé lamely mostnej konštrukcie pri pilieroch sú atypické, s dĺžkou 2,5 m, pričom typická lamela sa betónuje v dĺžke 5,0 m. Pri realizácii mostnej konštrukcie sa dbá na symetrickú betonáž na oboch stranách lamiel, to znamená, že odchýlka hmotností medzi dvomi protiľahlými lamelami môže byť maximálne 25 %.

Samotné ukladanie betónu prebieha plynulo v jednom kroku – najskôr sa realizuje betonáž spodnej dosky komôrkového prierezu, potom betonáž stien komory a nakoniec betonáž konzol a hornej dosky komôrkového prierezu.

Debnenie stien komôrkového prierezu realizované pomocou nosníkového debnenia Top 50, ktoré sa dá ľahko prispôsobiť meniacemu sa prierezu priamo na stavbe (úlohu oceľového paždíka preberá dvojica drevených hranolov).
Debnenie stien komôrkového prierezu realizované pomocou nosníkového debnenia Top 50, ktoré sa dá ľahko prispôsobiť meniacemu sa prierezu priamo na stavbe (úlohu oceľového paždíka preberá dvojica drevených hranolov). | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Doprastav, a. s.

Pracovný cyklus 5-metrovej lamely trvá 8 až 10 dní. Po betonáži lamely a dosiahnutí predpísanej pevnosti betónu sa realizuje predopnutie lamely cez predpínacie laná. Po predopnutí lamely a následnom uvoľnení debnenia od betónu sa debniaci vozík môže posunúť do ďalšieho záberu, kde sa celý proces znova opakuje.

Návrh vnútorného debnenia

Ďalším zaujímavým riešením je návrh vnútorného debnenia, ktoré sa musí plynulo prispôsobiť zmenšujúcemu sa komôrkovému prierezu. Vnútorné debnenie bolo navrhnuté tak, aby sa dalo ľahko prispôsobiť aj priamo na stavbe, preto sa oceľový paždík nosníkového debnenia Top 50 nahradil dreveným profilom.

Prečnievajúce debnenie sa tak dá počas výstavby jednoducho skracovať na potrebnú výšku priamo na vozíku bez nutnosti odopínať či rozoberať debniaci panel.

Celkový pohľad na pilier s nasadeným Doka-vozíkom pre letmú betonáž
Celkový pohľad na pilier s nasadeným Doka-vozíkom pre letmú betonáž | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Doprastav, a. s.

Bezpečnosť v každej pracovnej fáze

Vozíky letmej betonáže sú dimenzované na nosnosť 250 ton, aktuálne každý vozík nesie viac ako 200 ton. Vozíky letmej betonáže sa vyznačujú vysokou mierou bezpečnosti v každej pracovnej fáze. Bezpečnosť pracovníkov stavby je zaistená vďaka uzavretým pracovným plošinám po celom obvode a na všetkých pracovných úrovniach.

Bezpečnosť proti nechcenému pojazdu vozíkov v pozdĺžnom smere zabezpečujú klzné ložiská. Okrem toho sa pred každou betonážou vykonávajú hydraulické skúšobné zaťaženia ukotvenia vozíkov.

Vozík, ktorý sa presúva nad jestvujúcou komunikáciou, je navyše vybavený záchytnými sieťami, ktoré ešte viac zvyšujú bezpečnosť na stavbe a zabezpečujú priestor pod vozíkom proti padajúcim predmetom. Celé riešenie bolo navrhnuté v spolupráci s Doka kompetenčným centrom v Rakúsku a so slovenskou pobočkou Doka.

Celková dĺžka úseku R2 Kriváň – Mýtna je 9 296 m. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Zhotoviteľom je Združenie R2 Mýtna (Doprastav, a. s., STRABAG, s. r. o., EUROVIA SK, a. s, EUROVIA CS, a. s.). Úsek DC4 realizuje spoločnosť Doprastav, a. s.

TEXT A FOTO: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Doprastav, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise IS 2/2022