Dobrá správa pre Ružomberok. Po ôsmich rokoch slávnostne prerazili tunel Čebrať

Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov
Zdroj: SITA/Milo Fabian

Slovensko má o ďalší prerazený tunel naviac. Po vyše ôsmich rokoch od oficiálneho spustenia razenia (19. septembra 2014), ktoré sa začalo osadením sošky sv. Barbory pri východnom portáli, prišlo aj na akt slávnostného prerazenia tunela Čebrať. 

Oficiálne sa stavbári dostali na druhú stranu už pred niekoľkými dňami, čo potvrdil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal v relácii rádia Expres. Slávnostné prerazenie však ministerstvo naplánovalo na utorok 15. novembra. Odvysielalo ho aj na svojej stránke na sociálne sieti.

Dôležitý úsek budúceho obchvatu mesta Ružomberok sa ešte v máji potýkal s útlmom stavebných prác pre problémy s financovaním stavby. Začiatkom leta sa však ruch ťažkých mechanizmom a robotníkov do tunela vrátil a práce sa tak opätovne rozbehli. Komplikácie tunel neobchádzali ani v minulosti. Kvôli zosuvu pri západnom portáli musela byť stavba preprojektovaná.

Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov
Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov | Zdroj: SITA/Milo Fabian

Tunel tak má namiesto pôvodných 2-tisíc metrov až takmer dvojnásobnú dĺžku (3 600 metrov) a tiež pozmenenú trasu. Tieto faktory sa podpísali aj na predĺžení lehoty výstavby a tiež na vyššej cene, ktorú ešte zdvihla energetická kríza a zdražovanie stavebných materiálov. Zúčastnené strany projektu sa však dohodli, že nová cena stavby bude určená do konca tohto roku.

„Cena je iná ako na začiatku. Pôvodne to malo stáť 227 miliónov eur s DPH, no teraz sme už prevýšili úroveň 600 miliónov eur,“ povedal na otvorení dosluhujúci primátor mesta Ružomberok Igor Čombor na slávnostnom prerazení s tým, že dúfa, že po dokončení tunela bude úspešne zavŕšená aj výstavba celého obchvatu mesta pod Čebraťom.

Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov
Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov | Zdroj: SITA/Milo Fabian

Minister Doležal to bližšie nekomentoval. „Nemáme ešte definitívnu sumu, stále prebiehajú rokovania. Pravidlá sú nastavené formou komisie na riadenie sporov a tam sa nebavíme o pomyselných hraniciach celkovej ceny, ale o objektívnych nárokoch,“ zdôraznil Doležal.

Po dostavbe bude tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 kilometra, po stále ešte nedostavanom Višňovom a päťkilometrov dlhom Branisku, tretím najdlhším na Slovensku. Motoristi by sa ním mali prvý raz previezť o necelé dva roky.

10 ZPri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov6F2105
Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov | Zdroj: SITA/Milo Fabian

Zhotoviteľom stavby je od roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s., ktoré mali úsek diaľnice vybudovať pôvodne za 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty do roku 2017. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

3 Z6Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokovF2054
Pri Ružomberku prerazili diaľničný tunel Čebrať, trvalo to osem rokov | Zdroj: SITA/Milo Fabian
Tunel Čebrať je súčasťou trasy diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Je navrhnutý ako dvojrúrový cestný tunel kategórie 2T-7.5/100 s trvale jednosmernou premávkou. Tunelové rúry (ľavá a pravá) sú rozdelené na razené a hĺbené úseky.