stanica vinohrady
Galéria(5)

Zúbožená stanica Vinohrady prejde čiastočnou rekonštrukciou: Ide o kvapku v mori

Infraštruktúra bratislavských železničných staníc je väčšinou v nedostačujúcom stave. Ich vizuál či funkcie sú ďaleko vzdialené súčasným potrebám dopravných uzlov, pričom najviac trpí Hlavná železničná stanica. V chabom stave je však aj stanica Vinohrady, ktorá v minulosti prešla istým zlepšením. Ako sa aktuálne zdá, čiastočnou premenou prejde aj v nasledujúcich mesiacoch.

Železničné stanice v Bratislave nie sú výkladnou skriňou súčasnej architektúry. Príkladom je Hlavná železničná stanica, ktorá sa zasekla v minulom storočí a aktuálne nespĺňa takmer žiadne potreby moderného železničného uzla. V nedávnom období sa upravil aspoň verejný priestor o veľkosti 2 600 metrov štvorcových. Hlavné mesto vydláždilo nástupnú plochu pred stanicou betónovou dlažbou Casa di Campo, do ktorej zasadilo aj prvky z Bratislavskej dlažby. Pribudol tiež nový mobiliár ako lavičky a smetné koše a zrealizoval sa nový asfaltový koberec v priestoroch cestných komunikácií. Vstup do Hlavnej stanice sa tak stal o niečo menšou hanbou.

Ďalším príkladom je Železničná stanica Vinohrady v Novom Meste. Tá prešla opravou naposledy v roku 2019 a investovalo sa do nej 370-tisíc eur. Zrekonštruovala sa hlavná budova, na ktorej prebehla aj kompletná výmena presklenia fasády a odstránila sa poškodená fasáda objektu v rozsahu asi 60 percent. V podchode bol vymaľovaný strop, vymenili sa výplne zastrešenia schodísk na nástupištia, očistili a natreli sa niektoré konštrukcie, opravou prešli tiež fasády výťahových šácht a vymenil sa aj asfaltový povrch nástupíšť.

20190905 zst ba vinohrady 07614584 2
Železničná stanica Vinohrady – počas rekonštrukcie v roku 2019 | Zdroj: TASR – Jaroslav Novák

Denne tu zastaví až 160 vlakov, stanica Vinohrady je teda využívaná stovkami až tisíckami cestujúcich denne. Jej vizuál i funkčnosť tomu ale nezodpovedajú. Pre investície z minulosti na chvíľu nazrela do prítomnosti, stále je však na míle vzdialená súčasným štandardom. Stanica je neuveriteľne schátraná, kričí z nej architektúra socializmu, okolie je zanedbané a najviac trpia práve obyvatelia hlavného mesta, ktorí tu čakajú na vlak alebo tadiaľto prechádzajú. Ide o smutný stav železničnej infraštruktúry.

Na stanici Vinohrady je aktuálne naplánovaná menšia obnova, ktorá súvisí aj s ďalšími rekonštrukčnými prácami. Železničná spoločnosť Slovensko informovala, že od prvého augustové dňa dôjde na vyše dva mesiace k prácam, ktoré budú zahŕňať obnovu nástupíšť číslo 3 a 4. Rovnako sa má zrekonštruovať aj železničná trať medzi stanicami Bratislava-Vinohrady a Bratislava hlavná stanica.

„ŽSR plánujú zrealizovať opravu všetkých hrán, ako aj povrchov nástupíšť – zámkovou dlažbou s vodiacimi prvkami pre slabozrakých a nevidiacich. Opravou by sa malo tiež zabezpečiť odvodnenie, aby voda pri daždi nezatekala na schody a do podchodu,” informujú slovenské železnice. Tie rovnako poukazujú na to, že v súvislosti s udržiavacími prácami na zastrešení nástupíšť budú potrebné výluky trakčného vedenia s možnými dopravnými obmedzeniami.

20191801 zst BA Vinohrady 14587044 2 2
Železničná stanica Vinohrady – rok 2019 | Zdroj: TASR – Jaroslav Novák

„Obnova nástupíšť zvýši úroveň a komfort cestovania, nástupištia budú spĺňať medzinárodné pravidlá aj pre pohyb imobilných a nevidiacich cestujúcich,” znie v stanovisku Železníc Slovenskej republiky.

Rekonštrukcia trate zase umožní odstrániť viaceré súčasné obmedzenia rýchlosti z dôvodu zlého stavu koľají. V úseku z bratislavskej Hlavnej stanice po Vinohrady, kde sa uskutoční úprava kolají, tak bude prebiehať len jednokoľajová prevádzka a niektoré vlaky budú presmerované na stanicu Bratislava-Nové Mesto.

Mimoriadne frekventovaná železničná stanica na Vinohradoch sa tak po rokoch opäť dočká menšieho skvalitnenia. Ide o dobrú iniciatívu, ktorá však nepostačuje. Na Slovensku sa zvyčajne opravujú veci až vtedy, keď sú v katastrofálnom stave. Reč je o mostoch, cestách, chodníkoch, ale aj železničných staniciach a zastávkach. Ak by boli na Vinohradoch uskutočňované v minulosti pravidelné udržiavacie práce, nemusel by  jej stav vyzerať až takto strašidelne.

V konečnom dôsledku, objekt na Vinohradoch potrebuje úplne novú podobu, ktorú by určila architektonická súťaž. Tá je zatiaľ len v rovine sci-fi, aj keď pri Hlavnej železničnej stanici sa už veci pomaly pohli vpred. Metropolitný inštitút Bratislavy pracuje na obstaraní novej štúdie, ktorá zanalyzuje dané územie a určí ďalší vývoj zámeru obnovy. 

20191801 zst BA Vinohrady 16587045 2
Železničná stanica Vinohrady – rok 2019 | Zdroj: TASR – Jaroslav Novák

V konečnom dôsledku ale ide o beh na dlhé trate. Železnice už viackrát v minulosti komunikovali, že celý proces rekonštrukcie Hlavnej železničnej stanice bude trvať 10 rokov. Ten sa dnes ešte ani nezačal. Pre zastávku Vinohrady nie je potrebný tak komplexný proces, čo znamená, že by mohla byť obnovená o niečo skôr. Drobné opravy sú ale nateraz len kvapkou v mori a kvalitný železničný uzol z nej nespravia. 

Lokalita na hraniciach mestských častí Nové Mesto a Rača má veľký potenciál. V blízkej budúcnosti tu pribudnú developmenty ako nová centrálu technologickej firmy Innovatrics, umiestnená severne od stanice Vinohrady. Oblasť rovnako vyplní aj luxusné bývanie Viladomy Jurská od spoločnosti Jurská s.r.o. Naostatok, územie výhľadovo premení aj mohutný projekt od developera Corwin – Palma. 

Oblasť okolo stanice Vinohrady sa v budúcnosti posunie na vyššiu úroveň. Bolo by dobré, aby sa vyššej úrovne a komplexnej premeny dočkala aj samotná stanica Vinohrady. V neposlednom rade preto, aby už Bratislave viac nerobila hanbu. Ale predovšetkým preto, aby mali Bratislavčania a Bratislavčanky či ostatní cestujúci polnohodnotnú železničnú stanicu. Je totiž načase, aby 21. storočie nahradilo prežitý socializmus. 

stanica vinohrady
20190905 zst ba vinohrady 07614584 2
20191801 zst BA Vinohrady 14587044 2 2
20191801 zst BA Vinohrady 16587045 2