audi centrum bratislava
Galéria(9)

Audi centrum Bratislava

Koncern Volkswagen posilňuje svoje pôsobenie na Slovensku. Tentoraz prostredníctvom svojej vlajkovej lode Audi, a to veľmi výrazne. Nové Audi Centrum Bratislava v bratislavskej Dúbravke je totiž najväčším centrom značky Audi v strednej Európe. Jeho architektúra, materiálové vyhotovenie, ako aj umiestnenie v urbanistickom priestore zreteľne podporujú značku so štyrmi kruhmi v logu. Audi Centrum Bratislava sa stalo neprehliadnuteľným signálnym bodom v blízkosti mimoúrovňového križovania diaľnice D2 a začiatku mestskej časti Dúbravka.

01 audi na celu vysku big image
10 audi big image
08 audi big image
07 audi big image
06 audi big image
05 audi big image
03 audi big image
showroom so styrmi kruhmi 5386 big image
showroom,Audi,fasáda,skloOd projektu k výsledku
Každý stavebný projekt má svoj príbeh, ktorý je v časoch finančnej a hospodárskej krízy často poznačený pozastavením, prepracovaním, ale neraz aj zmenou majiteľa. Platí to aj pre Audi Centrum Bratislava. Súčasný majiteľ kúpil rozostavanú stavbu. Kúpu zrealizoval v mesiacoch máj až jún roku 2010.

„Rozostavaná bola oceľová konštrukcia servisnej časti, ktorá sa repasovala a v celku použila,“ hovorí Ivan Tonhauzer. „Pôvodný projekt sa prevzal iba v časti vonkajšieho obrysu servisnej časti, ale náš projekt je úplne nový. Navrhlo sa nové dispozičné členenie servisnej časti a autorsky sa vyprojektovala predná časť, ktorá slúži ako autosalón s administratívnym zázemím.“

Vypracovanie obidvoch stupňov projektovej dokumentácie vrátane stavebných povolení na zmenu stavby sa realizovalo v júli až novembri 2010 a vtedy sa začala výstavba energetických pripojení, vodovodu a kanalizácie (dažďovej a splaškovej) a repasácia oceľovej konštrukcie servisu. V decembri sa od základových konštrukcií začala výstavba hlavného stavebného objektu – autosalónu. Celá stavba bola hotová v máji 2011.

Dizajn manuál značky
Investor hneď na začiatku projektu zadal jasnú predstavu o štruktúre a veľkosti autocentra. Ambíciou bolo postaviť autocentrum s komplexnými službami a priestorovo riešené s predpokladom dynamického rastu predaja bez následného dostavovania. Bolo len logické, že atraktívna poloha centra a jeho vizuálna komunikácia s okolím sa premietla aj dovnútra stavby.

Autori túto skutočnosť využili na návrh troch showroomov – samostatných predajných plôch. Na prízemí – 1. NP – je výstavná plocha, ktorá je najlepšie viditeľná z príjazdu z Brnianskej ulice, na 3. NP sú dve samostatné výstavné plochy. Jedna je zreteľne vnímaná od Harmincovej ulice smerom do mesta a druhá je viditeľná z diaľnice smer Brno – Bratislava. Štvrtou výstavnou plochou je priestor strešného parkovania nad servisom, ktorý slúži na predaj ojazdených áut.

„Vzhľad autosalónu značky Audi je vo veľkej miere určovaný dizajn manuálom značky,“ upozorňuje na okolnosti vnímania architektúry centra Ivan Tonhauzer. „Charakteristické a jednoznačné sú materiály fasády stavby, ako aj tvaroslovie v podobe šikmých okrajov zasklených častí, ktoré sú tvorené a nadväzujú na šikmú stenu v autosalóne, evokujúcu klopenú pretekársku dráhu, charakterizujúcu športový charakter značky.“
Napriek spomenutým, vopred daným charakteristikám sa podarilo zvládnuť čistotu architektonických prvkov, a to aj v nadväznosti na okolie a na funkciu jednotlivých priestorov. Stavbe nechýba športová dynamika a čistota línií, ktorá sleduje krivky vystavených áut, ale ani prehľadná dispozícia oddeľujúca showroomy od administratívy a servisnej časti.

showroom,Audi,fasáda,sklo

Audi Centrum Bratislava
Miesto:  Harmincova ulica, Bratislava
Architekti:  Ing. Ivan Tonhauzer, PhD., Ing. Mgr. art. Martin Jankovič
Investor:  Group One Investment, a. s., ­Bratislava
Generálny dodávateľ: G-MANAGEMENT, s. r. o., Bratislava
Subdodávatelia stavby:
Fasády – showroom:  Promosys, s. r. o., Dillinger, GmbH, Schüco
Strecha:  Novadach, s. r. o.
Oceľová konštrukcia:  Ingsteel, s. r. o.
Okná:  Ingsteel-al, s. r. o., ­system Reynars, Schuco
Skladaný obvodový plášť – servis:  Promosys, s. r. o., CB PROFIL ­Slovensko, s. r. o.
Dvere:  Wooddoor, s. r. o., Hasil, s. r. o.
Priemyselné podlahy, strešné parkovanie a exteriérové
parkovacie plochy:  SIPE, s. r. o.
Priemyselné brány:  Paučík – Butzbach, Olymps door, s. r. o. – Nassau
Inštalácie:
Elektroinštalácie: ELSD, s. r. o.
Sanita:  W.A.W., s. r. o. – Ideal Standard
Vykurovanie/vetranie/klimatizácia:  MEDACL, s. r. o. – VZT, klimatizácia, Sega klima, s. r. o. – chladenie
Výťahy:  Nemeth Lift
Kotolňa:  HB THERM, s. r. o. – Viessmann
ÚK, ZTI: HB THERM, s. r. o.
Vnútorné vybavenie budovy:
Osvetlenie:  Bellatrix, s. r. o. – SITECO, iGuzziny,  Eurolux lighting, s. r. o. – Zumtobel Licht, Intra lighting
Podlahy:  Emozione Lusso by Fiandre, s. r. o., Praha,  Brased Eurotextil, s. r. o., Brno, W.A.W., s. r. o., ­Bratislava
Začiatok výstavby: 11/2010
Ukončenie výstavby:  5/2011
Úžitková plocha: 4 581 m2
Zastavaná plocha: 3 008 m2
Obstavaný priestor:  29 613 m3
Plocha pozemku: 11 794 m2


Zväčšiť mapu

showroom,Audi,fasáda,sklo

Dispozícia
Autocentrum má jednoduchý obdĺžnikový pôdorys, na ktorom sú spojené dve kvádrové hmoty.
Autosalón má štyri podlažia a leží na štvorcovom pôdoryse:

  • 1. NP – autosalón a zázemie predaja, odovzdávanie nových áut kupujúcim, administratíva, príjem do servisu a predaj náhradných dielov;
  • 2. NP – zákaznícka zóna s prijemnou galériou s pohľadom do autosalónu, ale aj do servisu, lákadlom je útulná kaviareň pre zákazníkov – ich oddychová, respektíve pracovná zóna pri čakaní počas rýchloservisu na ich aute. Súčasťou sú aj administratívne priestory, sklady a hygienické zariadenia;
  • 3. NP – priestor nadväzujúci na strešné parkovanie nad servisnou časťou, ktoré sa zároveň využíva aj ako sklad nových áut a vystavenie ojazdených áut. Okrem administratívnych priestorov sú tu dva samostatné autosalóny prémiových a športových automobilov značky Audi;
  • 4. NP – priestor školiaceho strediska autocentra, autoškoly a samostatné technické priestory stavby.

Servisná časť pozostáva z častí príjmu do servisu, kde z obidvoch miest je priamy vjazd do mechanickej dielne. Mechanická dielňa nadväzuje na priestory skladu náhradných dielov a na priestory zázemia servisu, ktoré je dvojpodlažné. V ďalšej časti je samostatná klampiarska dielňa s prejazdom do lakovníckej dielne. Samostatným priestorom je autoumyváreň s priestormi na mokré a suché čistenie áut.

Poslednou časťou je veľkokapacitný sklad pneumatík, ktorý je umiestnený pod rampou vjazdu na strešné parkovisko.

showroom,Audi,fasáda,sklo,design

showroom,Audi,fasáda,sklo,design

Materiály a konštrukcie
Celá stavba bola projektovaná so zreteľom na energetickú efektívnosť, požiarnu a ekologickú bezpečnosť. Stavba spĺňa náročné architektonické a technické kritériá posudzované auditom, ktorý zabezpečujú architekti koncernu.

Náročnosť štandardu značky Audi sa prejavuje aj v použitých materiáloch. Charakteristický vonkajší výraz vytvára predsadená fasáda od dizajnérov spoločnosti Audi. „Je to hliníkový eloxovaný perforovaný obklad v tvare trapézu,“ vysvetľuje Ing. Vladimír Činčura, konateľ spoločnosti CB PROFIL Slovensko, s. r. o., ktorá túto fasádu dodávala. „Perforácia je v tvare včelieho plástu, ktorý si dizajnéri vybrali za vzor. Zvláštnosťou je, že tento perforovaný obklad by ste nemali nájsť na žiadnej inej stavbe v Európe, ale len na showroomoch Audi, lebo majú registrovanú ochrannú známku, ktorá vyslovene výrobcom zakazuje predať ho na iné stavby.

Ako ďalej dodáva Vladimír Činčura, počas stavebných prác sa uskutočňovala ideálna komunikácia s projektantom, architektom, výrobcom a montážnou firmou. „Bola to súčinnosť všetkých štyroch subjektov a klobúk dole pred profesionalitou, s akou pristupovali k danej stavbe, ktorá sa dlho naťahovala,“ hovorí Vladimír Činčura. „Skvelý bol aj výber montážnej firmy ­PROMOSYS, s. r. o., bez ktorej by sa nepodarilo toto dielo zrealizovať v takej kvalite, v akej sa showroom AUDI odovzdával.“

showroom,Audi,fasáda,sklo

Čistý detail tvorí aj pohľad na zasklené časti, ktoré umocňujú prepojenie interiér s exteriérom použitím skrytého rámu zasklenia. Autosalón značky je premiérovo riešený s tromi samostatnými výstavnými plochami. Okrem typickej obdĺžnikovej plochy s jednou oblúkovou stranou (tak ako je to na 1. NP) sa prvý raz použili a navrhli plochy v tvare štvrťkruhových výsekov na 3. NP. Ako sme už spomenuli, štvrtý okruh Audi Cenra Bratislava je ­exkluzívna plocha na ojazdené autá.

Z konštrukčného hľadiska je zaujímavé statické riešenie s obvodovými stĺpmi a s jedným stredovým stĺpom v strede plochy 32 × 32 m  a zaveseným 4. NP na šikmých ťahadlách na strešných nosníkoch.

Prvé mesiace prevádzky Audi Centra v Bratislave potvrdili, že vysoké ambície sa podarilo naplniť a v kategórii automobilových showroomov patrí centrum k tomu najlepšiemu, čo sa u nás zrealizovalo. Jednotlivé časti – urbanizmus, architektúra, stavebná realizácia – zapadajú do seba ako tóny správne skomponovanej skladby. Samozrejme, obchodný rozmer projektu už musia naplniť samotní ľudia…

showroom,Audi,fasáda,sklo

Ľudo Petránsky
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.

–>–>