zona zochova 2048x1536
Galéria(10)

Rekonštrukcia Zochovej ako alibi? Hlavné mesto v roku 2026 čiastočne upraví okolie nebezpečnej zastávky, zabúda na Staromestskú

Partneri sekcie:

Tlak na rekonštrukciu Zochovej ulice, vrátane upokojenia Starometskej, je na hlavné mesto posledné roky veľký. Dôvodom je najmä tragická dopravná nehoda z roku 2022, ale aj chabá kvalita verejného priestoru či nebezpečná Staromestská, ktorá má charakter diaľnice. Dodnes sa udiali len čiastočné zmeny, ktoré budúci rok vyústia do rozsiahlejších úprav. Tie sa dotknú najmä pobytovej kvality, ale aj premávky v okolí nebezpečnej zastávky na Zochovej. Čo ale bude so Staromestskou ulicou?

O necelé dva mesiace, druhého októbra, uplynú tri roky od tragickej dopravnej nehody na Zochovej ulici. Písal sa 2. október 2022, keď do zastávky mestskej hromadnej dopravy narazilo auto vychádzajúce z tunela v smere z Hodžovho námestia. V tom čase sa na zastávke nachádzalo približne 40 ľudí vrátane skupiny vysokoškolských študentov. Vodič Dušan Dědeček zabil piatich ľudí a dostal 15 rokov väzenia.

Od tohto obdobia trvalo hlavnému mestu neuveriteľné dva roky, kým zrealizovalo prvé úpravy na Staromestskej ulici. V závere októbra 2024 zúžilo jazdné pruhy, na niektorých miestach viditeľnejšie, na iných len položilo nový náter. Celkovo išlo o kozmetické úpravy, ktoré nevyriešili problém Staromestskej ani bezpečnosť Zochovej. Ten môže vyriešiť až oveľa komplexnejší balík zmien, ktorý rieši lokalitu okolo Zochovej ulice.

Lokalita môže byť na nerozoznanie od súčasnosti

Plánovaná obnova verejného priestoru okolo Zochovej je známa od mája 2022, keď ju predstavil Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) v rámci projektu Živé miesta. Cieľom je zlepšiť prepojenosť jednotlivých častí územia, zvýšiť bezpečnosť pre chodcov a cyklistov a tiež dosiahnuť bezbariérovosť v území.

211203 TUNEL 7
Pobytové schody na mieste súčasných zatvorených verejných toaliet pod Kapucínskou ulicou, neďaleko zastávky Zochova pri Kláštore Kapucínov | Zdroj: MIB

„Zámer, ktorý pripravujeme s Metropolitným inštitútom Bratislavy, sa síce pracovne nazýva Zóna Zochova, ide však o väčšiu časť ulice Pilárikova a malú časť ulice Staromestská a priestor medzi nimi,” vysvetľuje Peter Bubla, hovorca Bratislavy.

Riešené územie siaha od mimoúrovňového križovania ulíc Zámockej a Kapucínskej so Staromestskou na juhu až po budovu Najvyššieho súdu a Župné námestie na severovýchodnej strane a vyústenie Kozej ulice v severozápadnej časti. Ide teda o pomerne rozľahlý priestor, ktorý však nespĺňa požiadavky funkčného verejného priestranstva.

Návrh architektov z GutGut, 2ka a Cemos počíta s komplexnou obnovou chodníkov a celý priestor od zastávky Zochova (pri Palárikovej ulici) po budovu Vysokej školy múzických umení (VŠMU) bude po revitalizácii na jednej výškovej úrovni. Zrenovuje sa zastávka MHD na strane od VŠMU, na zastávke MHD pri Kapucínskej pribudne nový mobiliár, zeleň a príde aj k úprave plota, ktorý v súčasnosti komplikuje prechod k Župnému námestiu.

Obnovou prejde aj podchod, do ktorého bude po rekonštrukcii lepšie prúdiť denné svetlo. Aktuálne tri vstupy do podchodu nahradia dva v prospech nových verejných toaliet v mieste pôvodného vchodu pri hoteli Falkensteiner. Doplniť sa majú aj výťahy na oboch stranách podchodu. V celej lokalite sa odstráni vizuálny smog a v pláne je zrevitalizovať celú ulicu, ktorá prepája Župné námestie.

211203 PODCHOD 2 7
Zrekonštruovaný podchod s toaletami a výťahom | Zdroj: MIB

Prioritou má byť chodec, schodisko pri budove VŠMU bude odstránené a nahradené širokým chodníkom a novým stromoradím. Trasa od zastávky Zochova bude tak na jednej výškovej úrovni s ulicou až po premostenie s električkami či Židovskú ulicu. V záverečnej etape pribudnú pobytové schody na mieste, kde sa v súčasnosti nachádzajú chátrajúce verejné toalety pod Kapucínskou ulicou.

Prvá etapa príde v roku 2026, na zvyšné fázy sa čaká

Zmieňované úpravy sú kvalitnými riešeniami, ktoré však čakajú na realizáciu už tretí rok. „Na základe informácií z MIB uvádzame, že vzhľadom na to, že do lokality vstupujú aj ďalšie externé projekty – plánovaná rekonštrukcia Najvyššieho súdu SR a jeho okolia, ako aj výhľadový projekt rozšírenia areálu Kláštora kapucínov –, bol projekt Zochovej rozdelený do niekoľkých fáz,” vysvetľuje Peter Bubla.

Prvá etapa zmien by mala ísť do realizácie už čoskoro. „Aktuálnesa podrobnejšie pripravuje prvá fáza. Týka sa územia medzi zastávkou Zochova, hotelom Falkensteiner a vstupom do historického objektu VŠMU po spodnú časť Pilárikovej ulice. S jej realizáciou sa počíta v priebehu roka 2026,” opisuje prvú fázu hovorca Bratislavy.

Rekonštrukcia tohto priestoru v budúcom roku nadviaže na obnovu Kozej ulice, ktorú rieši mestská časť Staré Mesto ako súčasť zóny Panenská. „Pred samotnou realizáciou prebehne koordinácia s mestskou časťou ohľadom harmonogramu a tiež materiálového vyhotovenia jednotlivých stavebných celkov,” spresňuje Peter Bubla.

Finančné náklady prvej fázy bude mesto vedieť predpovedať až po obstaraní dodávateľa. „Termín ukončenia úprav všetkých častí tohto územia sa v tejto chvíli nedá odhadnúť, keďže to závisí aj od ďalších účastníkov a stavebníkov v území,” spresňuje Peter Bubla, čím termín realizácie ďalších etáp ostáva hudbou budúcnosti.

Zmeny, ktoré neprídu

Rozdelenie projektu do viacerých fáz je z technického hľadiska pochopiteľné vzhľadom na súbežné externé investície v území, no zároveň poukazuje na tradičný problém koordinácie medzi mestom a ďalšími aktérmi v území, na čo doplácajú len obyvatelia. Skutočnosť, že sa v roku 2026 začne realizovať len prvá fáza – a to v pomerne obmedzenom úseku – naznačuje, že k systémovej zmene a výraznému zlepšeniu situácie na celej Zochovej môže dôjsť až v dlhodobom horizonte.

211210 PLOT KAPUCINI 1 2
Verejný priestor pri Kláštore Kapucínov v smere k Najvyššiemu súdu SR | Zdroj: MIB

Neistota okolo harmonogramu ďalších etáp taktiež znižuje dôveru verejnosti, že projekt bude dokončený v rozumnom čase a v celistvej kvalite, keďže už dnes je realizácia úprav na Zochovej neskorým počinom. A to platí aj o úpravách na Staromestskej ulici, ktorá by potrebovala väčšie zmeny než minuloročné zúženie pruhov.

„Okrem zmeny organizácie dopravy zúžením jazdných pruhov, ktorú sme na Staromestskej urobili a ktorá vodičov prirodzene vedie k zníženiu rýchlosti, je v príprave opísaný komplexnejší balík zmien v danej lokalite, ktorý okrem bezpečnosti premávky rieši aj pobytové kvality zóny (napr. v otázke bariérovosti a pod.),” opisuje Peter Bubla a naráža na vyššie spomenutý projekt Zóny Zochova, ktorý počíta so zásahmi do Staromestskej ulice len nepriamo.

„Pre zlepšenie dostupnosti peších sa v objekte podchodu počíta s dobudovaním výťahov. Je to súčasť rozpracovaného projektu. Zo strany hotela Falkensteiner je vybudovaná šachta na osadenie výťahu,” dodáva Bubla. Toto riešenie znamená, že dnes bariérový podchod bude konečne bezbariérový, čím sa zjednoduší priechod peších cez rušnú Staromestskú ulicu.

Redakcia ASB sa hlavného mesta opýtala aj na potenciálne vybudovanie priechodu pre chodcov medzi dvomi zastávkami MHD na Zochovej ulici, čo už v minulosti odporúčala aj Cyklokoalícia. Na prekvapenie, mesto toto riešenie nevylúčilo, no ani nepotvrdilo: „Zásah, akým by bolo vybudovanie priechodu na Staromestskej, si v prvom rade vyžaduje dôkladnú analýzu dopravných dát.” Podľa všetkého tak Bratislava zatiaľ počíta s prechodom peších na druhú stranu najmä cez zmieňovaný podchod.

Staromestská potrebuje okamžité a rázne zásahy

Vybudovanie nového priechodu pre peších na povrchu Staromestskej ulice, ideálne so semaformi, by v tomto prípade neslúžil len na bezpečnejší priechod peších. Vyriešil by aj druhý problém – spomalil rušnú a nebezpečnú Staromestskú ulicu. Priestor by pôsobil oveľa mestskejšie a konečne preťal frekventovanú „diaľnicu”.

Cyklokoalícia už v minulosti informovala, že v roku 2023 mala od vedenia Bratislavy prísľub zriadenia takéhoto priechodu medzi oboma zastávkami Zochova. Od tejto myšlienky mesto upustilo. Dôvodom môže byť práve vybudovanie výťahu do aktuálneho podchodu. To však nie je riešenie a Staromestská potrebuje väčšie zásahy.

IL6A7259
Upravené jazdné pruhy na Staromestskej ulici v Bratislave v závere októbra 2024 | Zdroj: Miro Pochyba

Ak by prišlo k razantnejšiemu zúženiu pruhov, popri hradbách by mohol vzniknúť nový chodník pre peších. Už dnes po tomto mieste prechádzajú zmätení turisti, ktorí chcú prejsť od Dómu sv. Martina ďalej do centra. Táto úprava by bola oveľa reálnejšia, ak by nájazdy Mosta SNP z nábrežia riadila svetelná križovatka, čím by sa opäť upokojila doprava.

V dnešnom svete je automobilová doprava výrazne utlmovaná aj v centrách zahraničných miest a tento trend treba uplatniť aj na Staromestskej ulici v Bratislave. Prirodzene, potrebné je vychádzať z tvrdých dát a štúdií. Kolaps dopravy je však vysoko nepravdepodobný – historické centrum nemôže byť určené pre tranzitnú dopravu a vodičov, ktorí mestom len prechádzajú. Historické centrum patrí vodičom, ktorí majú cieľ v historickom centre.

Prehliadanie problému Staromestskej ulice od vedenia hlavného mesta je ukážkou krátkozrakého prístupu k najväčším problémom Bratislavy. Ak chce Bratislava napĺňať ciele udržateľnej mobility, musí Staromestskú riešiť odvážne a nečakať. Argumentovanie rekonštrukciou prvej etapy Zochovej ulice môže preto vyznievať ako alibi pre neriešenie oveľa zložitejšieho problému – Staromestskej ulice.

zona zochova 2048x1536
211208 SCHODY ANFAS 7
211203 TUNEL 7
211203 PODCHOD 2 7
211210 PARK 5
211210 PLOT KAPUCINI 1 2
IL6A7259
IL6A7253

Zóna Zochova, Bratislava-Staré Mesto

Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Architekti: GutGut, 2ka a Cemos
Stav: v príprave