Modernizácia železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce
Galéria(2)

Modernizácia železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce

Modernizácia existujúcej dvojkoľajovej železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v železničnom km 100,500 – 118,200 na traťovú rýchlosť do 160 km/h sa začala v septembri 2009. Je súčasťou I. a II. etapy komplexnej rekonštrukcie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov.

Hlavnou úlohou modernizácie je umožniť lepšiu prístupnosť k Transeurópskej dopravnej sieti a dopravnej sieti susediacich štátov. Navrhovaná stavba musí po realizácii spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability Európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 164/1996 Z. z. o dráhach v znení neskorších predpisov.

Modernizácia zahŕňa komplexnú rekonštrukciu železničného spodku, železničného zvršku, všetkých mostov a priepustov na danom úseku, kompletne nové zabezpečovacie a oznamovacie zariadenie, ako aj komplexnú rekonštrukciu trakčného vedenia.

Významným prvkom stavby je mimo­úrovňové riešenie kríženia železnice s cestnými komunikáciami, pričom v rámci stavby sa budujú štyri nové cestné nadjazdy. Na všetkých staniciach a zastávkach budú pre cestujúcich vybudované bezbariérové podchody na nové nástupištia.

Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce,železničná trať,tunel

Najvýznamnejšou časťou stavby je vybudovanie nového železničného tunela pod Tureckým vrchom, trasa ktorého nahradí existujúce nevyhovujúce smerovanie trate. V súčasnosti je tunel vyrazený a práce pokračujú betonážou ostenia. Prvý vlak by mal prejsť tunelom koncom roka 2012. Keďže podmienkou investora bolo zachovanie železničnej prevádzky počas celej výstavby, celá stavba sa realizuje po častiach pomocou dlhodobých výluk vždy jednej z dvoch koľají.

Investor:  Železnice Slovenskej republiky
Projektant:  REMING Consult, a. s.
Zhotoviteľ:  Združenie firiem pod názvom Nové Mesto – Zlatovce 2009 v zložení: OHL ŽS, a. s. – vedúci člen združenia Doprastav, a. s., Váhostav-SK, a. s., Skanska SK, a. s., Eltra, s. r. o.
Termín výstavby:  9/2009 – 5/2013

V roku 2010 bol zrekonštruovaný úsek medzi žst. Melčice a Zlatovce a časť úseku medzi žst. Nové Mesto nad Váhom a Trenčianske Bohuslavice. V tomto roku sa zmodernizuje časť medzi Trenčianskýmini Bohuslavicami a Melčicami a zo žst. Melčice sa stane iba zastávka Melčice s dvoma priebežnými koľajami.

Z pohľadu uplatnenia nových prvkov alebo stavebných konštrukcií má táto stavba niekoľko prvenstiev. Samotné vybudovanie nového železničného tunela (dĺžka 1 775 m) po dlhých rokoch so všetkými modernými technológiami je svojím spôsobom novinkou, ale celkom novým prvkom v rámci Slovenska je použitie pevnej jazdnej dráhy v tuneli a priľahlých oblastiach. Ide o moderný konštrukčný prvok v stavbe železníc, ktorý zabezpečí bezúdržbové fungovanie dopravnej cesty po dlhé roky. Zjednodušene povedané, ide o súvislú betónovú dosku, ku ktorej sú pomocou pružného upevnenia pripevnené koľajnice. Tento systémvyžaduje perfektné vyhotovenie všetkých konštrukcií, ktoré tvoria podklad pod pevnou jazdnou dráhou, t. j. železničného spodku, mostov a priepustov. Po vybudovaní je totiž veľmi obmedzená rektifikácia polohy koľaje. Opravy možného sadania podložia sa dajú realizovať iba po milimetroch, a to podložením koľajníc v systéme ich pružného upevnenia. Z tohto pohľadu ide o veľkú výzvu pre zhotovovateľov.

Pozornosť si zaslúžia aj nové výhybky s uhlom odbočenia 1 : 26,5, ktoré umožňujú jazdu vlakov do odbočky rýchlosťou 130 km/h a na Slovensku sa takisto použijú prvýkrát.

TEXT: Ing. Petr Vilímek
FOTO: OHL ŽS

Petr Vilímek je riaditeľ zahraničnej výstavby v spoločnosti OHL ŽS, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/inženýrské stavby.