Rastie spolu s deťmi: Duhovka ukazuje, ako môže vyzerať škola budúcnosti

Partneri sekcie:

Školské prostredie zohráva kľúčovú úlohu pri rozvoji detí. Česko-anglická Montessori základná škola Duhovka v Prahe prešla výraznou modernizáciou, ktorá priniesla nielen nové učebne, ale aj priestor pre tvorivosť, pohyb a individuálny rozvoj žiakov.

Svet okolo nás výrazne ovplyvňuje kvalitu nášho života. V prípade vzdelávania to platí dvojnásobne. Študenti základnej školy Duhovka sa môžu tešiť nielen z rozšírenia kapacity o druhý stupeň, ale aj zo zásadného zlepšenia komfortu a kvality služieb.

Projekt modernizácie školy architekti zamerali predovšetkým na vytvorenie funkčného, podnetného a estetického prostredia, ktoré podporuje autonómiu detí – hlavnú filozofiu Montessori vzdelávania, postavenú na hesle: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám.“

zakladna skola duhovka (9)
zakladna skola duhovka (1)
zakladna skola duhovka (10)
zakladna skola duhovka (11)
zakladna skola duhovka (13)
zakladna skola duhovka (17)
zakladna skola duhovka (18)
zakladna skola duhovka (12)

Priestorová harmónia

Nové učebne v nadstavbe a prístavbu telocvične navrhli tak, aby citlivo zapadli do existujúcej zástavby a čo najmenej ovplyvnili svoje okolie. Tretie podlažie je riešené ako ustupujúca jednopodlažná nadstavba, čím nenarúša pôvodný vzhľad budovy.

Montessori prístup si vyžaduje flexibilné dispozičné riešenia. Každé dve kmeňové triedy sú teda prepojené a umožňujú voľný pohyb žiakov, čo podporuje individuálnu výučbu. Triedy disponujú kuchynkami (hygienickými zariadeniami), relaxačnými zónami a uzamykateľnými skrinkami pre osobné veci. Väčšina priestoru zostáva otvorená, aby sa dala výučba ľahko prispôsobiť aktuálnym potrebám.

Z dôvodu statiky bola pre prístavbu použitá drevená nosná konštrukcia, ktorá zostáva priznaná aj v interiéri. Drevo v kombinácii so sklom tvorí základ dizajnu učební, čím dosiahli prirodzené osvetlenie, vynikajúcu akustiku a príjemnú atmosféru pre sústredenú prácu.

zakladna skola duhovka (11)
Nová učebňa v nadstavbe je v duchu Montessori výučby. | Zdroj: Radek Úlehla

Fasády nových častí sú obložené odolným plechom – na telocvični v podobe šablón pripomínajúcich šindle a na nadstavbe ako elegantné vertikálne pásy. V oblasti okien sa tieto prvky premieňajú na tieniace lamely, ktoré fasáde dodávajú vizuálnu dynamiku, v kontraste s masívnym charakterom pôvodných dvoch poschodí.

Otvorené vzdelávanie

Vďaka projektu získala škola špecializované miestnosti ako výtvarný ateliér s laboratóriom, multimediálnu či zasadaciu miestnosť. Ateliér je prepojený s exteriérom cez dve priestranné bočné terasy, na ktorých je možnosť viesť vyučovanie, ale aj tvorivé aktivity. Žiaci si počas nich osvojujú vedomosti vlastnou skúsenosťou a prácou s pripravenými pomôckami v duchu Montessori pedagogiky.

Telocvičňu prepojili s vonkajším športovým areálom tak, aby tvorila plynulý prechod medzi interiérom a exteriérom – akoby otvorená náruč, ktorá pozýva deti objavovať pohyb v prirodzenom prostredí. Moderné priestory plné svetla, prírodných materiálov a flexibilných riešení dokazujú, že učenie môže byť nielen povinnosťou, ale aj radostnou cestou k samostatnosti.

zakladna skola duhovka (23)
Fasády nových častí sú obložené odolným plechom. | Zdroj: Radek Úlehla

Základná škola Duhovka

Lokalita: Praha, Česko
Štúdio: ra15 (Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Kateřina Havlová, Hana Púčeková, Oksana Džabarjan, Oleg Kovalyuk, Jana Věnečková, David Skalický)
Zastavaná plocha budovy: 1093 m²
Prístavba telocvične: 404 m²
Hrubá podlahová plocha: 7 210 m²
Projekt: 2020
Rok dokončenia: 2024
Náklady: 95 mil. CZK