obchvat (1)
Galéria(5)

Obchvaty Pezinka a Modry sa stali strategickou investíciou. Majú odkloniť tranzitnú dopravu z centier miest

Jedna z najdôležitejších dopravných stavieb v Bratislavskom kraji sa posúva bližšie k realizácii. Vláda SR v stredu schválila návrh na určenie investičného projektu „II/502 Pezinok obchvat a II/502 Modra obchvat“ za strategickú investíciu.

Ide o dôležitý krok, ktorý výrazne urýchli prípravu a povoľovanie výstavby obchvatov dvoch kľúčových miest v Malokarpatskom regióne. Projekt pripravuje Bratislavský samosprávny kraj a jeho cieľom je odkloniť tranzitnú dopravu z centier miest Pezinok a Modra, čím sa zvýši bezpečnosť a zlepší kvalita života miestnych obyvateľov.

Projekt počíta s vybudovaním preložky cesty II/502 mimo zastavané územia Pezinka a Modry. Celková plocha investície predstavuje 469 860 m² a náklady sa odhadujú na 194,9 milióna eur s DPH. Financovanie sa má zabezpečiť z viacerých zdrojov – z úveru Európskej investičnej banky, z Programu Slovensko 2021 – 2027 a z vlastných zdrojov BSK.

Strategická investícia pozostáva z dvoch samostatných úsekov:

  • Obchvat Pezinka – dĺžka 7,334 km, štvorpruhová cesta v kategórii C22,5/90, návrhová rýchlosť 90 km/h.
  • Obchvat Modry – dĺžka 3,030 km, dvojpruhová cesta v kategórii C9,5/80, návrhová rýchlosť 90 km/h.

Oba úseky budú vedené mimo zastavaného územia, v súlade s územným plánom a s ohľadom na životné prostredie. Cieľom je znížiť dopravné zaťaženie, zvýšiť bezpečnosť a zabezpečiť plynulejšiu dopravu v celom regióne. Projekt má celkovú výmeru 469 860 m² a odhadované investičné náklady predstavujú 194,9 milióna eur s DPH. Financovanie sa plánuje z viacerých zdrojov – úveru Európskej investičnej banky, Programu Slovensko 2021–2027 a vlastných zdrojov BSK.

Kedy sa začne stavať?

Obchvat Modry má predpokladaný začiatok výstavby v októbri 2026 a obchvat Pezinka v januári 2028. Realizácia každého úseku potrvá približne 24 mesiacov. „Je to obrovský úspech pre celý Bratislavský kraj. Obchvaty Pezinka a Modry prinesú menej kolón, menej hluku, menej emisií – a viac bezpečia, pohodlia a priestoru pre ľudí. Ide o strategickú stavbu, ktorá má zmysel a širokú podporu,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.

Projekt je kľúčovou časťou širšieho zámeru – Malokarpatského obchvatu, ktorý má postupne odbremeniť Svätý Jur, Pezinok, Modru, Dubovú a ďalšie obce v regióne. Obchvaty odvedú tranzitnú dopravu mimo centier miest, čím dôjde k zníženiu intenzity premávky na najvyťaženejšej radiále smerujúcej z Bratislavy.

default
obchvat (2)
obchvat (3)
obchvat (1)

Podľa celoštátneho sčítania z roku 2022 tu denne prejde 12-tisíc až 17-tisíc vozidiel. Realizácia stavby prinesie skrátenie cestovných časov, vyššiu plynulosť a bezpečnosť premávky. Očakáva sa aj zníženie hluku, prašnosti a emisií, čo prispeje k lepšej kvalite ovzdušia a zdravšiemu prostrediu pre obyvateľov.

„Moje poďakovanie a úcta patria predovšetkým kolegom z úradu BSK, ktorí na projekte už niekoľko rokov usilovne pracujú, taktiež tým starostom a primátorom, ktorí hľadali riešenia namiesto problémov a v neposlednom rade ministrovi Jozefovi Rážovi, ktorý pochopil nevyhnutnosť tohto projektu a pomohol nám ho presadiť politicky,“ dodal Juraj Droba.