Rozhovor s Ing. Miroslavom Jandom, konateľom spol. Viessmann Slovensko

Partneri sekcie:

Novým transatlantickým partnerstvom medzi rodinnou spoločnosťou Viessmann a Carrier Global Corporation vzniká nový globálny líder v oblasti inteligentných klimatických a energetických riešení.

Spoločnosť Viessmann patrí medzi top hráčov na trhu vykurovania, ventilácie a klimatizácie. Koncom apríla ohlásila skupina predaj divízie Viessmann Climate Solutions americkému koncernu Carrier. Aké boli dôvody tohto rozhodnutia?

Možno ešte na úvod krátko, čo sa vlastne udialo: skupina Viessmann predala svoju oblasť podnikania Viessmann Climate Solutions americkému koncernu Carrier. Súčasne s tým sa skupina Viessmann stala jedným z najväčších akcionárov koncernu Carrier.

Tým pádom došlo k významnému majetkovému prepojeniu spoločností Viessmann a Carrier. Dá sa povedať, že 25. apríla 2023, keď došlo k podpisu, vznikol budúci globálny líder v oblasti HVAC.

Spojenie s Carrier nebolo pre podnikateľskú rodinu Viessmann jednoduché rozhodnutie, ale v dnešnej situácii to bolo najlepšie možné riešenie. Osobne mám z neho veľkú radosť.

Tá situácia je paradoxná. Skupina Viessmann s obratom viac ako štyri miliardy eur a 14 000 zamestnancami momentálne zažíva najúspešnejšie obdobie v histórii. Dramaticky rastieme a dosahujeme rekordné zisky, lenže situácia si vyžaduje obrovské investície. Kontext sa zmenil nielen novými legislatívnymi požiadavkami a zameraním na rýchly nástup obnoviteľných zdrojov energie, ale aj situáciou, ktorá nastala po 24. februári 2022.

Rozhodli sme sa v tomto období investovať viac ako miliardu eur do obnoviteľných zdrojov. Staviame nový výrobný závod s kapacitou 250 000 tepelných čerpadiel ročne, budujeme nové linky v Berlíne, rozširuje sa výroba v Allendorfe. Lenže pred nami je vízia 30 miliónov tepelných čerpadiel v Európe do roku 2030.

Do toho všetkého tu je silná ázijská konkurencia. Zároveň prichádzajú nové nariadenia, ktoré zasahujú celý HVAC trh a budú novými výzvami. Jedno z nariadení sa týka F-plynov. Od roku 2026 prakticky nebude možné používať žiadne F-plyny v monoblokoch a od roku 2028 ani v splitových zariadeniach. Všetko bude musieť byť postavené na prírodných chladivách. To plne podporujeme, ale bude to predstavovať opäť obrovský tlak na výskum a vývoj.

Okrem toho sú to rôzne národné legislatívne požiadavky. Napríklad Nemecko chce od roku 2024 tlačiť na 65-percentný podiel obnoviteľných zdrojov vo vykurovaní. Znamená to, že od budúceho roka bude možné inštalovať prakticky len tepelné čerpadlá alebo hybridné systémy. To, na čo dostal automobilový priemysel 12 rokov do roku 2035, na to má sektor HVAC v Nemecku osem mesiacov.

My popri tom všetkom chceme rásť. Cítime svoju zodpovednosť a našou víziou je vytvárať životné priestory pre budúce generácie. Chceme významne prispieť k redukcii emisií CO2 a priniesť progres v oblasti obnoviteľných zdrojov. Toto všetko vieme reálne urobiť, len ak do toho pôjdeme s masívnymi investíciami.

A to všetko je príliš veľká výzva aj pre štvormiliardový koncern. Preto sme siahli po trans­atlantickom partnerstve s Carrier, ktorý je jedným z najväčších výrobcov v odvetví HVAC. Pomôže nám to masívne zväčšiť naše výrobné aj nákupné kapacity a optimalizovať procesy.

Aké zmeny prinesie nové partnerstvo s koncernom Carrier v štruktúre skupiny Viessmann po predaji divízie Viessmann Climate Solutions, ktorá sa venuje vykurovaniu, chladeniu a systémovým riešeniam pre budovy? Zmení sa vedenie firmy? Kedy bude transakcia dokončená?

Podpisom vznikol nový globálny šampión v oblasti HVAC. ­Viessmann so svojím významným postavením na európskom trhu a Carrier so silnou pozíciou na severoamerickom trhu sa stávajú jednoznačným lídrom v trans­atlantickom priestore.

Spolu so spoločnosťou Toshiba (súčasť koncernu) budú mať významný podiel tiež v Ázii. Viessmann sa vďaka novému partnerstvu stane plne globálnou značkou a ja sa veľmi teším, že našu spoluzodpovednosť za znižovanie emisií skleníkových plynov budeme môcť preniesť na celosvetovú úroveň.

V Severnej Amerike je Carrier v komerčnej a rezidenčnej oblasti jednotka a dvojka na trhu. V Európe je lídrom v komerčnom sektore a v rezidenčnom segmente sme zase kľúčovým hráčom v Európe my, skupina Viessmann. Vďaka tomuto spojeniu budeme schopní dodávať našu technológiu prakticky vo všetkých oblastiach klimatických riešení.

Na a vo vedení firmy sa nič nezmení. Firmu povedie naďalej aktuálna správna rada na čele so CEO Thomasom Heimom.

Tento transakčný proces, samozrejme, nie je jednoduchý. Koncom apríla boli realizované podpisy samotných kontraktov, k ich uzavretiu by malo podľa môjho odhadu dôjsť do šiestich až ôsmich mesiacov. Zatiaľ musia všetky dohody prejsť schvaľovacími procesmi a posúdením protimonopolných úradov. Definitívne by to malo byť niekedy ku koncu tohto roka tak, aby od 1. januára 2024 mohlo byť všetko v platnosti.

Aké má spoločnosť plány v oblasti investícií, s vývojom produktov a poskytovaním služieb po akvizícii?

Na Slovensku budeme od budúceho roka postupne rozširovať naše ­Viessmann portfólio, hlavne v oblasti komerčných tepelných čerpadiel, VRF systémov atď.
Súčasne sa Carrier rozhodol exitovať z oblasti požiarnej a bezpečnostnej techniky a z veľkého komerčného chladenia. Znamená to, že budúci koncern sa bude zameriavať na svoj hlavný biznis, teda inteligentné klimatické riešenia (len HVAC).

Pre nás ako Viessmann Slovensko to bude masívny impulz pre ďalší rast a rozvoj našich na budúcnosť orientovaných službách, ako v predaji, tak i v servise našich zariadení.

V čom vidíte prínos partnerstva spoločnosti s americkým koncernom pre globálny a európsky trh? Zmení sa po predaji divízie obchodná a produktová politika firmy Viessmann?

V každom prípade to, čo sme urobili, je dobré aj pre Nemecko, aj pre Európu. O tom som presvedčený. Samotná firma Viessmann by s výhľadom na 30 miliónov tepelných čerpadiel v Európe do 2030 nebola schopná zabezpečiť naozaj robustnú výrobu európskych produktov, nech akokoľvek pozbierame zdroje a investujeme do nových kapacít.

Pre Európu je dôležité, aby výroba tepelných čerpadiel zostala tu, aby bola dostatočne silná a aby za sebou mala masívny výskum a vývoj. Európa zároveň potrebuje aj dostatok komponentov a stabilný trh HVAC so všetkými jeho zložkami. To je obrovská výzva, ktorú dokážeme efektívnejšie adresovať v spojení s koncernom Carrier.

Pozitívne tiež je, že jednotlivé odborové organizácie v samotnom Nemecku vo Viessmann s týmto krokom súhlasia a vnímajú pozitívne, že toto strategické partnerstvo bude kľúčom k ďalšej expanzii, stabilnému rastu a udržaniu/rozšíreniu pracovných miest.

Zároveň treba otvorene povedať, že po tejto transakcii budeme jediným globálnym lídrom v opozícii voči veľkým ázijským firmám v oblasti HVAC. Aj preto si myslím, že táto spolupráca je najlepšou možnosťou pre Európu, v ktorej môže vďaka transatlantickému partnerstvu ďalej expandovať výroba, a to v odvetví, ktoré bude kľúčové v súvislosti s dekarbonizačným úsilím európskych štátov. Ak nechceme, aby európsky trh o 10 rokov ovládli čínske značky, sú nevyhnutnosťou veľké partnerstvá, v ktorých sa rodia globálni lídri.

Čo bude znamenať spojenie s koncernom Carrier pre zákazníkov a partnerov Viessmann na Slovensku? Čo sa zmení?

Toto všetko sú opatrenia na to, aby sme mohli ďalej rásť a expandovať značku Viessmann globálne.

Na Slovensku je Viessmann s obratom okolo 75 miliónov eur najväčším subjektom na trhu HVAC, ktorý tisícom ľuďom zabezpečuje kompletný servis a všetko, čo s tým súvisí. Vďaka spolupráci s Carrier budeme v budúcnosti dopĺňať naše portfólio, ale značka Viessmann je tu natrvalo. Nič sa nemení ani na službách, ktoré poskytujeme našim zákazníkom.

Ak ten pohľad zúžim len na našich slovenských zákazníkov, s ktorými spolupracujeme, z ich pohľadu sa v praktickej rovine zmení len to, že od budúceho roka budeme postupne rozširovať naše portfólio, hlavne v oblasti komerčných tepelných čerpadiel, VRF systémov atď.

Zdroj: PR článok Viessmann, s.r.o.