Multifunkčný projekt sa stal zároveň najlepším developerským projektom minulého roka na Slovensku. Titul mu udelila odborná porota prestížneho magazínu CEE Construction & Investment Journal (CIJ), ktorý sa venuje oblasti nehnuteľností v regióne strednej a východnej Európy.
Stavebníctvo
Ekonomická náročnosť výroby dosiek na báze dreva spájaných cementom sa zvyšuje. Využitie odpadu z výroby iného produktu, ktorý môže nahradiť drahé suroviny a navyše výrobok zdokonaliť, predstavuje v súčasnosti zaujímavú alternatívu.
Kúpeľníctvo má na Slovensku bohatú tradíciu. Množstvo liečivých prameňov podnietilo rozvoj liečby a vznik kúpeľných areálov na celom našom území. V čase ich najväčšieho rozmachu mali charakter samostatných mestečiek. Dnes však mnohé fungujú len čiastočne a viaceré pre nedostatok financií alebo nevyjasnené vlastnícke vzťahy zbytočne chátrajú.
V bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves, v priestore ohraničenom ulicami Istrijská, Uhrovecká, Novoveská a budovou bývalej pošty, sa realizuje výstavba polyfunkčného centra. Jeho súčasťou sú byty a nebytové priestory – na obchody i služby. Časť prvej etapy výstavby tohto projektu sa ukončila v auguste 2010. V súčasnosti sa ukončuje druhá časť prvej etapy.
Dlhodobo neriešená koncepcia a reforma školstva vyústila v posledných mesiacoch do vážnej nespokojnosti a protestov učiteľov. V centre pozornosti stáli základné a stredné školy, to však neznamená, že vo vysokom školstve je všetko v absolútnom poriadku. Alebo áno? Žiaľ, nie je v našich silách odpovedať na to komplexne, pokúsime sa však predstaviť aspoň základný pohľad na to, akú úroveň majú (pre náš časopis zaujímaví) absolventi odborov TZB a technika prostredia Stavebnej fakulty STU v Bratislave. Pýtali sme sa na názor zástupcov akademickej obce aj firiem z odboru a boli sme prekvapení, akú mali naše otázky odozvu.
Železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Púchov je súčasťou V. európskeho koridoru. V novembri 2009 sa začala modernizovať časť na úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Hlavnou úlohou modernizácie trate na traťovú rýchlosť do 160 km/h je umožniť lepšiu prístupnosť k Transeurópskej dopravnej sieti a dopravnej sieti susediacich štátov. Stavba musí po realizácii spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 164/1996 Z. z. o dráhach.
Poznáte nejakú vec, ktorá sa mechanicky opotrebováva a nemusíte sa o ňu starať? Funguje Vám? Ako dlho? Vedeli ste, že podlaha, zvlášť priemyselná, je asi jediným konštrukčným prvkom stavby, ktorý je priamo mechanicky a chemicky namáhaný samotnou prevádzkou? Kladú sa na ňu vysoké nároky na úžitkovosť - funkčnosť, dlhovekosť a estetiku. Aby mohla spĺňať tieto kritériá dlhodobo, je nutná odborná starostlivosť. Užívateľ priemyselnej podlahy spravidla rozpozná určitý problém, až keď vidí defekt a je obmedzená prevádzka. Často je však na bežný servis už neskoro a musí sa pristúpiť k rekonštrukcii, ktorá nezaťaží zákazníkovi len peňaženku ale skomplikuje priebeh samotného výrobného procesu (nutná odstávka). Náklady na rekonštrukciu sú potom podstatne vyššie, ako tie, ktoré by vznikli v prípade vykonávania pravidelného preventívneho servisu.
Odstraňovanie debnenia monolitických konštrukcií závisí od viacerých faktorov. Čas vhodný na odstránenie sa určuje vo viacerých normách. Od. 1. 12. 2012 je v platnosti nová STN EN 13670/NA, ktorou sa zaviedli viaceré zmeny.
Statoil je nadnárodná energetická spoločnosť, ktorá pôsobí v 36 krajinách sveta. V roku 2010 bola vyhlásená za 13. najväčšiu škandinávsku ropnú a plynárenskú spoločnosť. V októbri 2012 sa firma Statoil rozhodla zmeniť sídlo a presťahovala sa do novej administratívnej budovy do Fornebu v Nórsku.
Podľa riaditeľov stavebných spoločností prinesie rok 2013 ďalšie prehĺbenie krízy slovenského stavebníctva, trh by mal klesnúť o ďalšie 4,6 percenta. Od roku 2008 sa sektor prepadol už o viac ako štvrtinu svojho výkonu. Na vine bude najmä nedostatok veľkých zákaziek. Naopak, rastie zlá kvalita projektovej dokumentácie a náklady na stavbu v dôsledku následných korekcií. Vyplýva to z najnovšej Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q1/2013, ktorú vypracovala analytická spoločnosť CEEC Research a ktorú prezentovala na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2013 v prvý deň medzinárodného stavebného veľtrhu CONECO v Bratislave.
Či už je bytový dom v správe spoločenstva, alebo správcovskej spoločnosti, musia všetci zúčastnení postupovať v súlade s platnou legislatívou. Medzi jej významné zmeny patrí napríklad povinnosť od 1. 1. 2013 odvádzať z odmien vyplácaných zástupcom vlastníkov, predsedovi alebo členom rady odvody na sociálne a zdravotné poistenie. Problém má dve riešenia.
V roku 2011 prijalo vedenie Volkswagen Slovakia rozhodnutie o ďalšom rozšírení výrobných kapacít v Bratislave -Devínskej Novej Vsi. Súčasťou rozšírenia je lisovňa, ktorá sa skladá zo samotnej výrobnej budovy, logistiky a administratívno-prevádzkového zázemia. Na výstavbu jednotlivých halových objektov lisovne sa použili nadrozmerné prefabrikované prvky – stĺpy a väzníky.
Článok informuje o procese osvedčovania a hodnotenia zhody zostáv proti padajúcim skalám. Zároveň sa v ňom opisujú niektoré skúsenosti Technického a skúšobného ústavu stavebného (TSÚS) z nárazových skúšok zostáv vykonaných v rámci osvedčovania pod dohľadom zástupcu TSÚS.
Reálne zadania sú najlepšou školou, kde sa študenti najviac naučia aj najviac ukážu, čo vedia. Diplomovou prácou predstavil Róbert Bakyta z Katedry architektúry Stavebnej fakulty STU v Bratislave svoj pohľad na Starý most v Bratislave.
Vlákna do vláknobetónu, tak ako celé stavebníctvo, sa neustále vyvíjajú. Tempo vývoja sa neustále spomaľuje a zlepšenia sa zameriavajú na čoraz menšie detaily. Pozornosť sa od takmer dokonalých materiálových a tvarových riešení presúva na technológiu spracovania, kde sa momentálne nachádzajú najväčšie rezervy. TSÚS do tohto procesu vstupuje ako notifikovaná osoba, osvedčovacie miesto, znalecká organizácia, diagnostické pracovisko, ale aj ako výskumné pracovisko.