Partneri sekcie:

Súťaž na križovatku D1 a D4 bude, trvá na tom Doležal

andrej dolezal
Zdroj: SITA

V pondelok mimoriadne zasadal parlamentný hospodársky výbor. Snažil sa nájsť riešenie, ako čo najrýchlejšie prepojiť diaľnice D1 a D4. 

Chýbajúca križovatka D1 a D4 spôsobí, že aj keď sa veľkolepý projekt D4R7 dokončí, vodiči budú stále stáť v zápchach. Z nového diaľničného obchatu sa nebude dať zísť na diaľnicu a naopak. Vybudovanie križovatky môže podľa odhadov trvať až päť rokov. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal sa mohol ubrať dvoma smermi. Buď v tomto prípade obíde verejné obstarávanie a napriamo zadá zákazku za zhruba sto miliónov eur koncesionárovi PPP projektu D4/R7, alebo bude trvať na verejnom obstarávaní, čo môže proces výrazne predĺžiť.

Koncesionár sa na výbore ponúkol, že križovatku dokončí. Andrej Doležal razantne odmietol možnosť obísť verejné obstarávanie dodatkom ku zmluve s konceionárom s tým, že by šlo o porušenie zákona. Aj keby bol podľa neho zmenený zákon o verejnom obstarávaní, nebolo by to v súlade s európskou legislatívou.

„Neviem si predstaviť, že by prešiel zákon o verejnom obstarávaní, kde by sme vedeli v mimoriadnych situáciách zadávať zákazky priamo. Potom by sme aj Višňové dali priamo,“ uviedol. Zákon o verejnom obstarávaní aj európske smernice poznajú mimoriadny alebo núdzový stav, ale iba ako nepredvídateľný, čiže pri povodniach, zosuvoch pôdy, spadnutom moste.

Rýchlosť zaváži

Zároveň však dodal, že v súťaži značne zaváži, ako rýchlo dokáže firma križovatku postaviť. Na ministerstve aj v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) už vyčlenili ľudí, ktorí budú odpovedať na prípadné otázky uchádzačov.

Lehota výstavby má priposudzovaní projektu váhu 25 % a obmedzenie dopravy 10 %. „Ten, kto postaví stavbu rýchlejšie a možno aj za viac peňazí, bude možno vyhodnotený ako úspešný uchádzač,“ uviedol Doležal. Cena má pri vyhodnotení ponúk váhu 49 % a kvalita tímu odborníkov 16 %. Predpokladaná cena za rozšírenie D1 pri Bratislave, vrátane prepojenia D1 a D4, je vyše 127 mil. eur bez DPH.

O reálnej lehote výstavby je podľa ministra predčasné hovoriť do otvárania ponúk, plánovaného na 3. novembra, a následného vyhodnotenia súťaže. „Dovtedy je predčasné čokoľvek hovoriť. Aj samotná križovatka bude odovzdávaná postupne, niektoré vetvy skôr, niektoré neskôr,“ podotkol.

Hra s pruhmi

Šéf hospodárskeho výboru Peter Kremský predniesol otázku, či sa D1 a D4 nedajú dočasne spojiť menej náročným riešením. Doležal však pripomenul, že križovatka bude na inej výškovej úrovni a D1 je potrebné zdvihnúť.

Na čas, kým sa stavba dokončí, budú musieť vybudovať obchádzkové trasy. Práve o nich je Doležal ešte ochotný diskutovať. Pripúšťa možnosť, že sa miesto troch pruhov vybudujú len dva. Najskôr však chce hovoriť s ministrom vnútra, respektíve políciou, ktorá má požiadavky na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Dva pruhy by síce urýchlili celú výstavbu, ale pre dopravu bez každodenných kolapsov nemusia stačiť.

Viacero vinníkov

Mimoriadne rokovanie hospodárskeho výboru o prepojení o tejto téme podľa jeho predsedu Petra Kremského (OĽaNO) malo zmysel, lebo vždy sa dajú nájsť zlepšenia. „Nechcem sa zmieriť s tým, že tu budeme päť, myslím si, že skôr sedem rokov, stáť v zápchach a pozerať sa na dve diaľnice, ktoré sa križujú a nedá sa prejsť z jednej na druhú,“ povedal. Preto chce hľadať lepšie riešenie ako súčasné.

Zatiaľ sa podľa neho riešenie nenašlo, ale otvorili niekoľko návrhov. „Bolo tu veľa múdrych hláv a prišli s návrhmi, ktoré možno pre ministerstvo (dopravy) alebo NDS neboli na prvý pohľad schodné, ale možno aspoň im dajú možnosť uvažovať nad vecami, preveriť si ich a nájsť čiastočné skrátenie neuveriteľne dlhej doby,“ očakáva Kremský.

Zodpovednosť za veľké meškanie s prepojením D1 a D4 majú podľa šéfa hospodárskeho výboru viacerí. „Niektorí neurobili nič, niektorí urobili veľmi málo a všetci čiastočne podcenili túto situáciu,“ uviedol s tým, že už pred piatimi, alebo šiestimi rokmi upozorňovali na neúnosnú situáciu. „Napriek tomu zodpovední nekonali. Terajšie vedenie NDS a ministerstva situáciu zdedilo, samozrejme, aj oni mohli postupovať rýchlejšie. Nemyslím si, že štúdia uskutočniteľnosti musí trvať rok,“ dodal Kremský.

raj, SITA
KategórieDiaľnice