Zdroje na privádzač Žilina-Strážov pozastavili, MDPT tvrdí, že sa vyčerpali

Slovenská správa ciest (SSC) tvrdí, že spolufinancovanie projektu stavby diaľničného privádzača Žilina - Strážov z Európskeho fondu regionálneho rozvoja pozastavilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. Rezort však konštatuje, že zdroje EÚ na daný projekt sa jednoducho vyčerpali.

„Európsky dvor audítorov skonštatoval na základe auditu vykonaného na prelome rokov 2007 a 2008, že stavba nebola dostatočne pripravená na realizáciu. Na základe nálezu auditu nám ministerstvo dopravy dňa 22. mája 2008 dočasne pozastavilo spolufinancovanie zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja až do zdôvodňovania oprávnenosti navýšenia ceny,“ pre TASR uviedla hovorkyňa SSC Iveta Fedorová. Ako však uviedlo ministerstvo, nejde o žiadne pozastavenie platieb.

Na to, že únia možno z dôvodu navýšenia ceny nepreplatí 238 miliónov Sk (7,9 milióna eur) určených na projekt stavby privádzača, upozornil tento týždeň denník SME. Informácie získal z predbežnej správy Európskeho dvora audítorov.

Ako však doplnila Fedorová, SSC zatiaľ uzatvorila so zhotoviteľom stavby sedem dodatkov, z toho štyri sa týkali navýšenia ceny diela, ktoré je podľa jej slov zdôvoditeľné. Pôvodne podľa nej projekt uvažoval s vylúčením dopravy na ceste I/18, obchádzková trasa mala byť vedená po cestách II. triedy.

„Dodatočne, už po verejnom obstarávaní a začatí stavby na žiadosť dopravnej polície v Žiline bola zmenená obchádzková trasa pre dopravu cez stavenisko, kvôli nevyhovujúcemu stavu mostného objektu na ceste II. triedy a dodatočnej námietke zo strany Vyššieho územného celku. Táto skutočnosť si vyžiadala zmenu technických riešení objektov,“ vysvetlila prvý dôvod a upozornila, že problém nastal aj s majetkovoprávnym vysporiadaním.

„Majitelia nehnuteľností ovplyvnených zmenami projektovej dokumentácie pri uzatváraní konkrétnej zmluvy na výkup pozemkov pod stavbu vo viacerých prípadoch odmietli akceptovať rozsah záberu, prípadne cenu za pozemok a preto sa musela prepracovať pôvodná dokumentácia pre stavebné povolenie s novým návrhom riešenia stavebného objektu, ktorý bol úspornejší na záber pozemkov, ale náročnejší na cenu stavebných prác,“ priblížila Fedorová.

Zdroj: TASR